Hvordan velge riktige vinterdekk?

2. november 2022

Hvordan velge riktige vinterdekk?

Mønsterdybden på vinterdekkene dine begynner kanskje å bli litt tynne, så det kan være på tide å investere i nye dekk. Hvilke dekk bør du velge for vinteren? Vi snakker med Michael Hargeskog hos Pirelli.

Norden har svært varierende temperaturer og værforhold, noe som påvirker kjøringen din, spesielt om vinteren. Hvis du skal investere i nye dekk til din Honda, hva bør du vurdere når du kjøper nye vinterdekk?

For det første er det ulike typer vinterdekk: pigg og piggfrie, og de piggfrie er delt inn i nordiske og europeiske friksjonsdekk. Strukturen på dekkene er forskjellig når det gjelder gummiblanding og hvordan de praktisk talt fungerer sammen med underlaget. På et piggdekk er det metallpigger som bremser når underlaget er hardt, for eksempel på is, mens et nordisk friksjonsdekk binder snø i dekkets mønster, noe som gjør bremselengden kortere.

Det er forskjeller fra dekk til dekk, for eksempel i hvor mye støy de lager, hvor mye partikler de lager og rullemotstand. Et godt dekk er et godt kompromiss fordi det ikke er mulig å produsere et dekk som har best grep på alle slags veiforhold.

Ifølge en undersøkelse utført av det svenske Trafikverket er piggdekket best når det er våt eller råis og er stabilt. Den har også gode egenskaper for hard snø, slaps og løs snø. Et nordisk friksjonsdekk har nesten like gode egenskaper på våt og råis som piggdekket og er likeverdig når det kommer til kjøring på hard og løs snø. Et europeisk friksjonsdekk har de beste egenskapene for våt og tørr asfalt, men egner seg ikke spesielt godt til kjøring på is eller snø sammenlignet med de andre dekktypene. Når det gjelder komfort og støynivå er det nordiske friksjonsdekket det beste av de tre typene.

– Det nordiske friksjonsdekket er et godt valg og en dekktype som mange velger i Norge. Ikke minst av mange som kjører elbil og da for komfortens skyld – det bråker mye mindre uten pigg. Noen steder er det også piggforbud, sier Michael Hargeskog, selger i Pirelli.

Mangel på piggdekk i år
For de som velger piggdekk har det oppstått en ny bekymring: mangel på piggdekk. På den ene siden gikk ikke fabrikkene for full kapasitet under korona-pandemien, og på den andre siden var det mangel på containere. Så kom krigen i Ukraina i tillegg, og mange dekkfabrikker ligger i Russland.

– Du må være forberedt på å revurdere førstevalget ditt i år og kanskje velge et annet dekk enn det du er vant til, sier Michael.

Det europeiske friksjonsdekket har en optimal bremselengde ned til -20 grader, mens det nordiske friksjonsdekket er optimalt helt ned til -50 grader.

– Nordisk friksjon er best for snø. Pigger er best hvis det er mye svart is for da får du godt grep, sier Michael.

De såkalte helårsdekkene fraråder Michael at man skal bruke om vinteren på norske veier.

– Vi har et ekstremt vinterklima i Norden og her egner ikke slike dekk seg på grunn av våre varierende temperaturer.

Så til kostnadene. Hvor mye penger bør du egentlig bruke på dekk?

– Det kommer an på hvordan du verdsetter sikkerheten din. Selv vil jeg ikke spare på sikkerheten, men velger premium dekk. Jeg synes du skal velge det tryggeste du kan ha for deg selv og familiens skyld. Du skal vite at når det kommer til vinterdekk, får du det du betaler for, forklarer Michael.

Kilder: Trafikverket, Pirelli

Nærmeste forhandler