Honda viser neste generasjons brenselcelleenhet

26. juni 2025

Honda viser neste generasjons brenselcelleenhet

Den nye enheten varer dobbelt så lenge, er tre ganger kraftigere og koster halvparten så mye å produsere som før.

Honda fortsetter å utvikle motorer som drives av hydrogen, såkalte brenselcelleenheter. For første gang i Europa viste Honda frem neste generasjons brenselcelleenhet. Det skjedde på en messe i Rotterdam i Nederland i slutten av mai, på World Hydrogen Summit & Exhibition 2025.

Billigere og kraftigere
Den nye brenselcelleenheten, som vil bli masseprodusert fra 2027, vil koste halvparten så mye å produsere, vare dobbelt så lenge og være tre ganger så kraftig for størrelsen sammenlignet med Hondas nåværende brenselcelle.

Som verdens største motorprodusent var Honda et av de første selskapene som begynte å utvikle hydrogendrevne motorer på slutten av 1980-tallet. De største fordelene med å bygge biler som drives av brenselcelleteknologi er at de ikke slipper ut miljøskadelige avgasser, har lang rekkevidde og kan fylles med drivstoff på bare fem minutter. Sammenlignet med en vanlig forbrenningsmotor er de også mer energieffektive.

Fire kjerneområder
Honda har identifisert fire kjerneområder der den nye brenselcelleenheten kan brukes i fremtiden: brenselcellekjøretøy (FCEV), dvs. vanlige personbiler, kommersielle brenselcellekjøretøy (lastebiler, busser, drosjer osv.), stasjonære kraftverk og anleggsmaskiner som f.eks. gravemaskiner, hjullastere osv.

Honda fortsetter å skape nye samarbeid for å finne nye områder for hydrogenteknologien sin. Blant annet har selskapet innledet et samarbeid med både Hypermotive og epower® i Europa om å utvikle produkter for henholdsvis marin- og anleggsindustrien ved hjelp av dagens brenselcelleenhet. Alt for å bidra til å oppnå null miljøpåvirkning globalt, blant annet karbonnøytralitet for alle Honda-produkter og selskapets aktiviteter innen 2050.

Les mer om Hondas satsing på hydrogenteknologi