Stilige materialer kan gi et lavere karbonavtrykk

8. mai 2024

Honda har utviklet nye måter å redusere selskapets karbonavtrykk på. Resultatet ble vist frem på konseptbiler som ble presentert under designuken i Milano. Bybilen Sustaina-C, den kompakte motorsykkelen Pocket C og scooteren SH125i er eksempler på hvordan Honda utvikler metoder for å oppnå en mer bærekraftig produktdesign. Honda jobber blant annet med resirkulerte materialer og paneler med ulakkert overflate. Disse metodene kan redusere utslippene med opptil hele 45 prosent under produksjonen.

Fargefri overflatebehandling med marmorering
Panelene er laget med resirkulert akrylharpiks fra brukte baklykter for å lage utvendige paneler som ikke trenger å lakkeres. Det gjør at Honda kan skape en unik, ulakkert overflate som ikke ville være mulig å oppnå med tradisjonelle materialer.

Modellen som ble vist i Milano har en svart og hvit marmoreffekt. For å oppnå denne blandes farger med forskjellige smeltepunkter når panelene dannes. Dette skaper en marmoreringseffekt når materialet stivner. I tillegg til at de er estetisk tiltalende, er panelene også motstandsdyktige mot sprekker og kan faktisk gå tilbake til sin opprinnelige form etter lette kollisjoner. De tåler også solen godt uten å falme.

På bilens bakluke er det brukt gjennomsiktig akrylharpiks, en slags plast. Bakluken kan lages av et enkelt panel som fungerer som en skjerm på en smarttelefon. En mini-LED-skjerm er designet for å vise enkle meldinger eller bilder til andre trafikanter, noe som kan gi fremtidige biler en ny designmulighet.

Akrylharpiksen som brukes viser også hvordan man kan gjenbruke materialer. Gamle lykter fra kasserte biler knuses og omformes til paneler for konseptmodellen. Dette er en måte for Honda å redusere bruken av nye materialer på, samt utforske bedre resirkuleringsteknologier. Det bidrar også til å skape en sirkulærøkonomi der materialer gjenbrukes fra kjøretøy som har gjort sitt, til nye kjøretøy.

Mer om designuken