Generator- og drivmotorer
Skal motorene gi god akselerasjon i en stor bil, må de være kraftige og kompakte. Generatormotoren produserer strøm som lagres i batteriet.
Hondas hybridbiler leverer responsiv ytelse og god økonomi med mye lavere utslipp.
Å holde tritt med de stadig strengere utslippskravene er viktig i dag – og i fremtidens miljøbevisste verden.
Nye regler har allerede påvirket kjørekostnadene, og vil fortsette å gjøre det i fremtiden. Tiden for hybridkraft er nå, og det vil bli enda mer populært etter hvert som tiden går, fordi hybridbiler leverer dramatisk høyere drivstoffeffektivitet med lavere CO2-utslipp enn tradisjonelle bensindrevne kjøretøyer. For å si det enkelt: Hybridbiler har kommet for å bli, og kommer i det lange løp til å spare mye penger.
Vår mangeårige ekspertise i å utvikle hybridbiler bygger på kreativitet, innovasjon og kontinuerlig forbedring. Vi introduserte hybrid drivteknologi for første gang med Insight i 1999, og har siden den gang gjort betydelige forbedringer etter hvert som vi har tatt i bruk denne typen teknologi på flere modeller.
Dette er neste generasjon av vårt firehjulsdrevne system, hvor kjøretøyet har en bensinmotor som samarbeider med en stor elektrisk motor foran og to elektriske motorer bak. Dette hybriddrivverket styrker sving- og bremseytelsen, i tillegg til drivstoffeffektivitet. Det er en grunn til at vi har gitt systemet navnet Super Handling – All-Wheel Drive.
En svært responsiv og silkemyk kjøreopplevelse med et system som tenker selv.
Fantastiske NSX; vår superhybrid med det avanserte firhjulsdriftssystemet SH-AWD. Den bruker øyeblikkelig dreiemomentrespons produsert av systemets tre elektriske motorer, kombinert med en V6 bensinmotor for forbløffende nivåer av ytelse og håndtering.
Honda CR-V, verdens mest populære SUV, har nå ankommet Europa.
Vi kaller det intelligent Multi Mode Drive, og det veksler mellom tre moduser, avhengig av kjøreforholdene og hva slags vei du kjører på.
Enkelt sagt kombinerer våre avanserte hybridbiler fordelene med bensinmotorer og elektriske motorer. De er designet for å gi deg mye bedre økonomi ved å kombinere en drivstoffeffektiv bensinmotor med kraften fra elektriske motorer. De samarbeider sømløst for å levere jevn kraft og responsiv akselerasjon når du trenger det.
Helt nye Honda CR-V benytter i-MMD-systemet med to motorer og er vår første hybridmodell av en standard-SUV for salg i Europa. Nye CR-V, kjent for sin førsteklasses kvalitet, allsidighet og markedsledende romslighet – bygget rundt en 2,0 liters bensinmotor med Atkinson-syklus og vårt unike hybride drivsystem – er klar til å ta deg lenger, for atskillig mindre.
Direktedriftsmotorene på NSX er en del av den teknologisk mest avanserte bilmotoren vi noensinne har bygget.
Honda i-MMD Hybrid-drivsystemet gir sterk og umiddelbar respons gjennom to elektriske motorer – og dermed en spennende kjøreopplevelse. Den handler imidlertid om mer enn bare det elektroniske dreiemomentet, fordi hybridbilene våre gir deg det beste fra begge verdener. Denne typen intelligent kjøreteknologi veksler automatisk mellom elektrisk kraft ved lavere hastigheter og bensinkraft ved høyere hastigheter – når det er mest effektivt å gjøre det.
Kjøreopplevelsen i Hondas hybridbiler er unik; det er lite som kan sammenlignes med den rolige og fredelige følelsen av å gli forsiktig fremover i elektrisk modus. Overgangen til drift med bensinmotor skjer så stille og mykt at du lurer på om motoren egentlig har startet.
Det flotte med hybridbiler er at du ikke trenger å lete etter en ladestasjon eller ha en spesiell stikkontakt installert hjemme. Motoren lader kontinuerlig opp batteriet under kjøring – alt du trenger å gjøre er å fylle på bensin som vanlig. Så enkelt er det.
En hybridbil reduserer drivstoffregningene og sparer penger for deg. Lavere drivstofforbruk betyr også lave utslipp – en gladmelding for lommeboken og miljøet.
Du får lite å bekymre deg over de første fem årene eller til du har kjørt 100 000 km – avhengig av hva som kommer først – fordi Honda i-MMD-batteriet er fullstendig dekket av en omfattende garanti. Vi er med deg hele veien.
I-MMD-systemet (Intelligent Multi Mode Drive) finner ut hvordan du kan bruke drivstoff og elektrisk energi mest mulig effektivt. Det betyr at sjåføren ikke trenger å veksle manuelt mellom de tre kjøremodusene; elektrisk drift, hybriddrift og motordrift.
Under elektrisk drift får fremdriftsmotoren kraft utelukkende fra batteriene, noe som gir svært stillegående kjøring og lave utslipp.
Under hybriddrift leverer bensinmotoren strøm til den elektriske generatormotoren, som igjen gir strøm til den elektriske fremdriftsmotoren, slik at eventuell overskytende kraft fra bensinmotoren blir ledet tilbake gjennom generatoren for å lade opp batteriene.
I motordrift blir hjulene drevet av bensinmotoren, med ekstra kraft fra elmotoren når det trengs, for eksempel ved forbikjøringer.
Samlet gir disse avanserte komponentene i Hondas hybridsystem en helt ny kjøreopplevelse.
Hva er hybridteknologi? Hvordan fungerer det? Hvor lenge varer batteriene? Dette og mer til finner du svar på i vanlige spørsmål om Hondas hybridteknologi.