Det som brenner sterkest, er ønsket om å vinne, men å øve og lære er det som gjør forskjellen.
Soichiro Honda elsket racing. På 30-tallet konkurrerte han i billøp med broren i en egenmodifisert Ford. Snart etter at Honda ble etablert, i 1949, begynte han med motorsykkelracing, og også der tok vi med oss flere velkjente seiere hjem. Soichiro stoppet imidlertid ikke der – han hadde en ambisjon om å vinne i en bil han skulle lage selv: både motor og chassis. De første stegene mot denne drømmen tok han i 1964, og selvfølgelig gjorde han det i motorsportens øverste divisjon: F1.
Honda RA271 dukket først opp i Tysklands Grand Prix i 1964 og ble stadig mer konkurransedyktig for hvert løp. 1965-sesongen så ut til å gå mer nedover enn oppover, til Richie Ginther tok den første seieren vår i Mexico i en RA272. Bare et lite år etter teamets debut, hadde Soichiro gjort drømmen til virkelighet.
Soichiro var ikke typen til å lene seg tilbake og observere, han ville se og føle racingdrømmene gå i oppfyllelse
Honda-ingeniørene våre jobbet hardt for å bli de beste i F1 på 60-tallet.
Verdensmester John Surtees kjørte for teamet i 1967 og vant et minneverdig gull i det italienske Grand Prix med den nye RA300 i sitt aller første løp. Laget trakk seg tilbake fra billøp etter 1968-sesongen, for å konsentrere seg om å utvikle nye personbiler, nå som Honda hadde satt navnet sitt på motorsportens topplister.
Etter 15 års pause kommer vi tilbake til F1 som leverandør av motorer i 1983. I sesongens siste løp kommer Keke Rosbergs Williams Honda på femteplass, og han vant det første løpet vårt i turbo-æraen et år senere. Vi vant den første F1 verdensmesterskapstittelen vår med Nelson Piquet i 1987. På den tiden forsynte vi Team Lotus med motorer, og med den lovende nye sjåføren Ayrton Senna bak rattet vant biler med Honda-motorer første, andre, tredje og fjerde plass i Storbritannias Grand Prix!
I 1988 begynte vi samarbeidet med McLaren og vant 15 av 16 løp. Ayrton Senna tok gullet. Alain Prost vant mesterskapet med McLaren Honda i 1989, og Ayrton vant med motorene våre i 1990 og 1991. Vi var nærmest uslåelige.
I 1988-sesongen av F1 kjørte regjerende verdensmester Nelson Piquet en Lotus 100T med Honda-motor.
Gerhard Bergers seier på vegne av McLaren-Honda i Australias Grand Prix i 1992 – årets siste løp – var slutten på vår andre F1-periode. Vi var likevel involvert i senere sesonger, men i mindre grad, med partneren vår, Mugen Motorsports.
Da vi gikk inn i et nytt århundre, vurderte vi å delta med en egen bil før vi skulle forsyne BAR-teamet med motorer fra 2000-tallet og fremover. Vi fikk andreplass i 2004-sesongen, og i 2006 fikk laget vårt, nå kalt Honda F1 Racing, førsteplass i Grand Prix i Ungarn. Det var her Jenson Button tok sin første seier i Formel 1.
I 2007 startet vi programmet Earth Dreams. Først var resultatene så som så, men Ross Brawn var en inspirerende leder, og snart krabbet vi oss oppover – inntil den økonomiske krisen førte til at vi trakk oss fra F1 for å konsentrere oss mer om kjernen av forretningene våre.
Ross Brawn og lagsjef Nick Fry kjøpte ut teamet fra Brackley, og med litt støtte fra Honda fikk de ferdigstilt den nye bilen i tide til 2009-sesongen. Nå gikk laget under navnet Brawn GP, men beholdt Jenson Button. Sammen vant de ikke bare seks av de første sju løpene, men også Førermesterskapet og Konstruktørmesterskapet.
Et kjapt blikk på seierne vi har jobbet så hardt for, og suksessene våre i Førermesterskapet og Konstruktørmesterskapet.
![]() |
1. epoke 1964–1968 2 seiere |
Richie GINTHER (US) 1 John SURTEES (SB) 1 |
|
![]() |
2. epoke 1983–1992 69 seiere |
Keke ROSBERG (Finland) 3 Nigel MANSELL (Storbritannia) 13 Nelson PIQUET (Brasil) 7 Ayrton SENNA (Brasil) 32 Alain PROST (Frankrike) 11 Gerhard BERGER (Østerrike) 3 |
|
![]() |
3. epoke 2000–2008 1 seier |
Jenson BUTTON (Storbritannia) 1 | |
![]() |
Førermesterskapsseire – 5 år på rad | 1987 Nelson PIQUET (Brasil) 1988 Ayrton SENNA (Brasil) 1989 Alain PROST (Frankrike) 1990 Ayrton SENNA (Brasil) 1991 Ayrton SENNA (Brasil) |
|
![]() |
Seire i Konstruktørmesterskapet – 6 år på rad | 1986 Williams Honda (FW11) 1987 Williams Honda (FW11B) 1988 McLaren Honda (MP4/4) 1989 McLaren Honda (MP4/5) 1990 McLaren Honda (MP4/5B) 1991 McLaren Honda (MP4/6) |
Honda klarer ikke holde seg unna racerbanen særlig lenge. Med gleden av å lære av den høyteknologiske hybridepoken i F1 ble vi med på F1 igjen i 2015 – med McLaren teamet som utstyrte oss med chassiset.
Soichiro Honda pleide å si at ‘suksess er 99 % fiasko‘ og vi har opplevd mer enn nok utfordringer de siste årene. I året leverer og jobber vi sammen med to ambisiøse formel-team: Red Bull Scuderia AlphaTauri med Pierre Gasly og Daniil Kvyat som kjører AT01, og Aston Martin Red Bull racing med Alex Albon og Max Verstappen som kjører RB16.
Etter å ha testet disse karakteristiske og iøynefallende bilene i Barcelona, ser våre entusiastiske lag frem til å komme seg til startstreken gjøre store fremskritt i 2020.
"Det har vært en kolossal innsats fra begge sider i løpet av vinteren og det har blitt gjort fremgang på alle fronter." Christian Horner, Teamleder hos Aston Martin Red Bull Racing
"Prioriteten vår denne sesongen er å korte ned avstanden til de fremste lagene med mål om å hjelpe begge lagene våre til å oppnå bedre resultater". Katsuhide Moriyama, Sjef for Merkevare og Kommunikasjon hos Honda Motor Co., Ltd
De sier at racing raffinerer. Det forbedrer i hvert fall Honda. Alt vi har lært av motorsport, har alltid gått rett til personbilene. Racingbanen er billaboratoriet vårt.
Ved å tøye grensene i billøp kommer vi nærmere morgendagens biler. Vi gir aldri opp, enten vi vinner eller taper. Målstreken er bare starten på neste løp. Den styrker oss slik at vi kan nå drømmene våre.
Vi er stolt av historien vår. Les om hvordan grunnleggeren vår, Soichiro Honda, gjorde oss til de vi er i dag.
Hvor vil drømmene våre lede oss neste gang? Se hvordan morgendagens Hondaer vil se ut.