Hondas elektrifiseringsreise tar av
Hondas strategi er bred og inkluderer, i tillegg til elektrifiserte bilmodeller, også ladeløsninger og energitjenester.
I år skal alle Hondas standard bilmodeller som selges i Europa ha blitt elektrifisert. Sist i rekken er den helt nye Civic som får Hondas effektive hybridteknologi. Målet er dermed oppfylt for Hondas elektriske visjon. Bilmodellen lanseres i høst og du kan lese mer om den i dette nyhetsbrevet samt om de tre helt nye modellene som lanseres i 2023.
I tillegg til forbedringen av Hondas elektrifiserte utvalg av bilmodeller i Europa, fortsetter Honda å fokusere på sin virksomhet innen energistyring og ladeløsninger. Ambisjonen er å skape et bærekraftig samfunn uten miljøpåvirkning.
Bildeling i Sveits
Det er mye snakk om bildeling og i Sveits har Honda levert 50 elektriske Honda e-biler og 35 Honda Power Manager-enheter til bildelingsoperatøren Mobility. Honda Power Manager er et toveis system som kobler elbiler til strømnettet, noe som muliggjør innsamling og fordeling av elektrisitet mellom de to. Honda e vil bli brukt i en flåte for bildeling i en pilotstudie som bruker toveis ladefunksjon i Honda e for å mate energi tilbake til strømnettet når bilene ikke er i bruk.
Et annet spennende prosjekt inkluderer Hondas nye smartladetjeneste e:PROGRESS. Tjenesten er tilgjengelig i Storbritannia og gjør det mulig for elbileiere å redusere kostnadene ved å ha en elbil samtidig som de maksimerer mengden energi som kommer fra fornybare kilder.
I Tyskland har Honda og energiselskapet Vattenfall begynt salget av sitt første samarbeid om en smart tilkoblet elbillader, Honda Power Charger S+ (4G). Sammen med e:PROGRESS er denne tjenesten en viktig del av Hondas mål om å skape et bærekraftig samfunn uten miljøpåvirkning, ved å koble sammen elektrifiserte mobilitetsprodukter og energitjenester, samtidig som man utvider bruken av fornybar energi.
Nullutslippsteknikker
I neste trinn av Hondas elektrifiseringsreise brukes en flerveis strategi for å realisere karbonnøytralitetsforpliktelsen for alle Honda-produkter og forretningsaktiviteter innen 2050. Det gjøres store investeringer i en rekke nullutslippsteknologier, inkludert solid state-batterier, utskiftbare batterisystemer, karbonnøytralt drivstoff og hydrogenceller.
En viktig del av strategien er at alle større markeder, inkludert den europeiske regionen, øker andelen elbiler og kjøretøy med brenselceller til 40 prosent innen 2030, og til 80 prosent innen 2035. Honda vil slutte å selge biler med forbrenningsmotorer globalt innen 2040.
Honda utvider også sin visjon til nye mobilitetsområder. Innen luftfart vil Honda ved hjelp av teknologi og kunnskap brukt til HondaJet, Formel 1 og elektrifisering utvikle et elektrisk fly for vertikal start og landing (eVTOL) for transport fra by til by. Innen robotikk vil ASIMO bli fulgt av en AI-kontrollert Honda Avatar Robot med flere fingre. Den ser dagens lys mot slutten av 2024, med tanken om å kunne brukes praktisk på 2030-tallet.
Hondas ambisjoner når til og med utenfor kloden, med kommende forskningssamarbeid med Japan Aerospace Exploration Agency. Her er det tenkt at Hondas teknologi for brenselceller vil være nyttig for å levere livsnødvendigheter til fremtidige kolonier på månen.