Nærbilde av Honda konseptbil sett forfra på Tokyo Motor Show.

Morgendagens Honda

I sentrum for alt vi gjør ligger gleden og spenningen over å dele våre største ambisjoner med alle i verden – vi elsker å få ting til å skje. Som Soichiro Honda en gang sa: «Alle har rett til å ha sine egne, sprø drømmer.»

Honda konseptbil sett skrått forfra.

Et mindre karbonavtrykk er vår største prioritet

Slik bruker vi teknologi til å ta vare på miljøet.

En blå himmel til barna

Det verdensomspennende miljøslagordet vårt er «En blå himmel til barna». Den setningen er velkjent for ingeniørene våre, som først brukte den som et internt heiarop på 70-tallet, da de utviklet CVCC-motoren. Det teamet viste hva man kan få ut av kreativ tenkning, og det er en grunnsetning vi er stolte av å fortsette å ha den dag i dag.

CO2-målene våre

Vi satte oss et ambisiøst miljømål om at innen 2020 skulle Honda-biler slippe ut 30 % mindre CO2 enn flåten vår gjorde i 2001. I 2020 lyktes Honda å oppnå en reduksjon på 29,8 %. Vi har nå satt et enda større CO2-utslippsmål på netto null innen 2050.

Nærbilde av Honda-instrumentene.

Bruken av informative skjermer gjør at Honda-førere kan være mer effektive når de kjører. Her er grønt godt, bokstavelig talt.

Utslippsambisjoner

Målet for 2050 er enda høyere. Vi vil at Honda-bilene skal halvere CO2-utslippet i forhold til 2001-modellene. Dette er et mål for alle Honda-biler som er i bruk, ikke bare de nye vi selger. Reelt sett betyr det at Honda-biler må avgi 80–90 % mindre CO2 enn 2001-modellene. Fordelene for kundene våre og for miljøet er betydelige.

Utsnitt av Honda-motor.

De stadig mer effektive forbrenningsmotorene våre er med på å rense dagens luft mens vi venter på morgendagens teknologi.

Clarity

Honda Clarity var et teknologisk gjennombrudd. Vi introduserte denne drivstoffcellebilen på hydrogen som en konseptbil i 2006, og snart kom vi ut med en begrenset utgave (FCX Clarity) som ble verdens første drivstoffcellebil tilgjengelig for privatpersoner. Honda stanset produksjonen av Clarity i 2021 for å fokusere på de kommende elektriske modellene, men har ikke utelukket hydrogenteknologi i fremtiden.

Honda Clarity FCV sett skrått forfra, på vei ned fra en båt.

Hondas produksjonssyklus

Finjustering av produksjonsprosessen. Honda-ingeniører vurderer alle stadier i en bils livssyklus når de evaluerer effekten den har på miljøet. Vi kaller det Hondas livssyklusevaluering. Den gjør at vi kan minimere miljøpåvirkningen av produksjonen og driften. Vi starter med de tidligste utviklingsstadiene og forsøker å redusere miljøpåvirkningen fra produksjonen – og effekten av at alle leverandørene frakter deler til produksjonsanleggene våre for å lage bilene. Vi hjelper også Honda-forhandlere med å bli grønnere forhandlere.

Bilde av Honda-akademiet.

Bygge opp tillit: Honda-akademiet ble opprettet for at vi skulle kunne forstå og hjelpe hver individuelle kunde på en bedre måte.

Resirkulert innhold

Et kjøretøy gjør størst skade på miljøet når det er i bruk. Brukstiden står for rundt tre fjerdedeler av all CO2 det slipper ut. Derfor er de strenge CO2-målene våre så viktige. I tråd med EUs direktiv for kjøretøy ved slutten av levetiden, er Honda-biler også resirkulerbare – godt over 90 % i bilene våre kan resirkuleres.

En Honda-tekniker jobber på en bil i fabrikken.

Honda-medarbeidere oppmuntres til å foreslå nye måter vi kan minimere påvirkningen vår på miljøet.

Finn ut mer

Utforsk Honda-filosofien

Les nå