
HONDA-KLASSIKERNE
Bilene som gjorde oss til de vi er
«Et selskap defineres ikke av historien sin eller av menneskene i det, men av produktene.» Soichiro Honda
1960-tallet.
Visste du at den første bilen vår, T360, var en pickup? Vår andre bil, S500, var imidlertid en virkelig thriller: en liten, to-seters roadster som tålte et turtall på utrolige 9500 o/min og kunne
gjøre 130 km/t, det var virkeliggjøringen av konseptbilen S360. Den var mer avansert enn de mer etablerte rivalene, fra den uavhengige fjæringen til twin-cam-motoren.
Salget begynte i det små, men Honda-biler var nå en seriøs konkurrent på markedet. Etter å ha solgt over 100 000 T360-er, kom det virkelige gjennombruddet blant passasjerbilene våre:
Honda N360. En mini-Honda med maksimal appell – den var mikromirakelet som banet vei for 70-tallsstjernen vår, Honda Civic.
1970-tallet
70-tallet var rocka. Og Honda rocket 70-tallet. Vi lanserte den bestselgende bilen vår noensinne, Honda Civic, et genialt mesterverk som tok verden med storm.
Spesielt i Amerika kunne ikke folk få nok av den, der den overskygget de tunge, bensinslukende dinosaurene.
50 år senere har vi solgt over 24 millioner Civic-er, og hvert år kjøper 700 000 mennesker Honda-helten vår. 70-tallssuksessen Civic skapte etterspørsel etter en større Honda:
Vi svarte, og lanserte Honda Accord. Vi lanserte også en mer glamorøs 2+2-kupé, kalt Prelude. Den var også rocka. Vi var faktisk bare så vidt kommet i gang.
1980-tallet
Det var en tid for stort hår, brede skuldre og høyt turtall. Den rebelske Honda CRX 1.6i-16 var en sensasjon i ministørrelse som viste verden alt det fine ved VTEC
-motordesignet. I dag er det en moderne klassiker. Vi fortsatte med nyskapingen. Honda Civic Shuttle var en av verdens første flerbruksbiler og perfekt til å frakte folk rundt omkring.
Vi lanserte en luksuriøs ny toppmodell ved navn Legend. Og i USA, et nytt luksusmerke til å selge den: Acura, verdens første japanske premiummerke.
Vi designet også en Honda for Europa, kombimodellen Concerto, som ble svært populær.
1990-tallet
I årevis drømte vi om å bygge en superbil med topp ytelse. Det nye tiåret så drømmen bli til virkelighet: Den fantastiske NSX ble godkjent av Ayrton Senna og var god nok til å sende de europeiske konkurrentene tilbake til tegnebrettet.
Type R blir født: På 90-tallet lanserte vi den høyytende R-serie vår – det er R for Racing – og modeller som Civic Type R og Accord Type R fikk senere selskap av Honda S2000-roadsteren, i 1999.
Det var en 50-årsgave til oss selv som gjorde den originale S500 helt oppdatert.
2000-tallet
Hondas historikk med å produsere revolusjonerende små biler går helt tilbake til 1960-årene. I 2002 beviste vi at kreativiteten fremdeles var på topp.
Jazz var en supermini med like mye plass som en familiebil. Vi plasserte drivstofftanken under forsetene, og skapte mer plass bak.
Vi utnyttet deretter denne plassen til fulle ved å finne opp Magic Seat som kan slås sammen, vippes opp og dykkes ned. Aldri hadde seter vært så praktiske.
For sjåfører som trengte plass, men ikke ville miste ytelse, skapte vi Honda Stream – en perfekt fusjon mellom en sportskupé og en flerbruksbil.
2010 og utover: Gjenfødte pionerer og virkelige helter
Vi var en tidlig deltaker i revolusjonen med kompakte SUV-er. Kanskje for tidlig. 1999-modellen av HR-V ble godt likt, men det tok ti år før vi fornyet den.
