I Norge kjøres flere elbiler pr. innbygger enn i noen andre land i Europa, og antallet elbiler stiger konstant på norske veier. Det skyldes at bensin og dieselbiler beskattes hardt. Samtidig er veiavgiften avskaffet for norske elbileiere, de har fri parkering og de kan bruke kollektivfeltene. I praksis blir en elbil altså billigere å kjøpe enn en bil som kjører på bensin eller diesel.
Den 9. mai inviterte Honda: journalister, forhandlere, potensielle kunder og influencere til introduksjon av Hondas elbil. Bilen, som heter Urban EV som konseptbil og Honda e Prototype som prototype, har nå fått sitt endelige navn, Honda e.
I tillegg til Hondas sjef for Norden, Axel Taebel, og country manager, Mikael Larsen, var modellens interiørdesigner Akinori Myoui og eksteriørdesigner Ken Sahara begge på plass i Oslo for å besvare spørgsmål.
For Honda er Norge et meget viktigt marked, da Honda e snart er i produksjon. Norge anses for å være mange år foran andre markeder, når det kommer til aksept av elbiler. Hvis Honda selger mange biler i Norge, er selskapet godt rustet til at lykkes på andre europeiske markeder i fremtiden. Forhåndsreservasjoner startet i midten på mai måned.
Før utviklingen av Hondas første elbil har firmaets utviklingsingeniører omhyggelig studert hvordan bilister bruker sine kjøretøy i byer. De kom til den konklusjonen, at det er her en bilfabrikant som Honda kan gjøre den største forskjellen, når det gjelder å redusere utslippsgassene. Honda e er designet til å fungere godt i bytrafikk. Derfor har den også en kompakt størrelse så den skal være enkel å håndtere og parkere. Ifølge Honda er 98 prosent av bilens spesifikasjoner klare. Honda lanseres i Norge våren 2020. Prisen er ennå ikke fastsatt.