Slik fungerer Hondas hybridteknologi i nye HR-V
Den nye HR-V kombinerer responsiv ytelse og effektiviteten til en elbil med brukervennligheten og fleksibiliteten til tradisjonelle bensin- og dieselbiler.
Den helt nyutviklede modellen av HR-V vil bli lansert med hybriddrift som standard, akkurat som for de siste utgavene av CR-V og Jazz. Hybridsystemet har allerede vist seg å gi den beste drivstofføkonomien i klassen.
Den nye HR-V trenger ikke å være tilkoblet for å lade, dette skjer automatisk når bilen kjøres. Systemet bytter sømløst mellom tre kjøremoduser for å optimalisere ytelsen enten du kjører i bymiljø eller på motorvei. Den intelligente elektroniske kontrollenheten bytter automatisk, og konstant, mellom elektrisk kjøring, hybridkjøring og motordrift, avhengig av hvilken som er den mest drivstoffeffektive kjøremodusen for den spesifikke situasjonen.
Hybridsystemet e:HEV har en total effekt på 96 kW på den nye HR-V, som tilsvarer 131 hestekrefter og med et dreiemoment på 253 Nm. Sammenlignet med e:HEV-systemet i nye Jazz, har antallet brenselceller økt fra 48 til 60 fordi HR-V er en større modell. Til tross for et større batteri, har de indre plassene ikke blitt påvirket takket være et smart design av batteripakken. HR-V med Hondas e:HEV hybrid drivlinje har to kraftige elektriske motorer og en 1,5 liters DOHC i-VTEC bensinmotor. Systemet inkluderer også et litium-ion-batteri og en nyskapende girkasse med faste gir samt en intelligent kraftstyringsenhet.
Når du kjører med konstant høy hastighet, for eksempel på motorveien, fungerer systemet med motordrift, som er mest effektivt. Hvis det kreves ytterligere akselerasjon, som i en forbikjøring, bytter bilen til hybridmodus for å gi ekstra ytelse. Ved hybrid drift kan strøm fra bensinmotoren også omdirigeres for å lade batteriet, noe som gir ytterligere effektivitetsfordeler.
"Sport"-modusen kan aktiveres via kjøremodusvelgeren, og gir en tydeligere gasspedalrespons, mens "Econ"-modus justerer klimaanlegget og gasspedalresponsen for å optimalisere drivstoffeffektiviteten. I tillegg til "Normal"-modus der bilen er best balansert mellom de to verdenene, kan føreren bytte mellom alle kjøremoduser med et tastetrykk.
I stedet for å bruke et tradisjonelt kraftoverføringssystem med et planetgir som forårsaker store mengder friksjon, skaper de faste girene betydelig mindre motstand gjennom et minimert antall gir, som bruker mindre energi ved ren elektrisk kjøring. Takket være dette gir Hondas svært effektive system en høyere grad av elektrisk kjøretid når du kjører i byen enn andre hybrider som selges i dag.
Det er et drivstoffeffektivt hybridsystem med et karbondioksidutslipp på 122 g/km og en drivstofføkonomi på 5,4 liter per 100 km. Bilen akselererer fra null til 100 km/t på 10,6 sekunder. HR-V's e:HEV-system er inspirert av Hondas erfaring fra Formel 1 og er derfor eksepsjonelt effektivt.