Ordliste
Lær å snakke Honda
Bluetooth
Bluetooth er en trådløs kommunikasjonsstandard – den brukes til å koble din mobiltelefon eller andre Bluetooth-utstyrte enheter til kompatible biler. Dette hjelper deg med å fokusere på kjøringen.
Diskanthøyttalere
Disse små, supplerende høyttalerne sikrer perfekt, klar lyd fra bilens underholdningsanlegg. Montert på sidene foran, vil diskantene redusere lydvrengning og lage perfekte høye toner på de større lydanleggene.
Blokkeringsfritt bremsesystem (ABS)
Vårt blokkeringsfrie bremsesystem (ABS) forhindrer at hjulene dine låses ved nødbremsing, slik at du fortsatt kan styre bilen unna hindringer. Dermed beholder du kontrollen, uansett vær.
Adaptive cruisekontroll (ACC)
Vår adaptive cruisekontroll (ACC) fjerner stresset fra motorveikjøring og hjelper deg med å holde riktig fart og trygg avstand til kjøretøyet foran.
En radar som er montert i grillen måler avstanden til kjøretøyet foran, og regulerer hvor nær du kan ligge. ACC fungerer så fort systemet er aktivert av føreren.
Aktive nakkestøtter foran
Aktive nakkestøtter foran hjelper til med å beskytte hode, nakke og ryggrad mot påkjenningene ved påkjørsel bakfra.
Under en påkjørsel bakfra blir passasjerens kropp trykket mot seteryggen. Dette trykket overføres mekanisk fra området ved korsryggen, via ledd som dytter nakkestøtten opp og fremover, som igjen reduserer mellomrommet mellom hode og nakkestøtte og begrenser faren for nakkeslengskader.
Aktiv sikkerhet
I de få millisekundene før en ulykke, kan vår aktive sikkerhetsteknologi utgjøre hele forskjellen. Dette inkluderer systemene for blokkeringsfrie bremser (ABS), elektronisk bremsekraftfordeling (EBD), avansert førerassistanse (ADAS) samt kjøretøystabilisering (VSA). Hvert av dem jobber for å holde deg sikker, ved å forsøke å hindre at en ulykke overhodet inntreffer.
Avansert førerassistansesystem (ADAS)
ADAS er et samlebegrep som omfatter adaptiv cruisekontroll (ACC), kjørefeltkontrollsystem (LKAS) og kollisjonsreduserende bremsesystem (CMBS).
Avansert kompatibilitetsteknikk (ACE)
For å holde deg sikker i tilfelle frontkollisjon er våre biler utstyrt med en rammekonstruksjon, som skal redusere sammenstøtet.
Den innovative karosseridesignen absorberer kollisjonens krefter over et stort område, slik at plassen i kupeen bevares, og du og dine passasjerer holdes sikre. I tillegg til å fordele kraften fra en frontkollisjon kan også avansert kompatibilitetsteknikk (ACE) minimere skadene på andre kjøretøy som er involvert i en kollisjon.
Aerodynamikk
Nyt en jevnere, stillere kjøretur, mens du samtidig sparer drivstoff. Våre biler er designet for å være aerodynamiske, og vi jobber hardt for å holde luftmotstandskoeffisienten (Cd) så lav som mulig. Det er en teknisk prosess, men jo lavere tallet blir, desto mindre luftmotstand – noe som hjelper deg med å gli bekymringsfritt avgårde.
Bremseassistanse
Oppdager om du gjør en nødbremsing og øker automatisk bremsekraften. Denne kraftige oppbremsingen hjelper til med å redusere stopplengden.
Kollisjonsreduserende bremsesystem (CMBS)
Vårt kollisjonsreduserende bremsesystem (CMBS) varsler deg om en nært forestående kollisjon, eller – om det er for sent å varsle deg – bremser ned automatisk.
En liten radar montert i grillen fungerer som et "øye" og sender kontinuerlig ut signaler samt vurderer ekkoet som kommer i retur. Systemet kan oppdage hindringer, finne avstanden til dem samt beregne hvor fort den nærmer seg.
Hvis systemet oppdager en hindring over en viss størrelse, varsler det deg med en blinkende lampe og en alarm. Hvis du ikke reagerer, bremser systemet forsiktig og rykker lett i setebeltet ditt. Hvis du fortsatt ikke reagerer og en frontkollisjon er nært forestående, strammes begge setebeltene foran skikkelig, og bilen bremser kraftig.
CMBS senker kollisjonshastigheten, reduserer potensiell skade på bilen og, viktigst av alt, passer på deg og dine passasjerer.
Common Rail
En common rail-dieselmotor muliggjør rask innsprøyting av svært nøyaktig mengde drivstoff i forbrenningskammeret. Resultatet er at drivstoffet danner en finere forstøvning og brenner mer effektivt.
Dette gir en stillegående, økonomisk motor som har lavere utslipp.
Kontinuerlig, variabel girkasse (CVT)
Kontinuerlig, variabel girkasse (CVT) er en smart vri på den tradisjonelle automatgirkassen. Ved å skifte trinnløst mellom et nesten uendelig antall girutvekslinger, gir dette silkemyk effektivitet og bedre drivstofføkonomi.
Dobbellås
Tyver som prøver å stjele bilen din fra utsiden, eller fra innsiden ved å knuse vinduet, klarer fortsatt ikke å få adgang – dobbellåser kan nemlig bare deaktiveres av deg med fjernkontrollen.
Hjuloppheng med doble A-armer
Denne typen hjuloppheng gir optimal presisjon på hjulenes bevegelser samtidig som karosseribevegelser ved oppbremsing og i svinger reduseres. Det betyr at du kan forvente forutsigbare, pålitelige kjøreegenskaper og kan fortsette med å nyte turen.
Elektronisk bremsekraftfordeling (EBD)
Elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) jobber sammen med de blokkeringsfrie bremsene (ABS) for å styre bremsekraften akkurat dit den trengs. Systemet justerer bremsekraften mellom for- og bakhjulene for å maksimere bremseeffekten.
Elektronisk styreenhet (ECU)
Denne datamaskinen overvåker alle funksjoner og styrer motoren din.
System for elektronisk gasspådragsstyring (ETCS)
Dette systemet er også kjent som "drive-by-wire". Det bruker elektroniske sensorer for å oppdage posisjonen på gasspådraget og å kontrollere motorstyringssystemet deretter. Resultatet er øyeblikkelig, jevn respons når du trykker på gasspedalen, uten behov for en mekanisk forbindelse.
Elektrisk servostyring (EPS)
Elektrisk servostyring (EPS) bruker en motor til å assistere styringen i stedet for hydraulikk og drives av bilbatteriet fremfor motoren. Dette reduserer drivstofforbruk og utslipp.
Ergonomi
Ergonomi er en praktisk vitenskap og brukes til å designe det optimale miljø for mennesker. Hos Honda bruker vi ergonomi til å sikre at din bil er det ypperste innen sikkerhet og komfort.
Du finner bilens brytere og instrumenter der de naturlig hører hjemme, og vi passer på at de er lette å forstå og bruke. Vi har viet oppmerksomhet til de minste detaljer – fra de rattmonterte knappene til førerseter som er designet for å holde deg komfortabel, men oppmerksom.
Drivstofforbruk
Å se på drivstofforbruk og CO2-utslipp gir en god indikasjon på bilens ytelser.
Vehicle Certification Agency (VCA) passer på at alle bilprodusenter måler drivstofforbruk på samme måte og bruker en industristandardisert test, slik at du trygt kan sammenligne bilmodeller.
Grade Logic Control
Dette intelligente, innebygde systemet brukes på noen automatgirkasser til å finne det optimale girutvekslingsforholdet for din kjørestil og de aktuelle veiforholdene. Det er spesielt egnet for kjøring i bakker og på svingete veier.
HID (High Intensity Discharge)
I stedet for en glødelampe inneholder HID-lamper xenon-gass, som antennes med en elektrisk gnist. Dette gir helt hvitt lys, som bedre lyser opp veien. Dermed kan du nyte skarpere frontlys og forbedret sikt.
Bakkestartassistent (HSA)
Dette systemet holder bilen din stille i et sekund, mens du bytter fra bremsepedal til gasspedal. Det gjør systemet til en hjelpende hånd ved en vanskelig bakkestart.
Hybrid
Våre hybridbiler er konstruert for å benytte både bensin og strøm – dette gir lavere utslipp og bedre økonomi.
Underholdning i bilen eller intern forbrenningsmotor (ICE)
Avhengig av sammenhengen, henviser denne forkortelsen enten til bilens stereoanlegg eller bilens motor (det første er vanligst).
Intelligent common-rail-turbodieselinnsprøytning (i-CTDi)
Dette er en type dieselmotor som du vil finne i noen av Hondas biler med common-rail-innsprøytning.
Intelligent, dobbel sekvensiell tenning (i-DSi)
Denne motortypen forbedrer økonomien og reduserer utslippene takket være tenningstidspunktet til tennpluggene.
i-DTEC
i-DTEC er en intelligent, ny motorgenerasjon, som både bruker siste generasjon common rail og variabel turbolader for å gi deg en jevnere og roligere, men kraftfull kjøreopplevelse.
Integrert motorassistanse (IMA)
Ved å kombinere en bensinmotor med en elektrisk motor, benytter integrert motorassistanse (IMA) fordelene ved hybridteknologi til å redusere utslippene og forbedre drivstofføkonomien.
Intelligent giring (i-SHIFT)
I motsetning til en automatgirkasse, har ikke i-SHIFT noen momentomformer. I stedet har den samme clutch som en 1.4 manuell, og den kan styres med både rattmonterte girhendler eller den sekvensielle girspaken.
ISOFix (International Standards Organisation Fix)
International Standards Organisation Fix (ISOFix) er designet for å holde dine barn trygge og sørger for at ethvert barnesete er godt festet til bilens chassis.
i-VTEC
Ved å kombinere variabel ventiltiming og løft med elektronisk styring (VTEC) og variabel timingsstyring (VTC), forbedrer denne intelligente bensinmotoren ytelse, drivstofføkonomi og utslipp.
Kjørefeltkontrollsystem (LKAS)
Kjørefeltkontrollsystem (LKAS) hjelper deg med å holde filen på motorveier samt andre veier med veimarkeringer.
Et kamera som er montert i frontruten, behandler bilder fra veien foran, og beregner styrekraften som trengs for å holde deg i riktig fil. Hvis du er i ferd med å krysse veimarkeringen, vil et kontinuerlig pip advare deg.
Differensialbrems (LSD)
På noen biler med høyere ytelse er en differensialbrems (LSD) montert for å bedre hjulenes grep ved gasspådrag.
Magic Seats
Borte på et øyeblikk ... i alle fall når du trekker i snoren under setet. Disse baksetene kan legges ned for å gi et helt flatt bagasjeromsgulv. I tillegg kan sitteputen foldes opp, noe som gir ekstra bagasjeplass bak forsetene når du trenger litt mer plass.
Ettgreps nedfellbare seter
Vår mekanisme for ettgreps nedfellbare seter er smidig og enkel og lar deg flytte på setene på en svært enkel måte. Når du løsner baksetet, folder hodestøttene seg automatisk ned, sitteputen tipper fremover, og seteryggen legger seg i flukt med gulvet.
Passiv sikkerhet
Dette begrepet omfatter bilens funksjonalitet som beskytter deg hvis du utsettes for en ulykke. Funksjoner som kollisjonsputer (= aktiv sikkerhet), deformasjonssoner, stålbjelker i dørene og nødlåsingsretraktor (ELR) setebelter (= aktiv sikkerhet).
Passiv sikkerhet er utstyr som bidrar til din sikkerhet, men forblir stillestående. Hvis det beveger på seg, er det en del av den aktive sikkerheten.
RDS (Radio Data System)
Denne teknologien er inkludert som en del av bilens underholdningssystem (ICE). Sendingsinformasjon som stasjonsnavn og sangtitler sendes via radiosignalene og vises i displayet på anlegget.
4x4 i sanntid
Et intelligent 4x4-system som automatisk sender kraft til hjulene med best mulig grep, når du trenger det som mest. Flott for akselerasjon eller kjøring i glatt terreng.
Kollisjonssikringssystem (SRS)
Vi kaller teknologi som kollisjonsputer for kollisjonssikringssystem (SRS). Dette inkluderer teknologi som, i tillegg til setebelter, skal holde passasjerene tilbake i tilfelle kollisjon.
Sekvensielle girskift (SS)
Sekvensielle girskift (SS) gir deg mulighet til å velge gir manuelt på din automatgirkasse.
Dreiemoment
Generelt beskrevet er dreiemoment en vridende, roterende kraft. Sett i forhold til bilen din er dreiemoment ved lav motorhastighet viktig for at motoren enkelt skal klare å akselerere bilen, selv fra lavt turtall.
Tilhengerstabilitetssasisstanse (TSA)
Vårt tilhengerstabiliseringsasisstanse (TSA) jobber i harmoni med teknologien for kjøretøystabiliseringssystem (VSA) for å ivareta sikkerheten når man trekker en tilhenger.
Ved å bruke sensorer kan TSA-systemet bremse når det trengs, slik at både bil og henger forblir stabile mens du kjører.
Variabel turbolader
Opplev øyeblikkelig, jevn akselerasjon takket være den variable turboladeren på i-DTEC-motoren. Turboladere bruker rotorer for å trykksette lufttilførselen til sylindrene. Dette øker luftens oksygentetthet, bedrer forbrenningen og produserer mer motorkraft. Variable turboladere kan automatisk justere trykket etter behov.
Understellsnummer (VIN)
Understellsnummeret (VIN) er et unikt nummer, som brukes for å identifisere bilen din. Det er som et pass for bilen din.
Kjøretøystabiliseringssystem (VSA)
Dette systemet oppdager om du mister grepet i svinger og hjelper til å holde deg på veien.
Det intelligente systemet overvåker bilens hastighet, gasspådrag, styrevinkel, hastighet på hvert hjul, sideveis G-krefter og bilens skrens for å kartlegge eventuell under- eller overstyring. Hvis dette oppdages bruker VSA ABS-systemet til å bremse hjulene individuelt, slik at bilen holdes stabil. Dette er spesielt nyttig ved dårlig føre eller hvis du kommer for fort inn i en sving.
Variabel timingkontroll (VTC)
Variabel timingkontroll (VTC) er en mekanisme som betraktelig forbedrer bilens dreiemoment og ytelse. Dette gjør den ved å endre vinkelen på innsugskamakselen i forhold til veivakselen ettersom turtall og belastning endrer seg. Veldig smart – og det gir mer dreiemoment ved lavt turtall.
Variabel ventiltiming og løft med elektronisk styring (VTEC)
Variabel ventiltiming og løft med elektronisk styring (VTEC) justerer ventilenes åpningstider og gir deg mer kraft når du trenger det mest. VTEC har også lavere utslipp og bedre drivstofføkonomi i forhold til vanlige bensinmotorer.