Sidevendt Honda CR-V Hybrid i bymiljø.

HVA ER i-MMD?

Det står for intelligent Multi-Mode Drive – Honda Hybrid Performance. Det er vårt nye hybride drivsystem, som har tre kjøremoduser: motordrift, hybriddrift og elektrisk drift (EV). Det er responsivt, mykt og effektivt – et hybridsystem du kan føle.

HVORDAN VIRKER HYBRIDTEKNOLOGI?

Svarene nedenfor vil gjøre det lettere å forstå hva vi legger i Honda Hybrid Performance. Egenskaper og fordeler ved intelligent Multi Mode Drive: De ulike modusene, hvordan det produserer energi, lader batteriet og gir deg et avansert og stillegående, men engasjerende drivsystem.

Nærbilde av strømknapp på Honda CR-V Hybrid.

Hybrid Performance

Hvordan virker i-MMD?

Intelligent Multi-Mode Drive er et hybridsystem som kombinerer en bensinmotor, to elektriske motorer og et litium-ion-batteri. Systemet veksler automatisk mellom tre kjøremoduser for å sikre optimal ytelse og effektivitet under de rådende forholdene.

Hva slags kjøremoduser er det snakk om?

A) Motordrift, B) hybriddrift og C) elektrisk drift (EV): A) Under motordrift er det bensinmotoren som driver bilen – for eksempel ved kjøring i høy hastighet. B) Ved hybriddrift deler bensinmotoren og den elektriske motoren på arbeidet, for eksempel ved akselerasjon under høy hastighet. C) Under elektrisk drift kjører bilen 100 % på lydløs elektrisk kraft, for eksempel ved akselerasjon fra stillestående eller ved kjøring i lav hastighet.

Hva skjer når jeg må kjøre forbi andre biler?

Ved rask akselerasjon brukes bensinmotoren og de elektriske motorene samtidig (hydriddrift), og du slipper nesten helt den vesle forsinkelsen som man opplever i vanlige biler. Hvis du føler for det, kan du aktivere sportsmodus ved hjelp av driftsvelgeren og dermed gjøre gasspådraget enda mer responsivt.

Når benytter bilen elektrisk drift (EV)?

Ved akselerasjon fra stillestående og ved kjøring i lav hastighet bruker den stillegående elmotoren strøm fra batteriet. Den rene elektriske rekkevidden på 2 km kan variere etter last, trafikk og type vei. Når det kreves mer elektrisk strøm, begynner generatoren å lade opp batteriet. Dette gjøres automatisk uten at sjåføren behøver å foreta seg noe.

Hva er regenerativ bremsing?

Regenerativ bremsing konverterer energi fra bremsing (som ellers ville gått tapt) til strøm og lagrer den i batteriet. Elmotoren reverseres, slik at de roterende hjulene dreier motoren for å skape strøm i stedet for at det brukes strøm til å dreie hjulene.

Nærbilde av modell med ratt i Honda CR-V Hybrid.

Fordeler med hybridbiler

Hvordan er det å kjøre en hybridbil?

Det er på mange måter som å kjøre en vanlig bil – men bilen reagerer raskere, kjører mykere og er mer effektiv. Den veksler nesten umerkelig mellom modusene, mens Honda Hybrid Performance gir i-MMD-systemet kjøreegenskaper som sjåfører vet å sette pris på.

Hva er fordelene med å eie en hybridbil?

Effektivitet og økonomi. Hybridbiler bruker mindre drivstoff enn konvensjonelle biler. Det gir færre besøk på bensinstasjonen, lavere drivstoffkostnader og mindre utslipp – noe som kommer alle til gode.

Nærbilde av i-MMD-systemet på Honda CR-V Hybrid.

Lading av hybridbiler med i-MMD

Hvordan lader jeg batteriet?

Slapp av – du behøver ikke å gjøre noe. Under den daglige kjøringen lades batteriet automatisk med den nødvendige strømmen. Ingen tilkobling, ingen leting etter ladestasjoner. Enkelt.

Hvordan lader bensinmotoren opp batteriet?

Bensinmotoren lader batteriet via generatoren. Batteriets ladenivå overvåkes kontinuerlig, og opplading settes i gang automatisk. En måler på dashbordet viser tilstanden til batteriet, og et blikk bort på den 7-tommers LCD-skjermen med førerinformasjon ved siden av forteller deg hva i-MMD-systemet gjør.

Hvor lenge varer hybridbiler?

Vi har 20 års erfaring med hybride drivsystemer og gir en garanti for i-MMD-komponentene som gjelder i 5 år eller 100 000 km – det som kommer først.