Hvordan fungerer elbiler?

Hvis du noen gang har lurt på hvordan elbiler fungerer, kan du nå få svar på alle spørsmålene dine. Å generere strøm til kjøretøyet via et batteri, og lade batteriet ved behov, er to avgjørende komponenter. Det ligger imidlertid litt mer i det enn som så.

Få svar på alt du lurer på om elbilteknologi med Honda. Med 90 % færre bevegelige deler enn bensinbiler, og en lengre historie enn du kanskje er klar over, er ikke elbiler så mye "science fiction" som du tror. Med de er fremtiden.

De viktigste delene i en elbil

Elbilteknologi er egentlig temmelig ukomplisert. For å danne deg et bilde av hvordan elbilene fungerer, er det i bunn og grunn kun tre ulike deler du trenger å sette deg inn i.

Hvordan fungerer motoren i en elbil?

For å si det enkelt: Motoren i en elbil produserer og pumper strøm fra batteriet til hjulene. Den styrer strømmen til riktig sted, og genererer anvendelig dreiemoment (en vrikraft som setter bilen i bevegelse).

Dreiemoment måles i omdreininger per minutt (RPM), og en elektrisk motor kan typisk komme opp i 2500–4000 o/min. For referanse, en typisk tørketrommel snurrer rundt 50 o/min, så det er seriøse krefter i sving.

Litt mer komplisert blir det når vi tar for oss kjøretøyets "elektriske drivlinje". Dette er "motorrommet" i elbilen, og består av motoren, drivakslene og transmisjonen. Drivakslene overfører kraft fra motoren til hjulene, mens transmisjonen bidrar til å regulere motoren.

Bremsene

Bremsene er blant de viktigste komponentene i en bil – eller et hvilket som helst kjøretøy, for den saks skyld. Regenerative bremser er imidlertid en sentral del av elbilteknologien som ikke alle kjenner til.

• Hvis vi ser på de to bestanddelene i dette begrepet, handler "regenerativ" om fornyelse, og bremsene brukes til å bremse eller stoppe kjøretøyet.

• Det som skjer ved regenerativ bremsing, er enkelt forklart at bevegelsesenergien som vanligvis går tapt under bremsing, gjøres om til strøm, slik at kjøretøyet blir mer energieffektivt.

Energien kan lagres og brukes direkte etter behov.

Vil du vite mer om regenerativ bremsing? Sjekk ut veiledningen vår for å lese deg opp på temaet.

Batteriet

Det var en tid da batteridrevne biler hørtes ut som noe fra en science-fiction-roman. Samtidig vet vi alle hvordan barn har kjørt inn i dørkarmer og tær med dem i årevis.

Faktum er at denne typen elektrisk energi går helt tilbake til 1832, med mer gjenkjennelig teknologi som ble utforsket på 1970-tallet. Selv om moderne elbiler er litt annerledes, er batteriene så enkle som det kan få blitt.

Dagens elbiler drives av et oppladbart litium-ion-batteri, som leverer elektrisk strøm for å drive bilmotoren (eller motorene, hvis det er snakk om en bil med firehjulsdrift). Batteriet kan få en kraftboost gjennom regenerativ bremsing, eller lades med riktig utstyr mens bilen står parkert.

Vi har faktisk laget en praktisk veiledning der du finner alt som er verdt å vite om bilbatterier.

Lade en elbil

Du trenger ikke å være hjernekirurg for å lade en elbil. Det er likevel et par ting som er greit å vite.

• Siden 2019 har tallet på tilgjengelige hurtigladere i Norge gått fra 2362 til over 7700 i 2023.

• Hurtigladerne krever som regel registrering, abonnement eller betaling.

Det handler imidlertid om mer enn bare ladepunkter. I motsetning til en bensinbil kan du "fylle på" elbilen din hjemme.

Lad ganske enkelt via et installert ladepunkt for å bruke nettstrøm. Du kan få et statlig tilskudd på opptil £350 for å dekke utgiftene til en slik ladestasjon, som vil gjøre ladeprosessen mer effektiv og praktisk.

Når du er klar til å lade, er det bare å koble til bilen og fortsette med det du holdt på med. Det er ingen grunn til å sitte med hendene i fanget og vente på at bilen skal lade seg. De fleste boliger har 230 V-stikkontakter, men det finnes alternativer for kjappere lading.

Ladetidene kan variere alt etter størrelsen på batteriet, men du trenger ikke å vente med å kjøre til bilen er 100 % ladet.

Det er dessuten lite sannsynlig at du lader den helt ut hver dag hvis du bare kjører lokalt, så det er ikke sikkert du trenger å lade den fra null til hundre prosent.

Lading i fremtiden

I takt med at teknologien videreutvikles, vil også de øvrige aspektene av elbilteknologien bli tilpasset og optimalisert.

Honda er en spydspiss innenfor ladepunktteknologi, og er med på å styrke infrastrukturen for elbiler og revolusjonere hjemmelading. Med toppmoderne 940 V-ladepunkter, støtte for flere tilkoblinger og en nullutslippsvennlig design, har fremtiden til elbilene aldri vært lysere.

Les mer om hvordan Honda bidrar til å videreutvikle dagens ladeteknologi for elbiler.

Vanlige spørsmål

Hvordan fungerer elbiler, trinn for trinn?

Måten elbilene fungerer på, er ganske enkel å forstå når man stykker det opp i grunnleggende trinn:

1. Et litium-ion-batteri genererer elektrisitet som sendes til motoren.

2. Når motoren er slått på, gjør den strømmen fra batteriet om til "dreiemoment".

3. Dreiemomentet fra motoren driver hjulene gjennom drivakslene, og akselererer kjøretøyet.

4. Samtidig vil motoren dreie rundt transmisjonen, som også regulerer motoren. Dette hindrer den i å gå for mye rundt og generere for mye dreiemoment for raskt.

5. Hvis du velger å bremse, kan motoren rotere baklengs og sende strøm tilbake til batteriet.

Lades elbiler under kjøring?

Elbiler kan til en viss grad lades under kjøring, men ikke nødvendigvis under akselerasjon. Ved å bruke regenerativ bremsing kan en elbil f.eks. overføre bevegelsesenergi som ellers ville ha gått tapt, og gjøre den om til strøm til batteriet. Bilen lades ikke på samme måte som med en lader, men hvis funksjonen brukes smart, kan den forlenge rekkevidden noe.

Hvor lenge varer en elbil?

På samme måte som bensinbilene, har også elbilene variabel levetid. De fleste produsenter anslår en kjørelengde på ca. 160 000 km, eller rundt regnet ti år. Mange opplever imidlertid at bilene holder mye lengre enn som så. Når det gjelder batteriforringelse, skal det ikke ha noe å si for bilens levetid – selv om batteriet kanskje vil holde dårligere på lading og dermed kunne gi kortere rekkevidde.

Bilbatteriet kan kun lades med den maksimale ladehastigheten kjøretøyet støtter. Dette betyr at hvis kjøretøyet ditt har en maksimal ladehastighet på 7 kW, vil ikke ladingen gå raskere om du bruker et ladepunkt på 22 kW. Ladetiden vil dessuten avhenge av den maksimale ladehastigheten til ladepunktet som benyttes. Selv om kjøretøyet støtter 11 kW-lading, vil det med andre ord kun lades ved 7 kW hvis det brukes et ladepunkt på 7 kW.