Grunnleggeren vår, Soichiro Honda, drømte stadig om fremtiden. Som oftest gjorde han det mens han skapte den. Drømmen begynte da Soichiro så en bil for første gang. Han dedikerte resten av livet sitt til å gjøre drømmen til virkelighet.
Soichiro Honda var av den praktiske typen. «Jeg tenker best med en skiftenøkkel i hånden.»
Soichiro Honda ble en mester i yrket sitt ved å lage komponenter. Han lærte fort, og firmaet hans gjorde det godt, men det ble ødelagt under andre verdenskrig, og han måtte starte på nytt. Denne gangen drømte han større. Han skapte Hondas første komplette kjøretøy, Type A-motorsykkelen.
Motoren var en omformet generator for en militærradiosender. Den ble en umiddelbar suksess. Da han gikk tom for generatorer, konstruerte Soichiro sin egen motor. I 1948 ble Honda Motor Co. Ltd til. Drømmen var i ferd med å bli til virkelighet.
Innen 60-tallet var Honda verdens største motorsykkelprodusent. Nå ville kundene ha mer. Soichiro svarte med å lage prototypen av en flott sportsbil i 1962. Året etter ble den lansert som modell S500.
Innen to år trengte vi en ny fabrikk bare for å holde tritt med forespørselen. Soichiros drøm blomstret, og 60-tallet var i god sving.
American Honda Motor Co. Inc. ble opprinnelig satt opp for å selge Honda Super Cub. Det ble imidlertid snart tydelig at det var biler som var riktig for USA, ikke motorsykler.
I 1959 begynte Honda å selge utenlands for første gang og satte opp en base i Los Angeles. Den japanske nykomlingen hadde blitt en eksportør. American Honda blomstret raskt, særlig under det klassiske slagordet fra 60-tallet: «Du møter de snilleste menneskene på en Honda.» (Det er sant, også …)
I 1962 annonserte Honda planer om å bygge sin første fabrikk utenfor Japan, i Aalst i Belgia. Den åpnet året etter, og Soichiro Honda fløy dit personlig for å være med på åpningsseremonien. Honda Motor Co. Ltd. var bare 15 år gammelt og allerede en global virksomhet.
Det minneverdige slagordet vårt styrket salgstallene på den ikoniske Honda Super Cub.
Honda Civic var en spretten og rimelig bil som tok USA med storm. De nye amerikanske utslippsforskriftene gjorde den til en stor suksess i forhold til de bensinslukende konkurrentene.
Innen 80-tallet var Honda et velkjent navn verden over. Dermed satte vi høyere mål og bestemte oss for å lage en superbil, men uten de typiske ulempene. «Det er enhver utviklingsingeniørs drøm å skape en sportsbil», sa Shigeru Uehara, som er ansvarlig for prosjektet.
Prosjektet kjørte igjennom 80-tallet kjent som New Sportscar-eXperimental – NSX. Racerbilsjåfør og verdensmester Ayrton Senna hjalp til med prosjektet, og da bilen ble avduket i 1989, fikk anmelderne hakeslepp. Hondas ultimate superbil ga konkurrentene søvnmangel.
Den umiskjennelige NSX – en superbil på alle måter.
Kraft og lite vekt: NSX hadde verdens første delvis helsveisede karosseri av aluminium, inspirert av F-16-flyet.
Vi er stolt av historien vår. Les om hvordan grunnleggeren vår, Soichiro Honda, gjorde oss til de vi er i dag.
Hvor vil drømmene våre lede oss neste gang? Se hvordan morgendagens Hondaer vil se ut.