Honda HR-V – den selvladende hybriden

3. november 2021

Honda HR-V – den selvladende hybriden

I motsetning til mange andre biler med hybridteknologi, trenger ikke Honda HR-V og lades – den lader seg selv!

Den helt nye HR-V-modellen, som vil bli lansert i løpet av første halvår neste år, er drevet av Hondas avanserte hybridteknologi e:HEV. HR-V er den nyeste bilen i rekken av Honda-hybrider, i tillegg til CR-V og Jazz.

I Hondas tilfelle betyr hybriden at bilen har tre motorer; en bensinmotor og to elektriske motorer. Den nye HR-V er utstyrt med en 1,5-liters DOHC i-VTEC bensinmotor med Atkinson-syklus, en teknologi som gir høyere effektivitet enn en konvensjonell forbrenningsmotor. Den er kombinert med to kompakte, kraftige elektriske motorer, et litium-ion-batteri og en innovativ girkasse med direktedrift koblet til en elektrisk kontrollenhet. Hondas hybridteknologi har blitt utviklet i mer enn 20 år for både standardbiler og Formel 1.

HR-V-modellen har en effekt på 131 hk eller 96kW og et dreiemoment på 253 Nm. Hybridsystemet i HR-V er mer kompakt enn det i Jazz. Den har også høyere energitetthet, som gir høyere dreiemoment og dermed mer kraft.

Det som utmerker Hondas hybridsystem er at systemet sømløst bytter mellom de tre kjøremodusene for å optimalisere bilens ytelse. Det er den intelligente elektriske kontrollenheten som er hjernen i systemet. Den veksler automatisk mellom elektrisk drift, hybriddrift og motordrift avhengig av hvilken som er den mest effektive kjøremodusen for øyeblikket. Som sjåfør trenger du ikke gjøre noe, bilen vet alltid selv hva som er mest effektivt.

Dette gir en meget god balanse mellom drivstofføkonomi, lave utslipp og ytelse. Den nye HR-V produserer lave utslipp på kun 122 g/km (WLTP), har en drivstofføkonomi på 5,4 l/100 km (WLTP) og akselererer fra null til 100 km i timen på 10,6 sekunder.

Når du starter og akselererer fra stillestående til lav hastighet, går bilen på strøm, det vil si at strøm trekkes kun fra batteriet og du kjører stille og rolig av gårde. Motorgeneratoren utfyller bensinmotoren under hybridkjøring for å gi mer ytelse eller brukes til å lade batteriet for effektivitet. Hybridmodusen gir en myk, umiddelbar akselerasjon, for eksempel i oppoverbakker eller ved forbikjøring. Ved kjøring i konstant høy hastighet – som på en motorvei – bruker systemet bensinmotoren fordi den er mer effektiv.

Hybridsystemet inkluderer såkalte regenerative bremser. Når bilen bremses tar systemet seg av overskuddsenergien som er lagret i batteriet for bruk senere på turen. Systemet gjør at du ikke trenger å koble til og lade bilen i timevis for å kjøre til jobb.

En stor fordel med Hondas hybridsystem er at den svært effektive direktedriften gir en høyere grad av elektrisk kjøring i byer enn andre hybrider som selges i dag.

Mer om den nye HR-V