Honda Hybrid-teknologi

Kraften til to

Bla

Honda-produktlogo.

En formel for fremtiden.

Honda Hybrider leverer responsiv ytelse og god økonomi med mye lavere utslipp.

En mal for en grønnere fremtid

Honda-hybridbiler

Å holde tritt med det stadig økende behovet for å oppfylle de lavere utslippsstandardene i dagens kjørekrav er av avgjørende betydning i dag – og for fremtidens miljøbevisste verden.

Nye regler har allerede påvirket kjørekostnadene, og vil fortsette å gjøre det i fremtiden. Tiden for hybridkraft er nå, og det vil bli enda mer populært etter hvert som tiden går, fordi hybridbiler leverer dramatisk høyere drivstoffeffektivitet med lavere CO2-utslipp enn tradisjonelle bensindrevne kjøretøyer. For å si det enkelt: Hybridbiler er her for å bli, og vil spare mange penger i det lange løp.

Hybridbiler av Honda

Vi vil fortsette å utvikle hybridbiler med sikte på å oppnå et samfunn med lavt CO2-utslipp

Vår ekspertise etter flere år med å utvikle hybridbiler har blitt bygget på kreativitet, innovasjon og kontinuerlig forbedring. Vi introduserte først hybrid drivverkteknologi med Insight i 1999, og har siden da gjort betydelige forbedringer ved å utvikle disse teknologiene for å utvide vårt utvalg av hybridbiler.

Sport Hybrid SH-AWD

Dette er vårt neste generasjons firehjulsdrevne system, der kjøretøyet har en bensinmotor som fungerer med en stor elektrisk motor foran og to elektriske motorer på baksiden. Dette hybriddrivverket styrker sving- og bremseytelsen, i tillegg til drivstoffeffektivitet. Vi kaller det ikke Superhåndtering – Firehjulsdrift for ingenting.

Honda Hybrid Performance i-MMD

En svært responsiv, superjevn kjøreopplevelse fra et system som tenker for seg selv.

Hybrid Honda NSX parkert i garasjen sett forfra.

Den fantastiske NSX; vår superhybrid med superhåndtering og firehjulsdrift. Den bruker øyeblikkelig dreiemomentrespons produsert av systemets tre elektriske motorer, kombinert med en V6 bensinmotor for forbløffende nivåer av ytelse og håndtering.

Honda CR-V som kjører gjennom fjellområde sett forfra.

Honda CR-V. Verdens mest populære SUV ligger an til å bli enda mer populær når den kommer til Europa.

Vi kaller den intelligent Multi Mode Drive, og den vil bytte mellom tre moduser, avhengig av kjøreforhold og hvilken type vei du reiser på.

Dobbel kraft

Enkelt sagt kombinerer våre avanserte hybridbiler fordelene med bensinmotorer og elektriske motorer. De er designet for å gi deg mye bedre økonomi ved å kombinere en drivstoffeffektiv bensinmotor med kraften fra elektriske motorer. De jobber i harmoni, og forenes sømløst for å levere jevn kraft og responsiv akselerasjon når du trenger det.

Vår nye hybride SUV

Den helt nye Honda CR-V Hybrid.

Ved å bruke i-MMD-systemet med to motorer har vi produsert vår første hovedstrøms hybride SUV-en, som skal selges i Europa, i form av den helt nye Honda CR-V. Denne nye CR-V, kjent for sin førsteklasses kvalitet, allsidighet og markedsledende romslighet – bygget rundt en 2,0 liters bensinmotor med Atkinson-syklus og vårt unike hybride drivverk – ligger an til å ta deg mye lenger, for mye mindre, til neste horisont ... og utover.

Honda CR-V-hybridbilen sett fra siden.

Drivkraft

Honda Hybrid-ytelse.

NSXs Direct Drive Motor-enheter sett forfra.

NSX Direct Drive Motor-enheter er en del av den mest teknologisk avanserte bilmotoren vi noensinne har bygget.

Honda i-MMD Hybrid-drivverket gir en sterk umiddelbar respons gjennom to elektriske motorer; det er et spennende drivverk. Den handler imidlertid om mer enn bare det elektroniske dreiemomentet, fordi hybridbilene våre gir deg det beste fra begge verdener. Denne typen intelligent kjøreteknologi vil automatisk veksle sømløst mellom elektrisk kraft ved lavere hastigheter og bensinkraft ved høyere cruisefarter, når det er mest effektivt å gjøre det.

Jevn og stille

Kjøreopplevelsen som Honda-hybridbiler tilbyr er unik, og ingenting kan sammenlignes med den rolige og fredelige følelsen av å gli forsiktig fremover i elektrisk modus. Overgangen når bensinmotoren aktiveres er altså så stille og jevn at du vil lure på om motoren egentlig har startet.

Du trenger ikke å plugge inn

Det flotte med Hybrid er at du ikke trenger å lete etter en ladestasjon, eller ha en spesiell stikkontakt installert hjemme. Motoren vil kontinuerlig lade opp batteriet mens det kjører – alt du trenger å gjøre er å fylle på bensin som vanlig. Så enkelt er det.

Gå lavere

En hybridbil vil redusere drivstoffregningene dine, og spare penger. Lavere drivstofforbruk betyr også lave utslipp – mye bedre for lommeboken og miljøet.

Trygghet

Du vil ikke ha noe å bekymre deg over de første fem årene eller til du har kjørt 100 000 km – avhengig av hva som kommer først – fordi Honda i-MMD-batteriet er fullstendig dekket av en omfattende garanti. Vi vil være med deg hele veien.

Smart hybrid

Det tenker for seg selv.

Nærbilde av intelligent Multi Mode Drive-system sett fra siden.

I-MMD-systemet (Intelligent Multi Mode Drive) bestemmer hvordan du bruker brensel og elektrisk energi mest mulig effektivt. Dette betyr at det ikke er behov for at sjåføren skal justere mellom de tre kjøremodusene; elektrisk drift, hybriddrift og motordrift.

Hvordan Hybrid fungerer i elektrisk drift

I elektrisk kjøring trekker fremdriftsmotoren kraft utelukkende fra batteriene, og gir dermed superstille, utslippsfri kjøring.

Hvordan hybriddrift fungerer

I hybriddrift leverer bensinmotoren strøm til den elektriske generatormotoren, som igjen gir strøm til den elektriske fremdriftsmotoren, slik at eventuell overskytende kraft fra bensinmotoren blir avledet tilbake gjennom generatoren for å lade opp batteriene.

Hvordan Hybrid fungerer i motordrift

I motordrift blir hjulene drevet av bensinmotoren, med en "boost" fra elmotoren som gir maksimal intensitet når du trenger det for raskt å overta kjøretøyet foran.

Honda hybriddriftmoduser i aksjon

I de fleste urbane kjøresituasjoner vil kjøretøyet veksle mellom hybriddrift og elektrisk drift for optimal effektivitet.

Honda Hybrid drive modes video.

Vanlige spørsmål om Honda Hybrid

Hva er hybridteknologi og hvordan fungerer den?

Nærbilde av Honda-logo.

Vel, det er ganske mye å ta innover seg på en gang, så vi vil prøve å bryte det ned i mindre seksjoner – spørsmål du kan komme til å stille – for å gi deg en bedre ide om hvordan Honda Hybrid-teknologi fungerer.

Hva skjer når jeg starter bilen?

Når kjøretøyet starter, dreier bensinmotoren den elektriske motoren, som på dette tidspunktet fungerer som en generator. Den konverterer energi fra motoren til strøm og lagrer den i batteriet.

Hvordan og når bruker bilen bare elektrisk kraft?

I forbindelse med første akselerasjon og langsom kjøring, så vel som rygging, bruker elmotoren strøm fra batteriet for å drive kjøretøyet. (Du kan kjøre stille vekk fra huset tidlig om morgenen uten å vekke naboene). Hvis batteriet skal lades opp, vil motoren starte og generatoren omdanne energi fra motoren til strøm igjen, og lagre den i batteriet.

Hvordan og når bruker bilen bare elektrisk kraft?

Bensinmotoren er mest effektiv ved cruisefarter og kommer virkelig til sin rett på dette punktet; den styrer kjøretøyet mens du gir strøm til å lade batteriet for senere bruk.

Må jeg plugge den inn?

Det er ikke nødvendig for deg å lade en Honda Hybrid. Den bruker overflødig energi fra bensinmotoren og regenerativ bremsing for å lade batteriet kontinuerlig – så lenge motoren går, produserer den strøm og lagrer den i batteriet.

Hva skjer når jeg må overta et kjøretøy raskt?

For rask akselerasjon eller når det trengs ekstra kraft, brukes bensinmotoren og elmotoren samtidig for å få fortgang i kjøretøyet. Når gasspedalen trykkes, trekker bilen ekstra strøm fra batteriet til elektromotoren for å gi bilen et ekstra puff!

Hva er regenerativ bremsing?

Regenerativ bremsing konverterer energi fra bremsing som ellers ville gått tapt til strøm og lagrer den i batteriet. I denne typen bremsing reverseres elmotoren slik at i stedet for å bruke strøm for å snu hjulene, dreier de roterende hjulene motoren for å skape strøm.