Personvernerklæring for My Honda+ tilkoblede biler
**Denne personvernerklæringen gjelder behandling av personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlover. For informasjon om hvordan Honda behandler produktdataene dine og relaterte tjenestedata i henhold til Dataforordningen, se vedlegget nedenfor. **
Honda Motor Europe Limited ("Honda") er forpliktet til å sikre at ditt personvern er beskyttet, og vi overholder personvernforordningen (GDPR) og andre gjeldende personvernregler, inkludert personopplysningsloven og markedsføringsloven med tilhørende veiledning (samlet omtalt som "Personvernlovgivningen").
Denne personvernerklæringen beskriver hvordan vi håndterer personopplysningene til våre eiere av tilkoblede biler ("Honda-bil" eller "Bil"), brukere av våre tilkoblede biltjenester ("TBT") og brukere av My Honda+ mobilappen ("Appen"). Dette gjelder enten du er primær kontoinnehaver ("Primærbruker") eller har fått tillatelse av en primærbruker til å dele deres konto ("Invitert Bruker").
Hvis du er eier eller potensiell eier av en Honda-bil, besøkende på vårt nettsted, besøkende hos en forhandler eller har lastet ned eller brukt en av våre andre apper, vennligst se vår generelle personvernerklæring. Hvis du er en søker som søker om å bli Honda-ansatt, vennligst se vår personvernerklæring for jobbsøkere.
Denne personvernerklæringen forklarer hvordan vi bruker, lagrer og deler informasjonen vi samler inn om deg. Den beskriver også hvordan du kan utøve dine rettigheter med hensyn til denne informasjonen og prosedyrene vi har på plass for å beskytte ditt personvern. Denne personvernerklæringen supplerer enhver annen informasjon eller personvernerklæring som kan bli gitt til deg fra tid til annen, inkludert vår generelle personvernerklæring. Vennligst kontakt oss på e-post på DPM-UK@honda-eu.com hvis du har spørsmål, kommentarer eller bekymringer om denne personvernerklæringen eller hvordan vi håndterer dine personopplysninger, eller hvis slik informasjon endres på noe tidspunkt.
Våre TBT og Appen (videre omtalt i denne personvernerklæringen som "Tjenestene") leveres av Honda Motor Europe Limited (organisasjonsnummer 857969, Cain Road, Bracknell, Berkshire, England, RG12 1HL) ("vi" og "oss"). Vi er behandlingsansvarlig under Personvernlovgivningen for personopplysningene som behandles for formålene beskrevet nedenfor, og vi er ansvarlige å ta vare på disse.
Vi samler inn data om hvordan du bruker TBT og Appen for analyseformål (som vi beskriver mer detaljert nedenfor) ved bruk av Google Analytics og Application Insights.
1. Endringer i denne personvernerklæringen
Eventuelle endringer i denne personvernerklæringen vil bli publisert på denne siden og, der det er hensiktsmessig, varslet til deg via e-post og/eller ved hjelp av pop-up i Bilen eller i Appen. Vennligst sjekk ofte for å se eventuelle oppdateringer eller endringer i denne personvernerklæringen.
2. Behandling av dine personopplysninger av tredjeparter
Vennligst merk: denne personvernerklæringen dekker ikke tredjeparters nettsteder, apper eller portaler som vi eventuelt lenker til fra våre Tjenester og dekker ikke tjenester fra andre leverandører. Vi er ikke ansvarlige for personvernerklæringene og praksisene (inkludert bruk av informasjonskapsler) til slike tredjeparter selv om du får tilgang til tredjeparts nettsted, app, portal eller tjeneste gjennom lenker fra våre Tjenester.
Vi anbefaler at du sjekker personvernerklæringen til hver leverandør og kontakter slik tredjepart hvis du har bekymringer eller spørsmål. Enhver leverandør av andre tjenester, som forsikringsselskaper, veihjelptjenester, nødtjenester (som mottar eCall i nødstilfeller, som beskrevet i Bilens manual), leverandører av datapakker, online nyheter eller sosiale medier i bilen, kart, reise eller musikk, vil også separat være en "behandlingsansvarlig". Du kan få tilgang til personvernerklæringene til disse leverandørene direkte fra dem.
3. Overføring av data til Worldline
Når vi leverer TBT til deg, deler vi data med Worldline (som behandler betalinger på våre vegne). Worldline behandler personopplysninger på våre vegne som våre databehandlere, men kan også behandle personopplysninger relatert til deg for sine egne formål som selvstendig behandlingsansvarlig. Vennligst ta deg tid til å gjennomgå deres personvernerklæring for å forstå hvordan de kan behandle dine personopplysninger uavhengig av oss. Personvernerklæringen finner du her:
4. Å gi oss informasjon om dine gjester
Hvis du introduserer en Invitert Bruker til oss, vil vi gi en kopi av denne personvernerklæringen til dem under registreringsprosessen.
På den annen side, hvis du gir eller tilrettelegger for å gi informasjon om gjester som ikke er Inviterte Brukere (f.eks. passasjerer eller en alternativ sjåfør), er det ditt ansvar å sørge for at slike personer er klar over denne personvernerklæringen. De må også akseptere at du gir deres personopplysninger til oss. Honda samler ellers ikke aktivt inn personopplysningene til andre gjester (f.eks. passasjerer eller alternative sjåfører) og har ikke til hensikt å gjøre det. Vi opererer under forutsetningen om at personopplysningene som oppbevares og behandles kun relaterer seg til Honda-bileiere, brukere av TBT og brukere av appen.
5. Informasjon tilgjengelig for andre personer
5.1 Informasjon tilgjengelig i appen
Vær oppmerksom på at informasjon tilgjengelig gjennom TBT vil være tilgjengelig for andre brukere som bruker samme konto. Som et eksempel kan Primærbruker se turhistorikken til Honda-bilen, inkludert informasjon om turer som Inviterte Brukere har gjennomført.
Du kan slå av datadeling når som helst. Du vil ikke kunne bruke TBT mens datadeling er slått av, men ved å slå av datadeling vil du stoppe innsamlingen av alle data.
5.2 Informasjon tilgjengelig i Honda-bilen
Informasjon tilgjengelig gjennom TBT vil også være synlig for alle som har tilgang til Bilen. Når du selger eller overfører din Honda-bil til en tredjepart, bør du sørge for å fjerne Bilen fra garasjen i Appen for å starte avregistreringsprosessen. Dette sikrer at TBT-dataene fra Bilens telematikk-kontrollenhet fjernes, og dataene ikke lenger er synlige i Bilen.
For at denne prosessen skal være effektiv, må Honda-bilen ha tilstrekkelig batteriladning og være tilkoblet mobilnettet.
Vennligst merk også at avregistreringsprosessen kan ta opptil 24 timer å fullføre under standard nettverksforhold. Betingelsene som kreves for at avregistrering skal finne sted, fremgår av klausul 13.1 i appens vilkår og betingelser.
6. Informasjonen vi samler inn og hvordan vi bruker den
Under Personvernlovgivningen er vi pålagt å forklare hvilke personopplysninger vi samler inn fra deg, hvordan og hvorfor vi bruker disse personopplysningene ("behandlingsaktiviteten"), og hvor lenge vi oppbevarer dem. Vi er også pålagt å ha et "behandlingsgrunnlag" for å behandle dine personopplysninger. Dette er oppsummert i tabellen nedenfor.
Med mindre annet er angitt i tabellen nedenfor, oppbevarer vi og sletter eller anonymiserer dine personopplysninger som beskrevet i avsnittet "Oppbevaring av dine personopplysninger".
|
||||||
Behandlingsaktivitet: Hvorfor bruker vi dine personopplysninger? |
Hvilken informasjon samles inn? |
Behandlingsgrunnlag |
Hvor samles informasjonen inn fra? |
Spesifikke oppbevaringsperioder |
||
Min Honda Plus mobilapp |
||||||
Å sette opp og administrere din Honda-konto, inkludert å sende deg tjenestemeldinger. |
Land Språk E-postadresse Adresse (inkludert postnummer) Passord Honda ID (som er en unik identifikator generert for hver Honda Din enhets-ID som vil bli koblet til din Honda ID der du velger å logge inn ved bruk av touch ID, stemmekommando eller ansiktsgjenkjenningsfunksjonene på telefonen din. Vi behandler ikke dine biometriske data som forblir på enheten din. Dine preferanser som du setter i Appen. |
For å gjennomføre tiltak på din anmodning for å inngå en kontrakt med deg, og for den pågående utførelsen, administrasjonen og tilretteleggingen av slik kontrakt. |
Fra deg (via Appen) |
|||
Å beskytte din MyHonda+-konto mot uredelig aktivitet, inkludert ved å implementere flerfaktor-autentisering ved bruk av en annen enhet når kontoen din blir tilgjengelig (eller hvis telefonen din er tapt eller stjålet) |
Enhets-ID
E-postadresse Autentiseringskode |
Behandlingen er nødvendig for vår berettigede interesse i å ivareta sikkerheten til tjenestene vi leverer |
Fra deg (via Appen) Der en autentiseringskode kreves, vil denne bli generert av Honda |
Autentiseringskoder utstedt av Honda vil ikke lenger være gyldig når den er brukt og vil ikke bli oppbevart av Honda deretter |
||
Å utføre analyser for å forbedre Appen. Disse analysetjenestene utføres av vår tjenesteleverandør e3 Media Limited (Great State). |
Informasjon relatert til enheten din, som enhets-ID, type og modell av enheten, og dens operativsystem. Informasjon relatert til enhetens tilkobling til internett, som IP Informasjon om konfigurasjonen av enheten din, som skjermoppløsning, tidssone og språkinnstillinger. Informasjon om hvordan du bruker Appen, hvilke deler av Appen du besøker, hvordan du får tilgang til dem, hvilke funksjoner du bruker mer eller mindre enn andre, og hvordan du samhandler med de forskjellige delene av Appen. Informasjon om tidspunktene du aksesserer Appen, hyppigheten, og hvor mye tid du bruker på forskjellige deler av Appen. Informasjon om hvor du får tilgang til Appen fra. Informasjon om språket du ser Appen på. Versjonen av Appen du bruker. |
Behandlingen er nødvendig for vår berettigede interesse i å utvikle og forbedre våre produkter og tjenester. |
Denne informasjonen genereres når du bruker Appen og overføres til oss av Appen. |
|||
Tilkoblede biltjenester |
||||||
|
Å sette opp og administrere din TBT-konto, inkludert å sende deg tjenestemeldinger. Dette inkluderer å identifisere landet der bilen din er registrert for å bestemme hvilke TBT som er tilgjengelig i det landet og de relevante juridiske kravene som gjelder for TBT (og for å sikre at TBT som tilbys deg overholder slike lover). |
I tillegg til informasjonen behandlet for å sette opp og administrere din Honda-konto (beskrevet ovenfor), behandler vi følgende informasjon for TBT: Tittel, fornavn og etternavn Telefonnummer Full postadresse Detaljer om Honda-bilen samlet inn under registreringsprosessen (f.eks. kjøretøyidentifikasjonsnummeret (VIN)) Preferanser, inkludert tidssone
Bilens kallenavn Hvis du er i Italia, trenger vi også din skattekode |
For å gjennomføre tiltak på din anmodning for å inngå en kontrakt med deg, og for den pågående utførelsen, administrasjonen og tilretteleggingen av slik kontrakt. Informasjonen er også nødvendig for å sikre overholdelse av gjeldende lover. Hvis du unnlater å gi denne informasjonen, vil du dessverre ikke kunne åpne en Honda-konto hos oss. Der noen av behandlingene går utover det som er nødvendig for kontrakten eller overholdelse av lover, er behandlingen nødvendig for vår berettigede interesse i å gi deg en god kundeopplevelse og å gi deg funksjoner for å holde kontoen din sikker. |
Fra deg (via Appen) |
||
Å parre din Honda og verifisere din berettigelse til TBT som Primærbruker før vi gir deg TBT, periodisk deretter, og ved fornyelse av TBT. |
VIN
|
For å gjennomføre tiltak på din anmodning for å inngå en kontrakt med deg, og for den pågående utførelsen, administrasjonen og tilretteleggingen av slik kontrakt. Hvis du unnlater å gi denne informasjonen, vil du dessverre ikke kunne åpne en Honda-konto hos oss. |
Fra deg (via Appen) |
PIN-nummeret blir foreldet etter en kort periode, derfor slettes det kort tid etter at det er generert. |
||
Å koble din Honda-bil til mobilnettet slik at du kan motta TBT. |
Vi og AT&T (som fungerer som våre databehandlere) behandler følgende data: VIN
Land for bilregistrering Lokasjon |
For å gjennomføre tiltak på din anmodning for å inngå en kontrakt med deg, og for den pågående utførelsen, administrasjonen og tilretteleggingen av slik kontrakt. Hvis du unnlater å gi denne informasjonen, vil du dessverre ikke kunne åpne en Honda-konto hos oss. |
Fra din Bil |
AT&T vil behandle disse dataene så lenge ditt eSIM er satt til normal modus. |
||
Å gi deg TBT (listet nedenfor), inkludert å sende deg varsler. Virtuelt dashbord MyHonda+ meldinger EV-ladestatus Batteristatus Fjernlås Fjernopplåsing Fjernhorn Fjern klimakontroll Klimakontroll-planlegger Fjernlading Ladeplanlegger Innstilling for maksimal lading Planlegg din rute Reisehistorikk Billokalisering Send destinasjon Honda Digital veihjelp Geo-Fence
Listen over tjenester vil endres i tråd med TBT generelle vilkår og betingelser. |
VIN
Fornavn og etternavn Honda ID Modellkode for kjøretøyet, modellår for kjøretøyet Dato og tid for eventuelt havari Dine instruksjoner (f.eks. å gi lyd på bilhornet, å implementere geo-fence, å låse bilen,
Kjørestilinformasjon (f.eks. hvordan du akselererer, bremser, og hvor fort du kjøre )
Kjøretøydiagnostikkdata (som dekktrykk, bremsevæske, feil, antall mil til neste lading, gjenværende motorolje, status på motor, varsellamper eller andre meldinger som feilkoder) |
Behandlingen er nødvendig for den pågående utførelsen, administrasjonen og tilretteleggingen av vår kontrakt med deg. |
Fra deg (via Appen) Fra Bilen (via TCU – telematikk-kontrollenheten) |
|||
Å spore din Honda-bil for å gi deg følgende tjenester: Billokalisering Turhistorikk Geo-fence Digital veihjelp |
Lokasjonsdata |
Behandlingen er nødvendig for den pågående utførelsen, administrasjonen og tilretteleggingen av vår kontrakt med deg. |
Fra din Bils GPS (via TCU) |
Lokasjonsdata oppbevares i en periode på 90 dager hvis du har abonnert på turhistorikk. Ellers overskrives den konstant. Lokasjonsdata behandlet for å gi deg veihjelp behandles så lenge du har et abonnement og for enhver tilleggsperiode som kreves av juridiske årsaker. Geo-fence-parametere satt av deg behandles kun til du fjerner disse parameterne eller ditt TBT-abonnement utløper (det som skjer først). |
||
Å sette opp og gi deg tjenesten Honda Digital Nøkkel |
Mobilenhets-ID Digital nøkkelkode |
Behandlingen er nødvendig for den pågående utførelsen, administrasjonen og tilretteleggingen av vår kontrakt med deg. |
Vi får din mobils enhets-ID fra deg (via Appen) |
|||
Å koble din tjeneste for elektronisk kjøretøy helsekontroll ("EKHK") med din TBT, slik at du kan motta EKHK-rapporter og påminnelser gjennom TBT |
Vi og Snap-On (som fungerer som våre databehandlere) behandler følgende data: VIN Bilregistreringsnummer Honda ID Data levert av Honda-bilforhandlere i forbindelse med arbeidet de utfører, inkludert tjenester du har mottatt fra dem, resultater av deres inspeksjoner/arbeid, tjenester som kreves av din Bil og når dette kreves, samt videoer som viser problemer med din bil. EKHK-rapporter (som inneholder informasjon fra forhandlerne) |
Behandlingen er nødvendig for den pågående utførelsen, administrasjonen og tilretteleggingen av vår kontrakt med deg. |
Forhandlere som har service på din Bil |
Bortsett fra ditt VIN- og bilregistreringsnummer som oppbevares av oss, oppbevares informasjonen levert av forhandlere inkludert EKHK-rapportene i opptil 6 år |
||
Å utføre analyser for å: · Opprettholde og sikre kvaliteten på våre produkter og tjenester, inkludert bilene vi produserer, deres komponenter (f.eks. bilbatteriet) og TBT · Forbedre og utvikle bedre produkter og tjenester · Forstå (og gi deg informasjon om) hvordan du kan bruke Bilen din mer effektivt |
Reisedata, som din kjørelogg Statusdata, som om din lampe for feilfunksjonsindikator er på eller av, varsler om kjøretøyproblemer som er synlige på dashbordet ditt, og fjerntjenester tilgjengelig for deg Hendelsesdata, som dine TBT-forespørsler og feil relatert til slike forespørsler, og varsler fra kjøretøyene dine som sikkerhetsvarsler Kjøretøydata, som dataene samlet inn av sensorene i kjøretøyet ditt (f.eks. bremseinformasjon, batteriinformasjon, dekktilstand), diagnostisk feilkodehistorikk, og flytende bildata (dvs. informasjon om kjøretøyets lokasjon og hastighet på spesifikke tidspunkter) |
Behandlingen er nødvendig for våre berettigede interesser i å opprettholde og forbedre våre produkter og tjenester, og å gi deg en bedre brukeropplevelse. |
Denne informasjonen genereres når du bruker TBT. |
|||
Å la deg vite hvis (i løpet av utførelsen av analysene beskrevet i forrige rad - som vi kan gjøre fra tid til annen, men ikke kontinuerlig) vi oppdager at din bilbatteriytelse er suboptimal |
Dine kontaktdetaljer |
Vi vil kun kontakte deg for dette formålet: (i) hvis du gir oss samtykke til å gjøre det. Du kan nekte å samtykke, og du kan også trekke tilbake samtykke når som helst ved å endre dine kontaktpreferanser i Appen. eller (ii) i det usannsynlige tilfellet at vi oppdager en feil (i løpet av utførelsen av analysene beskrevet i forrige rad - som vi kan gjøre fra tid til annen, men ikke kontinuerlig) som kan sette dine vitale interesser i fare, kan vi kontakte deg for å informere deg om dette selv om du ikke har gitt oss samtykke. |
Fra deg (via Appen) |
|||
Honda Digital Veihjelp |
||||||
Å gi deg Honda Digital veihjelp, inkludert å sende deg varsler og kontakte deg. |
VIN Mobilenhets-ID Fornavn og etternavn Språkpreferanse og registreringsland Modellkode for kjøretøyet, modellår for kjøretøyet GPS-lokasjon for kjøretøyet og kjøreretning Dato og tid for havari Honda ID Bilstatus, f.eks. drivstoffnivå, kjørelengde, hastighet på kjøretøyet, ladetilstand, temperatur i kjøretøyet, om dørene er lukket eller låst, om panseret er lukket, status på billysene, status på vinduene, hvis kjøretøyet er elektrisk - om det er plugget inn og mottar forsyning Dine preferanser som du setter i forhold til TBT og varsler Kjøretøydiagnostikkdata, som dekktrykk, bremsevæske og feilfunksjoner, antall mil til neste lading, gjenværende motorolje, status på motor, varsellamper eller andre meldinger som feilkoder. Vi krever ikke data relatert til din helse. |
Behandlingen er nødvendig for den pågående utførelsen, administrasjonen og tilretteleggingen av vår kontrakt med deg. For å overholde lover. |
Fra deg (via Appen) Fra Bilen (via TCU - telematikk-kontrollenheten) |
Vi vil oppbevare dine data i opptil 7 år etter opphøret av din kontrakt for Honda Digital Veihjelp. Hvis du klager på denne tjenesten, vil vi oppbevare dine data i 7 år etter at klagen er løst. Hvis du snakker med oss eller en av våre tredjepartsleverandører av veihjelp, vil vi oppbevare dine data i opptil 5 år fra datoen for samtaleopptak. Etter at hver av disse tidsperiodene har gått ut, vil vi enten slette eller anonymisere dine data. |
||
Generelt |
||||||
Å behandle betalinger til oss, inkludert TBT-abonnementspakker. |
Betalinger til oss behandles av Worldline, som behandler dine data som selvstendige behandlingsansvarlige i samsvar med deres personvernerklæring (som kan finnes her: https://be.worldline.com/content/dam/worldline-be/terms-and-conditions/no_no/Privacy-Notice-Worldline-EN-2018-5.pdf). Vi anbefaler at du gjennomgår deres personvernerklæring, som kan bli oppdatert av dem fra tid til annen. Dataene som behandles av Worldline består av: Betalingskortdata - PAN, utløpsdato, og kortinnehavers navn for Transaksjonsinformasjon- dato og tid for betaling, beløp, valuta, Merchant Category Code (MCC), og betalingsautorisasjonskode Adresse (inkludert postnummer) Der Worldline behandler data som våre databehandlere, vil sikre passende kontraktsklausuler som er lovpålagt. Betalingskortleverandører som VISA og Mastercard, samt kortutstedende banker er også behandlingsansvarlige og vil behandle dine personopplysninger i samsvar med deres egen personvernerklæring. |
For å gjennomføre tiltak på din anmodning for å inngå en kontrakt med deg, og for den pågående utførelsen, administrasjonen og tilretteleggingen av slik kontrakt. Hvis du unnlater å gi denne informasjonen, vil du dessverre ikke kunne kjøpe TBT-abonnementspakker |
Fra deg (via Appen) Fra Worldline |
Honda kan få tilgang til noe av informasjonen fra Worldline (f.eks. et maskert/deler av et kortnummer) i opptil 18 måneder etter transaksjonen. Vi oppbevarer kopier av noe av disse dataene (som beskrevet i neste rad) i 10 år etter transaksjonen for å forhindre og oppdage svindel. Merk at Worldline oppbevarer disse dataene, som selvstendige behandlingsansvarlige, i samsvar med deres personvernerklæring. |
||
Å forhindre og oppdage svindel |
Referanse for betalingstransaksjon Transaksjonsdata - kunde-ID og kundens IP-adresse |
Denne behandlingen er nødvendig for våre berettigede interesser i å forhindre og oppdage svindel |
Fra deg (via Appen) Fra Worldline |
10 år fra transaksjonen. |
||
Å kontakte deg (via Appen eller via e-post) med informasjon angående TBT eller Appen |
Når vi kontakter deg via e-post, vil vi bruke følgende data: E-postadresse |
Denne behandlingen er nødvendig for vår berettigede interesse i å levere TBT og appen |
Fra deg (via Appen) |
|||
Å kontakte deg om Honda-produkter eller -tjenester, konkurranser, spennende tilbud, nyhetsbrev og generell markedsføring og reklame (digital og annet) |
Markedsføringspreferanser Enhets-ID |
Samtykke (ved å angi preferanser under App-registreringen). Du har muligheten til å endre dette i preferansesenteret i Appen når som helst. |
Fra deg (via Appen) |
Vi vil kun behandle data for dette formålet så lenge du samtykker til markedsføring (via innstillinger for markedsføringspreferanser i Appen). Vi vil også fortsette å behandle dine markedsføringspreferanser slik at vi kan overholde dem. |
||
Å utføre markedsundersøkelser, inkludert ved hjelp av spørreundersøkelser, slik at vi kan forbedre våre produkter og tjenester |
Kontaktdetaljer Enhets-ID Dine svar på våre markedsundersøkelsesspørsmål |
Behandlingen er nødvendig for vår berettigede interesse i å utvikle og forbedre våre produkter og tjenester. Vi vil kun inkludere reklameinnhold i våre markedsundersøkelsesmaterialer hvis du har gitt oss samtykke til å sende deg markedsføring. |
Fra deg (via Appen) |
|||
Vi har bestemt, etter en rimelig vurdering og basert på omstendighetene, at vi kan bygge på berettigede interesser som behandlingsgrunnlag for å behandle dine personopplysninger i visse tilfeller (vi har oppgitt dette ovenfor og beskrevet våre berettigede interesser). Vi har nådd denne beslutningen ved å utføre en balansetest for å sikre at vår berettigede interesse ikke tilsidesetter dine personvernrettigheter. Vennligst ta kontakt med oss hvis du trenger ytterligere informasjon om denne balansetesten.
7. Markedsførings- og reklamemateriell
Vi kan bruke dine personopplysninger til å gi deg markedsførings- og reklamemateriell (som oppgitt ovenfor).
Vi deler ikke dine personopplysninger til tredjeparter for det formål at de skal sende deg sin egen markedsføring, med mindre du uttrykkelig har samtykket til dette. Imidlertid kan vi bruke tredjeparter, som databehandlere, til å sende markedsføring til deg på våre vegne.
Du kan melde deg av mottakerlisten for markedsførings- og reklamemateriell ved å endre dine markedsføringspreferanser i Appen.
8. Sikkerhet
Vi har etablert passende rutiner, retningslinjer og tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte dine personopplysninger mot uautorisert eller ulovlig behandling, og mot utilsiktet tap, ødeleggelse eller skade.
Vi har også prosedyrer på plass for å håndtere ethvert datasikkerhetsbrudd. Vi vil varsle deg og ethvert relevant myndighetsorgan om et datasikkerhetsbrudd der vi er juridisk pålagt å gjøre det.
Imidlertid er internett (inkludert sosiale medier) og e-post ikke sikre. Din kommunikasjon kan rutes gjennom en rekke land før de leveres, kan bli fanget opp av tredjeparter og når ikke alltid den tiltenkte mottakeren – dette ligger i internettets natur. Vi har ikke ansvar for slik uautorisert tilgang eller tap av personopplysninger utenfor vår kontroll.
Du er ansvarlig for å beskytte ditt brukernavn og passord for Appen og må ikke dele det med eller gjøre det tilgjengelig for noen.
Hvis du vil lære mer om hvordan du beskytter dine data og enheter mot svindel, identitetstyveri, virus og liknende, vennligst besøk www.getsafeonline.org. Get Safe Online støttes av HM Government og ledende virksomheter.
Våre TBT ble utviklet på en slik måte at personopplysningene som samles inn er nødvendige for å levere best mulig tjeneste. Passende tekniske tiltak har blitt bygget inn for å holde dine data sikre i tråd med våre juridiske plikter.
9. Deling av dine personopplysninger med følgende kategorier av mottakere:
9.1 Vi kan dele dine personopplysninger
a) Selskaper i vårt konsern;
b) Hvis du er en Primærbruker, dine Inviterte Brukere;
c) Hvis du er en Invitert Bruker, din Primærbruker;
d) Appen leveres av e3 Media (Great State);
e) Våre tredjepartsleverandører av hostingtjenester;
f) Våre profesjonelle rådgivere (inkludert på skatterådgivere eller juridiske rådgivere som leverer profesjonelle tjenester til oss, selskaps- eller insolvensrådgivere eller potensielle kjøpere eller selgere av virksomhet(er) eller eiendel(er));
g) Andre tredjepartsleverandører, forretningspartnere og underleverandører for/av forretningsadministrasjon, support, behandlingstjenester, eller IT- eller telekommunikasjonsformål (spesielt IBM og AT&T Inc.);
h) Tredjepartsleverandører av betalingstjenester. Dette er for øyeblikket Worldline;
i) Tredjepartsleverandører av kundesenterstøtte (spesielt Bosch Service Solution GmbH);
j) Tredjepartsleverandører av diagnostikktjenester - Snap-On som leverer tjenesten for elektroniske kjøretøyhelsekontroll;
k) Tredjepartsleverandører av Digital veihjelp - Bosch Service Solutions GmbH, som vil videre dele data med veihjelpleverandører som Axa for Europa og Falck for Norden;
l) Andre nøye utvalgte tredjepartsleverandører som støtter oss med markedsføringsaktivitet, administrasjon av klientrelasjoner, produktoptimalisering og dataanalyse, inkludert spesielt:
o e3 Media (Great State) og IBM – Vi jobber med disse tjenesteleverandørene for å forstå våre data. Dette bidrar til at vi finne fakta som betyr mest for vår virksomhet og forstå våre kunder. Ved å gjøre dette kan vi gi en bedre opplevelse og mer personlig tjeneste til deg;
o e3 Media Limited (Great State) – Vi bruker også Great State til å utvikle og gi deg Appen, utføre analyser for å forbedre Appen, og overvåke og forbedre vår markedsføringskommunikasjon;
o IBM leverer systeminfrastrukturen for å gjøre det mulig for kundekjøretøy å kommunisere med mobilapplikasjonen, og gi tjenester for identitetsadministrasjon og sikkerhet;
o ICUC – Vi bruker ICUC til å utføre analyser av hvor mange videoer som blir sett osv. i Discovery Feed slik at vi kan forbedre innholdet i Discovery Feed.
m) Tredjeparter som du godkjenner (leverandører av sosiale medier og betalingstjenester);
n) Nødtjenester i tilfelle en nødsituasjon;
o) Regulatoriske organer eller organer for rettshåndhevelse eller forebygging av svindel, samt våre juridiske rådgivere, domstoler, politiet og andre autoriserte organer, for formålene med å undersøke faktisk eller mistenkt kriminell aktivitet eller andre regulatoriske eller juridiske saker;
p) Myndighetsorganer i Storbritannia og utlandet, inkludert organer som er ansvarlige for immigrasjon, grensekontroll, sikkerhet og anti-terrorisme; og
q) HMRC eller andre skatteorganer for å overholde våre juridiske og regulatoriske forpliktelser.
9.2 Vi deler dine personopplysninger med tredjeparter:
a) dersom vi vurderer å selge virksomheten eller våre eiendeler. I så fall vil vi dele dine personopplysninger med eventuelle potensielle kjøpere.
b) dersom vi, eller i det vesentlige av våre eiendeler, blir kjøpt opp av en tredjepart. I så fall vil personopplysninger behandlet av oss om våre kunder være blant det som blir overført til kjøperen.
c) dersom vi er gjenstand for en insolvenssituasjon.
d) for å håndheve eller anvende våre vilkår og betingelser, personvernerklæringer eller kontrakt vi har med deg eller vi har tilrettelagt mellom deg og en tredjepart.
e) for å beskytte våre eller andres rettigheter, eiendom, eller sikkerhet. Dette inkluderer å utveksle informasjon med andre selskaper og organisasjoner (inkludert uten begrensning HMRC, det lokale politiet eller andre lokale rettshåndhevelsesorgan) for formålene sikkerhet, kriminalitetsforebygging, svindelforebygging og reduksjon av kredittrisiko.
f) hvis vi er under en plikt til å dele dine personopplysninger for å overholde juridisk forpliktelse eller regulatoriske krav, eller ellers for forebygging eller oppklaring av svindel eller kriminalitet.
Vi deler kun data med DFRS etter vi har anonymisert personopplysningene. Du kan finne mer informasjon om behandlingen til DRFS og dets medlemmer her.
10. Internasjonale overføringer av dine personopplysninger
Vi kan overføre personopplysninger til andre land enn det landet der dataene opprinnelig ble samlet inn, inkludert land utenfor EU og Storbritannia, som India, for å levere våre tjenester til deg. Disse landene har kanskje ikke de samme personvernlovene som landet der du opprinnelig ga informasjonen, og gir kanskje ikke samme beskyttelsesnivå.
Hvis vi overfører personopplysninger til land utenfor EØS, kan vi gjøre dette med grunnlag i en adekvansbeslutning fra EU-kommisjonen (eller i Storbritannia: Statssekretæren) som slår fast at landet gir tilstrekkelig beskyttelse for ditt personvern (for eksempel, en adekvansbeslutning for å overføre dine data til vårt morselskap lokalisert i Japan).
Videre kan vi overføre dine personopplysninger til land utenfor EØS med grunnlag i lovbestemte, egnede garantier, for eksempel ved å inngå standard kontraktsklausuler vedtatt av EU-kommisjonen eller britiske myndigheter. Vi har inngått slike standard kontraktklausuler med IBM i India, ettersom deler av behandlingen som utføres av IBM vil finne sted der. Videre kan Bosch sette ut deler av sin behandling til databehandlere på Filippinene og i USA, og det vil også bli inngått standard kontraktsklausuler med disse partene.
Du kan finne en kopi av standard kontraktsklausulene nettsiden til EU-kommisjonen her.
11. Oppbevaring av dine personopplysninger
Vi vil kun behandle dine personopplysninger så lenge det er nødvendig for å oppnå formålene vi behandler dem for. Når de ikke lenger er nødvendige for disse formålene, vil vi slette eller anonymisere dem slik at de ikke lenger kan kobles til deg.
Siden personopplysningene kan brukes til en rekke forskjellige formål, vil oppbevaringstiden avhenge av personopplysningenes natur, formålet med behandlingen og de juridiske og operasjonelle behovene for å behandle dem.
Vi har angitt visse spesifikke oppbevaringsperioder i tabellen ovenfor. Der disse spesifikke periodene ikke gjelder:
a) Vi vil oppbevare din konto- og profilinformasjon (f.eks. e-postadresse, mobilnummer, land, språk, abonnementsinformasjon og markedsføringsinformasjon) så lenge du har en konto hos oss. Når du sletter kontoen din, slettes konto- og profilinformasjonen din innen 24 timer og vil ikke lenger være gjenopprettelig.
b) Vi vil slette eller anonymisere andre data på jevnlig basis, opptil 90 dager etter at de samles inn. Dette betyr at på dag 91 vil vi slette eller anonymisere dataene samlet inn på dag 1 på en slik måte at de ikke lenger kan kobles til deg, og på dag 92 vil vi slette eller anonymisere dataene samlet inn på dag 2.
Hvis du før utløpet av en slik 90-dagers periode (i) kansellerer kontoen din; (ii) avregistrerer Bilen; eller (iii) vi avslutter kontoen din for brudd på vilkårene og betingelsene, vil vi slette eller anonymisere disse dataene kort tid deretter.
Disse dataene består av:
· Kjøretøydata, for eksempel flytende bildata (dvs. informasjon om kjøretøyets lokasjon og hastighet på spesifikke tidspunkter), bilsensordata, og DTC (Diagnostic Trouble Code)-historikk;
· Kundereisedata, for eksempel bilens kjørelogg;
· Kundestatusdata, for eksempel hvilke fjerntjenester som er tilgjengelige for deg, og statusen til Bilens feilfunksjonsindikator; og
· Kundehendelsesdata, for eksempel TBT-forespørsler du gjør og feil relatert til slike forespørsler, og varsler fra bilen, som for eksempel sikkerhetsvarsler.
Vi sletter ikke VIN-numre fordi disse brukes til å identifisere hver bil som vi har produsert og er nødvendige for ulike formål som er utenfor anvendelsesområdet til denne personvernerklæringen.
For mer detaljert informasjon om disse oppbevaringsperiodene, vennligst send e-post til vårt personvernombud på DPM-UK@honda-eu.com.
12. Dine rettigheter
Som registrert har du følgende rettigheter under Personvernlovgivningen.
|
|
Rettighet: |
Beskrivelse: |
(1) Til å bli informert |
Rett til å bli informert om personopplysningene dine som vi behandler. Denne personvernerklæringen (sammen med vår generelle personvernerklæring) beskriver hvordan vi samler inn, oppbevarer og lagrer dine personopplysninger, hva vi gjør med dem og hvorfor. Hvis du har spørsmål, vennligst kontakt oss slik at vi kan gi deg den ytterligere informasjonen du trenger. |
(2) Til innsyn |
Rett til innsyn i personopplysningene dine som vi behandler. |
(3) Til retting |
Rett til å kreve at vi retter eventuelle personopplysninger om deg som er unøyaktige. |
(4) Til sletting |
Rett til å be oss slette personopplysningene vi har om deg. Denne rettigheten vil kun gjelde der (for eksempel): - vi ikke lenger trenger å bruke personopplysningene for å oppnå formålet vi samlet dem inn for; - der du trekker tilbake ditt samtykke hvis vi behandler dine personopplysninger basert på ditt samtykke; eller - der du protesterer mot måten vi behandler dine personopplysninger på (i tråd med rettighet 7 nedenfor). Merk at du kan sikre slettingen av din profilinformasjon og anonymiseringen av alle kjøretøydata ved å slette kontoen din. Du kan også sikre anonymiseringen av alle kjøretøydata ved å avregistrere kjøretøyet ditt (selv om dette ikke resulterer i sletting av profilinformasjonen din siden du fortsatt ville ha en Honda-konto). |
(5) Til å begrense behandling |
Under visse omstendigheter, en rett til å begrense vår behandling av personopplysningene dine. Denne rettigheten vil kun gjelde der (for eksempel): - du bestrider nøyaktigheten av personopplysningene vi behandler; - der du ville ha rett til å be oss slette personopplysningene dine, men foretrekker at vår behandling begrenses i stedet; eller - der vi ikke lenger trenger å bruke personopplysningene for å oppnå formålet vi samlet dem inn for, men du trenger dataene for formålene med å etablere, utøve eller forsvare juridiske krav. Du kan slå av datadeling når som helst. Du vil ikke kunne bruke TBT mens datadeling er slått av, men ved å slå av datadeling vil du stoppe innsamlingen av alle data (unntatt data behandlet av AT&T som et resultat av ditt eSIMs tilkobling til mobilnettet). |
(6) Til dataportabilitet |
Under visse omstendigheter, en rett til å motta personopplysningene dine i et strukturert, vanlig brukt og maskinlesbart format. Du har også rett til å kreve at vi overfører disse personopplysningene til en annen organisasjon. |
(7) Til å protestere |
En rett til å protestere mot vår behandling av personopplysningene dine der vårt behandlingsgrunnlag er våre berettigede interesser, med mindre vi kan påvise at det foreligger tvingende berettigede grunner for behandlingen som går foran dine interesser, rettigheter og friheter, eller for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav. |
(8) I forhold til automatisert beslutningstaking og profilering |
En rett til ikke å være gjenstand for en avgjørelse som utelukkende er basert på automatisert behandling, herunder profilering, som har rettsvirkning for eller på tilsvarende måte i betydelig grad påvirker deg. Vi utfører ikke automatisert behandling som har slik påvirkning. Imidlertid lager vi brukerprofiler for å forstå vår kundebase slik at vi kan gi deg en skreddersydd og profesjonell tjeneste. |
(9) Til å trekke tilbake |
En rett til å trekke tilbake ditt samtykke, der vi bruker samtykke som behandlingsgrunnlag for behandling av dine personopplysninger (for eksempel, for å gi deg markedsføringsmateriell). Vennligst merk at tilbaketrekkingen kun gjelder for fremtidig behandling. Behandling som skjedde før tilbaketrekkingen påvirkes ikke. |
Vi ønsker dine synspunkter om våre tjenester og denne personvernerklæringen velkommen. Hvis du ønsker å kontakte oss med spørsmål eller kommentarer, be om ytterligere informasjon eller utøve noen av dine rettigheter beskrevet ovenfor, vennligst send oss e-post på DPM-UK@honda-eu.com.
Hvis du ønsker denne personvernerklæringen i et annet format (for eksempel lyd, stor skrift eller blindeskrift) vennligst kontakt oss ved å bruke detaljene ovenfor.
Vi oppfordrer deg til å kontakte oss først hvis du har spørsmål, kommentarer eller bekymringer om måten vi håndterer dine personopplysninger på. Hvis du ikke er fornøyd med vår håndtering av forespørselen fra deg, har du også rett til å klage til relevant tilsynsmyndighet, som er Storbritannias Information Commissioner's Office. Deres adresse er: First Contact Team, Information Commissioner's Office, Wycliffe House, Water Lane, Wilmslow, SK9 5AF.
Sist oppdatert: 05.09.2025
Vedlegg: Behandling av personopplysninger i henhold til Dataforordningen
Dette vedlegget beskriver hvordan Honda behandler produktdata og relaterte tjenestedata som genereres ved din bruk av My Honda+-tjenesten («Tjenesten») og/eller den tilhørende mobilappapplikasjonen («App»). For en detaljert oversikt over hvilke data vi for øyeblikket har identifisert som produktdata og relaterte tjenestedata, se informasjonen som er gitt om datatypene som samles inn og behandles, som beskrevet i Dataforordningens Informasjonsark for Honda Civic Type R, Tjenesten og Honda-tilkoblede biler som er tilgjengelig via appen eller [her].
Honda behandler alle produktdata og relaterte tjenestedata personopplysninger, ettersom de er uløselig knyttet til deg gjennom brukerkontoen din. Følgelig må behandlingen av dem generelt være i samsvar med gjeldende databeskyttelseslover, inkludert GDPR.
1. Omfang og definisjoner
1.1 Dette vedlegget behandlingen av personopplysninger som kvalifiserer som produktdata og relaterte tjenestedata som lovlig kan kreves i henhold til
(a) Kapittel II i Dataforordningen (av deg enten direkte eller via tredjeparter), eller
(b) Kapittel V i Dataforordningen (av offentlige myndigheter).
1.2 I dette vedlegg gjelder følgende definisjoner:
(a) Hovedbrukeren: En fysisk eller juridisk person som er registrert hos Honda som eier av et Tjenesten og/eller er den primære kontoinnehaveren av appen.
(b) Annen Bruker: En fysisk eller juridisk person som er kontraktsmessig autorisert til midlertidig å bruke Tjenesten og/eller er kontraktsmessig autorisert til midlertidig å bruke appen.
(c) Bruker: En Hovedbruker og/eller Annen Bruker.
(d) Produktdata: Data generert ved bruk av My Honda + som produsenten har designet for å kunne hentes via elektronisk kommunikasjon, fysisk tilkobling eller tilgang på enheten.
(e) Relaterte Tjenestedata: Data som representerer digitaliseringen av brukerhandlinger eller hendelser relatert til Tjenesten enten registrert med vilje av deg eller generert som et biprodukt under levering av en relatert tjeneste gjennom appen.
2. Lovlig behandling
Honda behandler produktdata og relaterte tjenestedata generelt i samsvar med det juridiske grunnlaget som er identifisert i personvernerklæringen ovenfor. Når Honda er pålagt å gjøre tilgjengelig produktdata og relaterte tjenestedata som kvalifiserer som personopplysninger, må vi skille mellom tre hovedscenarier:
2.1 Den registrerte er den anmodende brukeren: Vi kan bli pålagt å gjøre produktdata og relaterte tjenestedata som kvalifiserer som personopplysninger tilgjengelig for en bruker som også er den registrerte (i henhold til art. 4 (1) eller for en tredjepart i henhold til art. 5 (1) i Dataforordningen). I slike tilfeller er det juridiske grunnlaget for å gjøre dataene tilgjengelig art. 6 (1) (c) GDPR, da dette er nødvendig for å overholde en juridisk forpliktelse (art. 4 (1) og art. 5 (1)) som vi er underlagt. Samtidig følger vi effektivt den registrertes instruksjoner når vedkommende utøver sin rett i henhold til artikkel 4 (1) eller har valgt en tredjepart som mottaker av data i henhold til artikkel 5 (1) i Dataforordningen.
2.2 Den registrerte er ikke den anmodende brukeren: når en bruker fremsetter en forespørsel i henhold til art. 4 (1) i Dataforordningen eller art. 5 (1) i Dataforordningen, eller når en tredjepart fremsetter en forespørsel på vegne av brukeren i henhold til art. 5 (1) i Dataforordningen uten at den anmodende brukeren er den registrerte med hensyn til dataene som er gjenstand for en slik forespørsel, gjelder følgende:
2.2.1 Hvis vi vet at den anmodende brukeren ikke er den registrerte, vil vi kreve at den anmodende brukeren eller tredjeparten som ber om det i henhold til art. 5 (1) i Dataforordningen fremlegger bevis for at den registrerte har gitt samtykke (art. 6 (1) (a) GDPR). Dersom brukeren ikke kan fremlegge bevis for samtykke fra den registrerte kan Honda gjøre dataene tilgjengelige basert på legitim interesse i henhold til art. 6 (1) (f) GDPR som juridisk grunnlag. I slike tilfeller må vi imidlertid i hvert enkelt tilfelle av en forespørsel vurdere om det er nødvendig å gjøre dataene tilgjengelig for de legitime interessene som forfølges av den anmodende brukeren, med mindre slike interesser overstyres av interessene eller grunnleggende rettigheter og friheter til den registrerte som krever beskyttelse av personopplysninger.
2.2.2 Dersom vi ikke har noen indikasjon eller grunn til å tro at den anmodende brukeren ikke er den registrerte, forutsetter vi at den anmodende brukeren eller den anmodende tredjeparten i art. 5 (1) i Dataforordningen-scenarier har vurdert at deres tilgang til de forespurte dataene som er tilgjengelige er i samsvar med GDPR. Før vi gjør produktdata og relaterte tjenestedata som kvalifiserer som personopplysninger tilgjengelige, krever vi vanligvis at forespørsler bekrefter sin forpliktelse til å overholde GDPR ved å godta vilkårene for bruk av Dataforordningen som levert av Honda.
2.3 Forespørsler fra offentlige myndigheter: Ved tilgang for offentlige myndigheter eller EU-organer som viser et eksepsjonelt behov for spesifikke data, som beskrevet i artikkel 15 i Dataforordningen, artikkel 14 (1) Dataforordningen-scenariet: i slike tilfeller er det juridiske grunnlaget art. 6 (1) (e) GDPR fordi tilgjengeliggjøring av produktdata og relaterte tjenestedata som kvalifiserer som personopplysninger er nødvendig som en siste utvei for å reagere på en offentlig nødsituasjon, der nød respons og løsning er i allmennhetens interesse.
Presisering: Det juridiske grunnlaget for behandling som er skissert i Hondas personvernerklæring, gjelder fortsatt fullt ut. Det samme gjelder bestemmelser om samtykkeform og muligheten for tilbaketrekking.
3. Forespørselsprosedyre
3.1 Forespørsler etter Dataforordningen må tydelig angi om de er fremsatt under:
(a) GDPR (f.eks. tilgang, retting), eller
(b) Dataforordningen (f.eks. tilgang til produktdata og relaterte tjenestedata)
3.2 Hovedbrukeren er ansvarlig for å sikre at Andre Brukere (f.eks. brukere av delte kontoer) er klar over denne policyen og samtykker til deling av data som genereres under deres bruk av det tilkoblede produktet / levering av relaterte tjenester. Honda antar at alle data som behandles, er relatert til Primærbrukeren med mindre annet er angitt.
3.3 Forespørsler i henhold til Dataforordningen sendt inn av en Annen Bruker krever bekreftelse om den fysiske eller juridiske personen kvalifiserer som en bruker. I den grad det er nødvendig kan verifisering omfatte følgende:
(a) Gyldig personlig identifikasjon (f.eks. pass, nasjonalt ID-kort osv.);
(b) Dokumentasjon som beviser en kontraktsmessig rett til midlertidig å bruke Tjenesten og/eller appen, knyttet til Hovedbrukeren;
(c) Angivelse av de spesifikke bruksperiodene for Tjenesten og/eller appen av den Andre Brukeren;
(d) Skriftlig erklæring (takstskjema er tilstrekkelig) om at forespørselen utelukkende gjelder data generert under den Andre Brukerens egen bruk av Tjenesten eller appen eller i flere Brukerscenarier en skriftlig erklæring (takstskjema er tilstrekkelig) om samtykke fra den registrerte berørt i forespørselsperioden, potensielt også inkludert Hovedbrukeren.
***