Fra motoriserte sykler til privatfly på 70 år.
Smedsønnen Soichiro ble født i en liten landsby i nærheten av Fuji-fjellet. Han var fascinert av maskiner, og hjelper faren på sykkelverkstedet han driver.
Soichiro Honda blir ferdig på skolen og drar til Tokyo, hvor han går i lære som bilmekaniker. Etter seks år reiser han hjem igjen og starter sitt eget bilverksted.
Soichiro starter Tokai Seiki for å produsere stempelringer. Selskapet vokser, men får seg en dobbel støkk da området rammes av en bombetokt i krigstiden og et destruktivt jordskjelv like etter. Restene av selskapet selges, og med profitten starter han et nytt: Honda tekniske forskningsinstitutt.
Japan i etterkrigstiden må bli mobilt – fort og billig. Soichiro får en idé om å ettermontere ekstra generatormotorer på motorsykler. Dermed skaper han sin første Honda. Nå ligger utfordringen i å produsere nok av dem til å dekke etterspørselen ...
Noen av de opprinnelige ansatte i Honda (med familiene sine) utenfor Hamamatsu-fabrikken i 1948.
Da Soichiro så den første bilen sin, en Ford Model T, endret livet hans seg for alltid. Bilens olje luktet som parfyme
Den originale sykkelen med motor videreutvikles. Den er smart, stilig og populær. Innen noen måneder lages den Honda-designede motoren på sitt første transportbånd.
Soichiro Honda får seg en samarbeidspartner i Takeo Fujisawa, og sammen skaper de et nytt selskap. Soichiro skal være produktutvikler, mens Fujisawa-san står for forretningsteften. Selskapet har 34 ansatte, men deler én drøm.
Den første motorsykkelen som er fullt ut designet og utviklet av Honda fra start til slutt blir passende nok kalt «Dream» D-type.
Honda blir det største motorsykkelmerket i Japan. I dag er det verdens største motorsykkelmerke og har produksjonsanlegg over hele verden.
Idealene som fremdeles rettleder Honda, tar form. Selskapets prinsipper annonseres: «Fra et globalt perspektiv dedikerer vi oss til å forsyne kundene verden over med produkter av høyeste kvalitet til en rimelig pris.»
Den første utenlandske butikken var i California i USA. Det jobbet bare åtte stykker der, men snart solgte de tusenvis av motorsykler i måneden.
Honda Super Cub er en enkel, rimelig motorsykkel for alle. Det er ikke bare navnet som er supert – etterkommeren er i produksjon den dag i dag. Den gjør rimelig mobilitet en mulighet for de fleste, og blir det bestselgende motoriserte kjøretøyet i historien. Kanskje også den viktigste?
Verdens største motorsykkelmerke begynner for første gang salget i USA. American Honda Motor Co. Inc. etableres i Los Angeles.
Et eget Honda forsknings- og utviklingsselskap opprettes som et søsterselskap til Honda Motor Co. Ltd. Det er så godt som Soichiros drømmefabrikk.
Soichiro pleide å si at suksess er 99 % fiasko. Debuten vår på i TT-løpene på Isle of Man er skuffende, men vi gir ikke opp. To år senere er vi tilbake – og vi får utrolige resultater. Det er første gang vi opplever internasjonal motorsportsuksess, men det blir langt fra vår siste: i 1965 vinner vi i F1 Grand Prix også.
Varm i skjorta etter TT motorsykkel-suksessen åpner vi vårt første produksjonsanlegg utenlands i Aalst i Belgia, for å holde tritt med etterspørselen på motorsykler. Vi har bygget kjøretøy i Europa lenger enn du kanskje tror.
Honda begynner å selge biler og kjøretøy for varetransport. Folket beundrer T360-pickupen. Det sikles også over S500-sportsbilen.
Honda RA271 var den første F1-bilen vår. Den hadde en 1,5-liters V12-motor med over 220 hestekrefter. Det finnes bare én av den, og denne racerbilen er nå på utstilling i Honda Collection Hall på racerbanen Motegi ved Tokyo.
Ett år etter at han ble bilprodusent, tar Honda det dristige steget mot å bli en aktør innen motorsport. Ideen om å lage eget chassis og egen motor lønner seg fort – i 1965 i Mexico gir Richie Ginther oss vår første seier.
Både søt og smart. N360-bybilen hadde en luftkjølt motor med bra turtall og var starten på Hondas suksess med personbiler.
Den kompakte Honda Civic med forhjulstrekk var den perfekte bilen for 70-tallet. Ti generasjoner og 24 millioner solgte eksemplarer senere er den like relevant og populær som før.
Hondas grunnleggere Soichiro Honda og Takeo Fujisawa pensjonerer seg etter 25 år i høysetet og går over til rådgivende stillinger i styret. Soichiro forblir en ivrig del av selskapet sitt til han går bort i 1991.
Vi lanserte den fantastiske CVCC-motoren i Nord-Amerika. Forbrenningssyklusen dens er så effektiv at den overgår de strenge, nye direktivene for ren luft uten å trenge en katalysator i eksosanlegget. Den er en sensasjon.
Et Honda-ikon: den første Civic-en. Vi har laget dem siden 1972, og nå er vi på den 10. generasjonen! Vi har bygget over 24 millioner Civic-er siden de ble lansert.
Den originale Honda Accord var faktisk den første mellomstore tredørs kombikupeen vår – Civic startet som en todørs sedan.
Hondas første mellomstore bil, Honda Accord, presenteres. Den blir først utgitt som en firedørs sedan og en tredørs kombikupé. Senere kom en femdørs kombikupé samt en kupéversjon som vi kalte Prelude.
Honda starter et fruktbart 15-årig forhold med BL for å dele teknologier, samutvikle og bygge biler i Europa. Andre samarbeid kom etter hvert, men vi er svært stolte av den uavhengige stilen vår og «ingen kompromiss»-måten å tenke på.
Visste du at det var Honda som fant opp verdens første kartbaserte navigasjonssystem til bruk i bil? Honda Electro Gyrolocator gjøres tilgjengelig på de japanske Honda Accord-bilene mer enn et tiår før GPS-systemer introduseres.
Honda begynte å produsere motorsykler i USA i 1979. I 1982 blir vi det første japanske merket som produserer biler i USA. Anlegget i Ohio får snart søsteranlegg i Canada og Mexico.
Vi lanserer Hondas første luksusbil, og i USA går de under et nytt merkenavn: Acura. Dette gjør Honda til det første japanske selskapet som lanserer en egen luksusdivisjon.
Honda viser hvordan man gjør en motor kraftigere og mer økonomisk ved å utvikle VTEC-systemet.
1988-modellen av Acura Legend Coupe hadde en flott 2,7-liters V6 med 24 ventiler. Den bidro til å etablere luksusmerket Acura i USA.
Aldri før eller siden har noen gjort det så bra i en Formel 1-sesong. McLaren Honda-bilene vinner 15 av 16 løp, teamet vinner mesterskapstittelen, Ayrton Senna blir verdensmester i F1 1988, og lagkameraten hans Alain Prost vinner andreplass. Hvorfor ikke 16 av 16? Vel, ingen er perfekt …
To nye Honda-fabrikker åpner i Europa. Fabrikken i Swindon i England bygger Honda Accord, mens et anlegg i Gebiz i Tyrkia begynner å produsere Honda Civic. I dag er Swindon verdens sentrum for den femdørs Civic-kombikupeen.
Vi lanserer en ikonisk, ny Honda: CR-V, et kompakt fritidskjøretøy (Compact Recreational Vehicle). Den banebrytende, kompakte SUV-en ble straks populær, og i dag er det verdens bestselgende SUV. I 1999 fortsetter vi med den mindre HR-V (High-Riding Vehicle).
Vi bygger en bursdagspresang til oss selv for å feire vårt første halve århundre. Vi lager en toseters sportsbil – hva ellers? S2000s høye turtall moderniserer S500s klassiske sporty stil.
Vi lanserer den nyskapende NSX. Hondas første superbil ryster markedet for sportsbiler med topp ytelse.
Honda S2000: Litt av en 50-årsgave til deg selv!
Ingeniørene våre fokuserer ikke bare på fortiden. Insight var vår første elektrisk/bensin-hybrid – en bil med utrolig lave CO2-utslipp. Det ble nok en ny opplevelse for Honda: den første hybridbilen solgt i Europa.
Den første menneskelignende ASIMO-roboten (Advanced Step in Innovative MObility) konstrueres og blir en av Hondas største kjendiser.
Civic Type R hot hatch lanseres i Europa. Ryktet går, og snart har den litt av et renommé. Etter hvert eksporteres den til entusiaster over hele verden. Ytterligere tre generasjoner følger: den siste i 2017.
Den smarte Jazz supermini lanseres. Den har drivstofftanken i midten, noe som gir en utrolig plassbesparende effekt. Geniale Magic Seats bak bekrefter Hondas «maksimalt menneske, minimalt maskin»-filosofi på en kreativ måte.
Hondas tannhjulreklame sendes på TV i Europa. Det blir en av de mest verdsatte reklamene i historien. Den lanserer nye Honda Accord, som er tilgjengelig med den nye i-CTDi-motoren – merkets første internt produserte dieselmotor.
Den Hondas røde «H»-logo er å se på de fleste av sportsmodellene våre, Honda Type R-bilene.
Hondas ingeniører har lenge drømt om en hydrogendreven fremtid som lover nullutslipp og ikke behøver å lades. Lanseringen av 2006 FCX Clarity var legendarisk: vår første drivstoffcellebil på hydrogen som var tilgjengelig for privatpersoner.
Det totale salget av Hondas motorsykler og scootere når et overveldende 300 millioner. De store tallene fortsetter: Bare et år senere får vi vår 700. seier i Grand Prix for motorsykler.
Soichiros høyeste drøm blir virkelighet: Det første flyet vårt, HondaJet, tar av fra bakken. Privatflyet med plass til seks personer kan fly over 2200 km og er den raskeste Hondaen som er laget noensinne, med en toppfart på 782 km/t.
Honda har nå produsert 100 millioner biler. Kunne Soichiro ha drømt om at så mange biler skulle konstrueres med hans navn på?
Den nyeste Civic Type R er kongen av den velkjente Nürburgring, med en rekordsterk rundetid på 7 minutter og 43,8 sekunder.
Honda presenterer den nye NSX, en høyteknologisk superbil som, i likhet med originalen, er forut sin tid. Det er en hybrid superbil med en V6 bensinmotor og tre elektriske motorer. Noen måneder senere fikk NSX selskap av den nye Civic Type R. Den er så kjapp og kontrollert at den setter ny runderekord på den utfordrende Nürburgring Nordschleife-banen i Tyskland.
Honda fyller 70. Det har vært litt av en historie så langt. Hva vil de neste syv tiårene bringe?
Vi er stolt av historien vår. Les om hvordan grunnleggeren vår, Soichiro Honda, gjorde oss til de vi er i dag.
Hvor vil drømmene våre lede oss neste gang? Se hvordan morgendagens Hondaer vil se ut.