Hondas første sportsbilmodeller

Vi har fått mange forespørsler om vi ikke kan skrive om Hondas ulike eldre modeller. Klart vi kan! Vi stiller nostalgifaktoren på maks og presenterer Hondas første sportsbil, S500, og dens to oppfølgere, S600 og S800.

19. desember 2020

S500 var den første personbilen Honda begynte å serieprodusere i oktober 1963 (fire måneder tidligere begynte man å produsere mini-pickupen T360). S500 var en toseters sportsmodell (S-en står for Sports) med åpent karosseri, men ble også tilbudt med «hardtop» i glassfiber. Bilen veide 700 kg og utviklet 44 hestekrefter ved 8 000 omdreininger med en topphastighet på knapt 130 km/t. Inspirert av Hondas motorsykkelmotorer ble den utstyrt med en firesylindret rekkemotor med doble overliggende kamaksler og fire forgassere. Den var bakhjulsdrevet, hadde en firetrinns girkasse og ble produsert i 1 363 eksemplarer. S500 var ikke ment for eksport, så derfor ble det bare produsert høyrestyrte eksemplarer som ble solgt på hjemmemarkedet Japan.

Allerede i mars 1964 ble neste modell, S600, lansert, med en større motor på 57 hestekrefter. Det var den første Honda-modellen for et større marked. S600 ble lansert som både høyre- og venstrestyrt, med åpent karosseri og som kupémodell. Designen var imidlertid ganske lik forgjengeren, men med endringer av frontgrill, støtfangere og lyskastere.

Året etter viste Honda fram S800 på Tokyo Motor Show. Motoren var på 0,8 liter, utviklet 70 hestekrefter og skal være den første bilen i verden med motorvolum på mindre enn 1 000 cc som oppnådde en topphastighet på 160 km/t. Det ble foretatt flere forandringer til modellen. Bland annet ble kjededriften byttet ut med kardangdrift, og den ble utstyrt med stiv bakaksel og skivebremser foran. Utseendet ble også forandret, både foran og bak med blant annet ny grill. S800 ble produsert i drøyt 11 000 eks. i årene 1966–1970. Nye utslipps- og sikkerhetsregler på det amerikanske markedet gjorde at S800 aldri ble solgt der.

På den tiden så mange i Europa og USA på japanskproduserte biler med skepsis. Den lille sportsbilen, bare 330 cm lang, satte imidlertid Honda og japanske bilfabrikanter på kartet internasjonalt. Det ble totalt produsert ca. 26 000 eksemplarer av de tre modellene. Det skulle ta nesten 30 år før etterkommeren, S2000, så dagens lys.

Hvilken Honda-modell vil du lese mer om? Klikk på den blide karen lenger nede i e-posten og skriv til oss!

Kilder: Honda, Honda Sports Registry, Wikipedia