Da Civic generasjon 1 reddet Honda

I neste kapittel om våre legendariske bilmodeller presenterer vi Honda Civic, som først ble produsert i juli 1972.

26. februar 2020

Den aller første generasjonen av Honda Civic ble lansert i 1972. Timingen var perfekt, ettersom den store oljekrisen i 1973 betydde at bilkjøperne ønsket mindre og mer drivstofføkonomiske modeller som Civic, som på den tiden brukte moderate 7,5 l / 100 km ved blandet kjøring.

Honda tok utgangspunkt i den tidligere N600-modellen da de utviklet en ny plattform for Civic, der selskapet økte målene for lengde, bredde, høyde og hjulavstand. Bilen ble utstyrt med en tverrstilt firesylindret 1,2-liters bensinmotor på 50 hestekrefter og en firetrinns manuell girkasse.

Standardutstyret inkluderte skivebremser foran, vinylseter, seter med justerbar ryggvinkel og et dashbord av imitert tre. Kombi-kupéen hadde også nedfellbart baksete, en AM-radio og stoffkledning. Bilen hadde uavhengig fjæring foran og bak og veide 680 kg. Det lille som var av ekstrautstyr bestod av luftkondisjonering, en totrinns halvautomatisk girkasse, som ble kalt Hondamatic, radialdekk og en bakrutevisker.

Den første generasjonen Civic ble produsert mellom 1972 og 1979 på fire steder i verden: Suzuka i Japan, Petone på New Zealand, Nord-Jakarta i Indonesia og Johor Bahru i Malaysia. I løpet av disse årene gjennomgikk Civic en stor utvikling. Totalt ble det produsert seks forskjellige motorer og tre ulike girkasser, og modellen fantes som to-, tre- og femdørs sedan eller kombi-kupé og femdørs kombi. Bilen hadde motoren foran naturligvis og var forhjulsdrevet.

I 1975 introduserte Honda CVCC-motoren, som står for Compound Vortex Controlled Combustion. Motorkonstruksjonen var svært effektiv, noe som resulterte i lavere utslippsnivåer og fjernet behovet for katalysator. Dette gjorde at bilen kunne gå på både blybensin og blyfri bensin.

Takket være den attraktive prisen, japansk pålitelighet og den drivstofføkonomiske motoren ble Honda Civic en verdenssuksess og sikret selskapets fremtid.

Kilder: Wikipedia, Honda