Utfasing av 2G/3G-nettverk

Ettersom mobilnettoperatører i mange land ser etter å forbedre teknologiene sine for fremtiden, fases deres 2G/3G-nettverk ut.  Denne utfasingen av 2G/3G-nettverk betyr at funksjonen for nødanrop (eCall) ikke lenger vil være tilgjengelig.

De berørte kjøretøyene er oppført nedenfor etter modellnavn og modellkode*.

Viktig: 

Kunder med kjøretøy som har en 112-eCall-enhet som bruker 2G/3G-nettverk, bør være oppmerksom på at eCall-tjenesten ikke vil fungere i deres land/region hvis disse nettverkene har blitt faset ut. I slike tilfeller vil det ikke bli utløst nødanrop – verken ved utløsning av kollisjonsputene eller ved manuelt aktivert eCall med SOS-knappen i kjøretøyet – hvis det skulle skje en ulykke.   

Bakgrunn:

Beslutningen om å fase ut mobilnettverkene, og konsekvensene dette får for kjøretøyfunksjonene, er utenfor Hondas kontroll. Tidspunktet for utfasingen varierer fra land til land og fra operatør til operatør, men vil starte i løpet av de neste 5 årene hvis det ikke allerede har gjort det.

Utstyret som brukes til å støtte 2G/3G-nettverkene vil bli fjernet og som et resultat vil disse nettverkene ikke lenger være tilgjengelige.  Årsakene til de planlagte utfasingene inkluderer: 

  • Forbedrede tjenester: Bruk av 4G/5G-nettverk gir raskere hastigheter, bedre tilkobling, høyere datavolumer og støtte for moderne teknologier.
  • Utdatert teknologi: 2G/3G-nettverkene er i ferd med å fases ut ettersom nyere nettverk tilbyr vesentlig bedre data- og talekommunikasjon.


Vi er i gang med å undersøke om også andre kjøretøyfunksjoner vil bli påvirket av utfasingen. Kontakt din lokale forhandler eller Hondas kundekontaktsenter hvis du har spørsmål. 

Modell
Modelkode

Jazz

inkludert Jazz Crosstar

GR3, GR6

Civic

inkludert Type R

FL4, FL5

Honda e

ZC7

HR-V

RV5

e:Ny1

RS1

ZR-V

RZ4

CR-V

inkludert Hybrid

RT5, RT6, RW1, RW2, RS5, RS6, RS8

*Modellkoden finner du i kjøretøyets identifikasjonsnummer (VIN) ved å referere til 4., 5. og 6. siffer. f.eks. JHMGR3800NS200001