Civic-stolthet: Vi lanserte Honda Civic på 70-tallet. Ti generasjoner senere kjøper nesten 2000 folk om dagen en ny Civic.
«Et selskap defineres ikke av historien sin eller av menneskene i det, men av produktene.» Soichiro Honda
Visste du at den første bilen vår, T360, var en pickup? S500, den andre bilen vår, var imidlertid en herlig racer: en liten, toseters sportsbil med et utrolig turtall på 9500 o/min som gikk opp i 130 km/t. Den var så å si personbilversjonen av konseptbilen S360. Den var mer avansert enn de mer etablerte rivalene, fra den uavhengige fjæringen til twin-cam-motoren.
Salgene begynte i det små, men Honda-biler var nå en seriøs konkurrent på markedet. Etter å ha solgt over 100 000 T360-er, kom det virkelige gjennombruddet blant passasjerbilene våre: Honda N360. En mini-Honda med maksimal appell – den var mikromirakelet som banet vei for syttitallsstjernen vår, Honda Civic.
På 60-tallet var den første bilen vår en pickup. Den var en stor suksess og ble solgt i over 100 000 eksemplarer.
Den smekre Honda S500-sportsbilen var en purists drøm som straks gjorde Honda anerkjent.
Den originale Civic var genialt uttenkt og var rett bil til rett tid.
70-tallet var rocka. Honda rocket 70-tallet. Vi lanserte den bestselgende bilen vår noensinne, Honda Civic, et genialt mesterverk som tok verden med storm. Spesielt i Amerika kunne ikke folk få nok av den, da den overskygget de tunge, bensinslukende amerikanske bilene.
46 år senere har vi solgt over 24 millioner Civic-er, og 700 000 i året kjøper helten vår på fire hjul. Syttitallssuksessen Civic skapte forespørsel etter en større Honda: Vi gav folket Honda Accord. Vi lanserte også en mer glamorøs 2+2-kupé, kalt Prelude. Den var også rocka. Vi var faktisk bare så vidt kommet i gang …
Vi var kjappe med å følge opp Honda Civic med Honda Accord, som var nok en umiddelbar hit som fortsetter den dag i dag.
Det var en tid for stort hår, brede skuldre og høyt turtall. Den rebelske Honda CRX 1.6i-16 var en sensasjon i ministørrelse som viste verden alt det fine ved VTEC motordesign. I dag er det en moderne klassiker. Vi fortsatte med nyskapingen. Honda Civic Shuttle var en av verdens første flerbruksbiler og perfekt til å frakte folk rundt omkring.
Vi lanserte en luksuriøs ny frontmodell ved navn Legend. I USA ble den lansert under et nytt merkenavn: Acura. Verdens første japanske luksusmerke. Vi designet også en Honda for Europa, nemlig Concerto-kombikupeen, som er perfekt for familier. Den ble så populær at vi bestemte oss for å bygge den her også.
På 80-tallet ble den første motoren med variabel tidsinnstilling for ventiler satt i en personbil.
Concerto var en Honda rettet mot Europa og ble en viktig del av forholdet vårt med BL.
Honda NSX var vår første superbil, og den satte sitt preg på superbilsektoren for alltid.
I årevis drømte vi om å bygge en superbil med topp ytelse. Det nye tiåret så drømmen bli til virkelighet: Den fantastiske NSX ble godkjent av Ayrton Senna og var god nok til å sende de europeiske konkurrentene tilbake til tegnebrettet. Vi holdt imidlertid beina godt plantet på jorden og gjorde oss klare for et oppsving i SUV-er med lanseringen av smarte og kompakte CR-V. I dag er det verdens bestselgende SUV.
Vi presenterte den høytytende R-serien på 90-tallet – R står for «racing» – og roadracere som Civic Type R og Accord Type R fikk snart selskap av Honda S2000 i 1999. Det var en femtiårsgave til oss selv som fullkomment oppdaterte den originale S500.
Dagens Honda Civic Type R har fremdeles den røde Honda H-logoen som tydelig viser hvor racerbilens DNA kommer fra.
Hondas sedvane med å produsere revolusjonerende små biler går helt tilbake til 1960-årene. I 2002 viste vi at kreativiteten fremdeles var på topp. Jazz var en supermini med like mye plass som en familiebil. Vi plasserte drivstofftanken under forsetene og skapte dermed mer plass bak. Deretter utnyttet vi den plassen fullt ut ved å finne opp Magic Seats som kan brettes sammen, vendes opp og skyves ned. Aldri før hadde bilseter vært så praktiske. For sjåfører som trengte plass, men ikke ville miste ytelse, skapte vi Honda Stream – en perfekt fusjon mellom en sportskupé og en flerbruksbil.
Siden vi aldri slutter å drømme, skapte vi også flerbruksbilen Honda FR-V, fordi seks seter er bedre enn fem! Den smarte designen innvendig sørget for at bagasjerommet ikke tok over for passasjerplassen. På den annen side hadde Honda Insight bare plass til to, men det hadde ingen noe imot. Det var den første hybriden som ble solgt på det europeiske markedet og var forut sin tid.
Hvem sier at små biler må være små inni? De sammenleggbare setene i romslige Jazz var så smarte at vi kalte dem Magic Seats.
Den supre superminien kom til verden og sjokkerte alle med den overraskende plassmengden den hadde innvendig.
HR-V-en i første generasjon ble kalt «Gledesmaskinen».
Vi var en tidlig deltaker i revolusjonen med kompakte SUV-er. Kanskje for tidlig. 1999-modellen av HR-V ble godt likt, men det tok ti år før vi fornyet den. Da vi gjenopplivet navnet i 2015, var markedet modent.
Vi har også revolusjonert NSX-superbilen for moderne tider – nå som et hybridmesterverk. Den nåværende helten er Civic Type R, en høytytende bil med 320 hk som er kongen av hot hatch-ene. Fordi, som Soichiro Honda pleide å si: «Alle har rett til å ha sine egne, sprø drømmer.»
Den nyeste NSX-en er, i likhet med originalen, et rent paradigmeskifte. Ytelsen er eksplosiv, og likevel kan den kjøre utelukkende på strøm.
Vi er stolt av historien vår. Les om hvordan grunnleggeren vår, Soichiro Honda, gjorde oss til de vi er i dag.
Hvor vil drømmene våre lede oss neste gang? Se hvordan morgendagens Hondaer vil se ut.