Designprofilen som ønsker å formidle følelser gjennom objekter og maskiner

Design har blitt stadig viktigere for å formidle et budskap, både for enkeltpersoner og bedrifter. Jesper Kouthoofd har jobbet med design hele sitt voksne liv og arbeider for å formidle en historie i det han skaper.

14. april 2021

Jesper Kouthoofd er designeren som gjorde karriere som art director i et reklamebyrå, gikk videre til reklame og ble så medgrunnlegger av jeansmerket Acne. I dag lager han musikkprodukter som radio, høyttalere og synthesizere i selskapet Teenage Engineering. Gjennomtenkt design er Jesper Kouthoofds fokus og filosofi for selskapet. Et objekt har ikke lenger bare en form og funksjon, det bør også formidle verdier, lidenskap og idéer. Men han ser også mer design med manglende gjennomtanke i hverdagen vår.

– I dag har det lett for å bli styling i stedet for design. Det ser vi altfor ofte. Selskap som lar noen utenfra foreta designen, som egentlig ikke har samme visjon som selskapet. Da blir det styling. Design er et yrke og håndverk.

Jesper Kouthoofd ønsker å formidle mer enn bare et produkt som er stilig. Han mener at design også bør gi en følelse av å styrke produktet ytterligere. For mange var Acne et jeansmerke, men også der skapte Jesper Kouthoofd både magasin, kunst og fremfor alt muligheten for kreativitet og design i Acnes navn og i andre varianter enn bare jeans.

Selv om den lille røde radioen utviklet av Teenage Engineering ser enkel ut i sin strenge design, er den godt gjennomarbeidet, og hver detalj er nøye valgt for å formidle nøyaktig det Jesper Kouthoofd ønsker å fortelle.

– Vi lager bærbare ting. Alt skal få plass i en ryggsekk, og det er viktig å finne de riktige proporsjonene, fargene og skrifttypene som formidler og klargjør idéene våre. Det skal være tidløst. God design er også et tegn på kvalitet, dette skal vare i minst ti år, kanskje over 25 år.

Jesper Kouthoofd liker også design sammen med en funksjon, gjerne med en motor eller lignende, som gjør at tingen kan slås av og på, eller gi lyd fra seg.

– En lampe, for eksempel. Eller radio. Alt med en eller annen slags motor eller lignende som gir tingen liv.

Eller hvorfor ikke biler. Jesper Kouthoofd samler på biler, har elleve stykker, og flere kommer. Sportsbiler står selvfølgelig parkert i garasjen på Södermalm i Stockholm, der Teenage Engineering holder til, men også betydelig mer uvanlige biler, direkteimportert fra Japan.

– Jeg venter på en Honda S660, en såkalt kei car, en kompaktbil som bare er tilgjengelig i Japan. De fyller sin basisfunksjon, tar så liten plass som mulig og har heller ikke en unødig stor motor. Gjennomtenkt med både design og funksjon.

Jesper Kouthoofd har flere Honda-biler, han elsker Hondas design. I garasjen har han en Honda Element, den litt firkantede kompakte bilen med den tøffe holdningen. Det siste tillegget er en elbil, Honda e, helt riktig i tiden og med en design som appellerer til Jesper Kouthoofd.

– Jeg likte den allerede som konseptbil og ble så glad for at Honda har funnet tilbake til nysgjerrigheten og nå har tatt et skritt lenger enn konkurrentene. Honda e vil bli en ikonisk bil. Den har de riktige proporsjonene, og selv om den er liten, ser den likevel stor ut, og fremfor alt føles den stor innvendig. Jeg liker også enkelheten i designen – det at man heller fjerner noe enn legger til.

Jesper Kouthoofd ser bildesign som et tegn i tiden, der funksjon er blandet med design, men der bilen også har fått flere funksjoner enn bare å være transportmiddel.

– Honda e som konseptbil hadde en eneste stor sofa i forsetet, og det er litt hva bilene har blitt, en sofa med fire hjul. En hybrid mellom hjem og befordringsmiddel med digitale berøringsskjermer og designede møbler.

Honda e har en vellykket design, noe som alle designprisene bilen har fått, vitner om, inkludert den prestisjetunge internasjonale designprisen Red Dot. Honda e vant både kategorien "Best av de beste" og "Smarte produkter", noe som viser at Honda e kombinerer den nyeste designen med funksjon.

Et drømmeprosjekt for Jesper Kouthoofd er å skape en liten bobil.

– Den skal selvfølgelig gå på strøm og være til for hjemløse. Rike mennesker kan kjøpe eller gi bobilen til de som trenger det, og den lille bobilen blir som en mobil konvoi. God design kan også ha den funksjonen at den hjelper andre mennesker.

Mer om Honda e