Honda Formel 1-bil sett skrått forfra.

Hondas racingstjerner

Det som brenner sterkest, er ønsket om å vinne, men viljen til å øve og lære er det som gjør forskjellen.

Lære linjene

Soichiro Honda elsket racing. På 30-tallet konkurrerte han i billøp med broren i en egenmodifisert Ford. Rett etter etableringen av Honda-selskapet, i 1949, tok han opp motorsykkelracing , og også der tok vi med oss flere velkjente seiere. Soichiro stoppet ikke der: Han hadde en ambisjon om å bli mester i en bil han hadde laget selv: motor og chassis. De første stegene mot denne drømmen tok han i 1964, og selvfølgelig gjorde han det i motorsportens øverste divisjon: F1.

Finne formelen

Utsnitt av Honda Earth Dreams Formel 1-bil.

Honda racing green

I 2007 startet vi programmet Earth Dreams. Først var resultatene så som så, men Ross Brawn var en inspirerende leder, og snart krabbet vi oss oppover – inntil den økonomiske krisen førte til at vi trakk oss fra F1 for å konsentrere oss mer om kjernen av forretningene våre.

Jenson Button rett etter å ha vunnet et løp.

Back to the top step : Button is F1 champion

Da vi gikk inn i et nytt århundre, vurderte vi å delta med en egen bil før vi skulle forsyne BAR-teamet med motorer fra 2000-tallet og fremover. Vi fikk andreplass i 2004-sesongen, og i 2006 fikk laget vårt, nå kalt Honda F1 Racing, førsteplass i Grand Prix i Ungarn. Det var her Jenson Button tok sin første seier i Formel 1.

Ross Brawn og lagsjef Nick Fry kjøpte ut teamet fra Brackley, og med litt støtte fra Honda fikk de ferdigstilt den nye bilen i tide til 2009-sesongen. Nå gikk laget under navnet Brawn GP, men beholdt Jenson Button. Sammen vant de ikke bare seks av de første sju løpene, men også førermesterskapet og konstruktørmesterskapet.

Aston Martin Red Bull Formel 1-bilen.

Racing improves the breed

Honda klarte ikke å holde seg unna racerbanen særlig lenge. Med utsikter om å lære av den høyteknologiske hybridepoken i F1 ble vi med på F1 igjen i 2015 – med McLaren-teamet som utstyrte oss med chassiset. I 2020–2021 leverer og jobber vi sammen med to ambisiøse racingteam: Red Bull Scuderia AlphaTauri og Aston Martin Red Bull racing. Sesongen ble avsluttet med at Max Verstappen fra Red Bull racing vant 2021 F1-trofeet.

Æreslisten

Et kjapt blikk på seierne vi har jobbet så hardt for, og suksessene våre i Førermesterskapet og Konstruktørmesterskapet.

 
 
 
 
 
Klassisk Honda racerbil med Richie Ginther, sett skrått forfra.

1964–1968

2 løpsseire
Richie GINTHER (USA) 1
John SURTEES (Storbritannia) 1
 
 
Senna i Honda Formel 1-racerbil.

1983–1992

69 løpsseire
Keke ROSBERG (Finland) 3
Nigel MANSELL (Storbritannia) 13
Nelson PIQUET (Brasil) 7
Ayrton SENNA (Brasil) 32
Alain PROST (Frankrike) 11
Gerhard BERGER (Østerrike) 3
 
 

Førermesterskap – 5 år på rad

1987 Nelson PIQUET (Brasil)
1988 Ayrton SENNA (Brasil)
1989 Alain PROST (Frankrike)
1990 Ayrton SENNA (Brasil)
1991 Ayrton SENNA (Brasil)
 
 

Konstruktørmesterskap – 6 år på rad

1986 Williams Honda (FW11)
1987 Williams Honda (FW11B)
1988 McLaren Honda (MP4/4)
1989 McLaren Honda (MP4/5)
1990 McLaren Honda (MP4/5B)
1991 McLaren Honda (MP4/6)
 
 
Jenson Button rett etter å ha vunnet et løp.

2000–2008

1 løpsseier
Jenson BUTTON (Storbritannia) 1
 
 
Max Verstappen feirer

2015-2021 Grand Prix-seire

2021 Max Verstappen - 10 Grand Prix-seire
2021 Sergio Perez - 1 Grand Prix-seire
2020 Max Verstappen - 2 Grand Prix-seire
2020 Pierre Gasly - 1 Grand Prix-seire
2019 Max Verstappen - 3 Grand Prix-seire
 

Målstreken er aldri slutten: Fra racingbanen til veien.

De sier at racing forbedrer. Det forbedrer i hvert fall Honda. Alt vi har lært av motorsport, har alltid gått rett til personbilene. Racingbanen er billaboratoriet vårt. Ved å tøye grensene i billøp kommer vi nærmere morgendagens biler. Vi gir aldri opp, enten vi vinner eller taper. Målstreken er bare starten på neste løp. Den styrker oss slik at vi kan nå drømmene våre.

Oppdag den racinginspirerte nye Honda-serien
En rekke Honda hybridbiler parkert foran en urban bakgrunn