Utfasing av 2G/3G-nettverk
Ettersom mobilnettoperatører i mange land ser etter å forbedre teknologiene sine for fremtiden, fases deres 2G/3G-nettverk ut. Denne utfasingen av 2G/3G-nettverk betyr at funksjonen for nødanrop (eCall) ikke lenger vil være tilgjengelig.
De berørte kjøretøyene er oppført nedenfor etter modellnavn og modellkode*.


Viktig:
Kunder med kjøretøy som har en 112-eCall-enhet som bruker 2G/3G-nettverk, bør være oppmerksom på at eCall-tjenesten ikke vil fungere i deres land/region hvis disse nettverkene har blitt faset ut. I slike tilfeller vil det ikke bli utløst nødanrop – verken ved utløsning av kollisjonsputene eller ved manuelt aktivert eCall med SOS-knappen i kjøretøyet – hvis det skulle skje en ulykke.
Bakgrunn:
Beslutningen om å fase ut mobilnettverkene, og konsekvensene dette får for kjøretøyfunksjonene, er utenfor Hondas kontroll. Tidspunktet for utfasingen varierer fra land til land og fra operatør til operatør, men vil starte i løpet av de neste 5 årene hvis det ikke allerede har gjort det.
Utstyret som brukes til å støtte 2G/3G-nettverkene vil bli fjernet og som et resultat vil disse nettverkene ikke lenger være tilgjengelige. Årsakene til de planlagte utfasingene inkluderer:
- Forbedrede tjenester: Bruk av 4G/5G-nettverk gir raskere hastigheter, bedre tilkobling, høyere datavolumer og støtte for moderne teknologier.
- Utdatert teknologi: 2G/3G-nettverkene er i ferd med å fases ut ettersom nyere nettverk tilbyr vesentlig bedre data- og talekommunikasjon.
Vi er i gang med å undersøke om også andre kjøretøyfunksjoner vil bli påvirket av utfasingen. Kontakt din lokale forhandler eller Hondas kundekontaktsenter hvis du har spørsmål.
Jazz
inkludert Jazz Crosstar
GR3, GR6
Civic
inkludert Type R
FL4, FL5
Honda e
ZC7
HR-V
RV5
e:Ny1
RS1
ZR-V
RZ4
CR-V
inkludert Hybrid
RT5, RT6, RW1, RW2, RS5, RS6, RS8
*Modellkoden finner du i kjøretøyets identifikasjonsnummer (VIN) ved å referere til 4., 5. og 6. siffer. f.eks. JHMGR3800NS200001