Fordeler og ulemper med elbiler

I EU blir det om kort tid ulovlig å selge nye biler som går på fossilt drivstoff, og de nye reglene vil være på plass en gang mellom 2030 og 2035. Det er med andre ord en god investering for fremtiden å gå til innkjøp av en elbil nå. Elbiler byr på en lang rekke fordeler som gjør dem til et attraktivt valg for mange. Fra deres miljøpåvirkning til kostnadsbesparelser er fordelene med elektriske kjøretøy vanskelig å ignorere. Men som det er med alt annet, har imidlertid også elbilene både fordeler og ulemper. La oss se litt nærmere på disse.

Fordelene med en elbil

Energieffektivitet

Elbilene har en energieffektivitet på imponerende 85–90 %. Tradisjonelle kjøretøy med forbrenningsmotor ligger til sammenligning på rundt 20 %. I tillegg til å forbruke mindre energi, genererer elbilene dessuten mindre CO2-utslipp.

Nullutslipp

Elbiler er klassifisert som nullutslippskjøretøy, noe som innebærer at de ikke slipper ut CO2 eller andre skadelige gasser under kjøring i atmosfæren. Selv om det genereres noe utslipp i forbindelse med produksjonen av strømmen de lades med, er mengden betydelig lavere enn for produksjon og drift av kjøretøy med forbrenningsmotor.

Spar penger på drivstoff

Til tross for at ladeprisene i Europa svinger, sparer du fortsatt mer enn 70 % på å kjøre elbil kontra bensin- eller dieselbil. Det billigste landet å lade elbil i, er Nederland, der prisen ligger på beskjedne 0,05 euro per kWh. Selv i Danmark, som er et av de dyreste europeiske landene å kjøre elbil i, vil 100 km ladning ikke koste mer enn rundt 8,11 euro.

Mindre støy

I motsetning til kjøretøyene som går på drivstoff, genererer elbilene kun støy på grunn av vindmotstand eller trekkraft fra dekkene. Av hensyn til fotgjengersikkerheten er det faktisk et lovpålagt krav at helelektriske biler produserer minst 56 desibel støy under kjøring. Dette til tross er de fortsatt vesentlig mer stillegående enn tradisjonelle kjøretøy.

Krever mindre vedlikehold

Elbileiere blir gjerne positivt overrasket over de vesentlig lavere løpende vedlikeholdskostnadene. Selv om elbiler fortsatt må gjennom service og inspeksjoner, vil de vanligvis være rimeligere å vedlikeholde ved at de har færre deler.

Den eneste betydelige kostnaden når det gjelder vedlikehold av elbiler, er bytte av batteri. Den gode nyheten her er at elbilbatterier er laget for å vare. Når man kjøper ny elbil, vil det dessuten vanligvis følge med en produsentgaranti som dekker kostnadene hvis batteriet skulle bli nødvendig å skifte tidligere enn forventet.

Enkel å kjøre

En elbil er ikke stort annerledes å kjøre enn andre biler – særlig hvis du allerede er vant med automatgir. Med Honda e:Ny1 slipper du for eksempel å skifte gir eller bruke clutch. Trå ganske enkelt på gasspedalen og bremsen, så er det bare å kjøre i vei.

Funksjoner som betjening med én pedal gjør bykjøring til en lek. Ved å justere trykket på gasspedalen kan du regulere kjørehastigheten uten engang å bruke bremsen. Kjøreopplevelsen er sånn sett både enklere og mer intuitiv.

Ulempene med en elbil

Kjøpspris?

Elbiler er som regel dyrere enn kjøretøy som går på drivstoff. Når det er sagt, vil aspekter som driftskostnader, vedlikehold og lang levetid veie opp for mesteparten av denne ekstrakostnaden. Den nye loven som trer i kraft om kort tid, vil dessuten sette en stopper for produksjonen av drivstoffdrevne kjøretøy, og prisen på nye elbiler vil falle av seg selv etter hvert som produsentene går over til nye produksjonsmetoder.

Kortere rekkevidde?

I ulike spørreundersøkelser fremhever potensielle elbileiere rekkeviddeangst som en av de største ulempene med å kjøpe elbil. Dette er imidlertid i ferd med å endre seg. Mens drivstoffdrevne kjøretøy i gjennomsnitt har en rekkevidde på rundt 480 km på full tank, kan mange moderne elbiler kjøre mellom 200 og 490 km på én full ladning.

Med flere hundre tusen nye ladestasjoner hvert år på verdensbasis, blir det dessuten stadig kortere mellom ladepunktene. Ettersom en bilfører i gjennomsnitt kjører maks. 40–90 km per dag, hører rekkeviddeangst fortiden til.

Lang ladetid?

Elbiler bruker mye lengre tid på å gå fra tom til full tank enn drivstoffdrevne kjøretøy. I gjennomsnitt tar det ca. åtte timer å fullade et flatt elbilbatteri*. Beregningen tar utgangspunkt i en typisk 7 kWh-lader, som er den du mest sannsynlig vil velge hvis du installerer ladestasjon hjemme.

Det er imidlertid sjelden du trenger å fullade batteriet. De fleste som kjører elbil, lader der og når det passer: enten det er over natten hjemme eller et raskt ladestopp under en lang kjøretur. Med hurtiglader kan du oppnå rundt 100 km rekkevidde på bare en halvtime.

Mangel på ladepunkter?

Per i dag finnes det tett på 375 000 offentlige ladepunkter for elbiler rundt om i Europa. De fleste land planlegger dessuten å bygge ut ladeinfrastrukturen ytterligere, da elbilene bare fortsetter å øke i popularitet. I en nylig rapport fra Reuters blir det anslått at det trengs rundt ni millioner flere offentlige ladestasjoner i Europa innen 2035 hvis man skal holde tritt med den økende etterspørselen.

Utslipp under produksjonen av elbiler?

Potensielle uheldige miljøpåvirkninger knyttet til elbiler er blant annet utslippene under produksjonen av selve kjøretøyene, og manglende gjenvinning av batteriene og materialene de produseres av. De svært lave utslippene som kjøretøyene genererer under bruk, veier imidlertid opp for mesteparten av utslippene som genereres i forbindelse med produksjonen.

Vanlige spørsmål

Lønner det seg å kjøpe elbil nå?

Ja. Fra og med 2035 innføres lovforbud mot produksjon av fossildrevne kjøretøy på det europeiske markedet. Dette, kombinert med synkende kostnader for batteri- og elbilproduksjon generelt, gjør at det er stadig mindre grunn til å gå til anskaffelse av en bensin- eller dieselbil.

Taper elbilene seg raskt i verdi?

Elbiler er laget for å vare, og de fleste modeller holder seg derfor minst like godt i pris som bensin- og dieselbiler. Elbiler har i gjennomsnitt et verditap på ca. 50 % i løpet av tre år. Dette er sammenlignbart med – og i enkelte tilfeller til og med bedre enn – bensin- og dieselbiler.

Havarerer elbiler oftere?

Det er en seiglivet myte at elbiler havarerer oftere enn bensinbiler. I og med at elbilene inneholder færre bevegelige deler, er det i realiteten tvert om slik at elbiler er mindre utsatt for ytelses- eller vedlikeholdsrelaterte problemer.

Hvor lenge varer batteriet i en elbil?

Batteriet i en elbil holder i gjennomsnitt i ti år – mange holder til og med i tjue år. Med tanke på at folk i gjennomsnitt bytter bil etter seks år, er ikke batterilevetiden noe man trenger å tenke på når man kjøper en ny elbil.

*Bilbatteriet kan kun lades med den maksimale ladehastigheten kjøretøyet støtter. Dette betyr at hvis kjøretøyet ditt har en maksimal ladehastighet på 7 kW, vil ikke ladingen gå raskere om du bruker et ladepunkt på 22 kW. Ladetiden vil dessuten avhenge av den maksimale ladehastigheten til ladepunktet som benyttes. Selv om kjøretøyet støtter 11 kW-lading, vil det med andre ord kun lades ved 7 kW hvis det brukes et ladepunkt på 7 kW.