Hondas verden

Inspirert av drømmer

Honda Civic Hatchback sett fra siden med en mann som tenker ut ideer.
Honda Civic Hatchback sett fra siden med en mann som tenker ut ideer.
Nærbilde av Honda Civic Type R med rundetider på siden.
Nærbilde av Honda Civic Type R med rundetider på siden.

Filosofien vår er basert på grunnprinsippet vårt: vi ønsker å gjøre kundene våre fornøyde og forbedre livene deres. Vi kommer alltid til å strebe etter å utvikle ideene våre, nå målene våre og dele gleden og spenningen av disse prestasjonene med alle rundt om i verden.

Bla

Honda-merkets logo.

Mot til å utfordre konvensjonene

«Hvis du skaper et overlegent produkt, kommer folk til å kjøpe det» – Soichiro Honda

Hondas grunnprinsipper, verdier og filosofi

Hondas grunnleggere Soichiro Honda og Takeo Fujisawa utviklet drømmen sin og innlemmet den i Honda-filosofien. Den er bygget på to grunnprinsipper: respekt for individet samt noe vi kaller de tre gleder. Selv i dag deler alle medarbeiderne våre denne filosofien, og den er integrert i all forretningsvirksomheten vår.

Honda-visjonen er imidlertid mer enn bare ord. Medarbeiderne våre vet at selskapet stoler på dem og oppmuntrer dem til å ta imot utfordringer uten å frykte fiasko. Hos Honda får alle respekten de fortjener. Soichiro ville ikke ha godtatt noe annet.

Respekt for individet

Initiativ, tillit, likestilling.

Honda er et selskap bygget på gjensidig respekt. Vi vet at folk har sine egne ideer, så vi oppmuntrer medarbeiderne våre til å ta initiativ til å utføre dem, og også ta ansvar for dem. Kulturen vi har for gjensidig tillit, hjelper oss med å støtte hverandre og dele kunnskap oss imellom.

Honda Jazz med fabrikkmedarbeidere sett ovenfra.
ASIMO og elever på Hondas School of Dreams.

Morgendagens drømmere – ASIMO underholder elever på Hondas School of Dreams i Swindon.

De tre gledene

Kjøpe, selge, skape.

Gleden av å kjøpe

Vi vil at kundene våre skal kjenne at de har valgt riktig, og at de får mange års god nytte av Honda-en deres.

Gleden av å selge

Utvalget vårt må motivere forhandlerne. Det er ikke lett for selgere å selge et produkt som de ikke har tro på selv.

Gleden av å skape

Hvis både kunden og forhandleren er fornøyde, kan utviklingsteamene våre være stolte av arbeidet sitt – et vel utført arbeid.

Nærbilde av firedørs Honda Civic med sykkelstativ.
Honda Uni Cub i bruk på et bibliotek.
Den første familien som kjøpte en Honda FCX.
Jamie Lee Curtis med hennes Honda Clarity FCX.

Den hvite kjeledressen

«Gode produkter kan ikke lages på en skitten fabrikk.»

Femdørs Honda Civic med medarbeidere, sett forfra.

I dag bruker alle teknikerne våre i hele verden de hvite kjeledressene av respekt for Soichiros originale idé.

Alle i fabrikkdelen av et anlegg går i hvit kjeledress – også presidenten. Skitt er lett synlig på hvite klær. Hvis du holder fabrikken så ren som mulig, vil det ikke være noe smuss på klærne. Dette var Soichiro Hondas idé i 1952, og vi bruker den fremdeles.

Arbeidsglede

I Honda-verdenen vil vi at alle skal kunne være glad i jobben sin, snakke fritt, følge ambisjonene sine og sette pris på hardt arbeid. Vi tror det hjelper medarbeiderne våre med å produsere produkter av høy kvalitet til en god pris. Målet? Total kundetilfredshet.

Soichiro Honda med fabrikkmedarbeidere i hvite kjeledresser.

Fra første stund hadde den klartenkte Soichiro Honda en idé om å gå i hvite arbeidsklær, som skulle inspirere til et rent arbeidsmiljø.