Hvordan kjøre en elbil

Stadig flere velger å kjøpe og kjøre elbil. Med en elbilbestand på 689.196 på norske veier per 31.12.2023, står industrien ved elektrisk veiskille. Dette går i hånd med en fornyet visjon om bærekraft i bilbransjen, og et urokkelig fokus på å få ned karbonutslippene globalt.

Hvis tanken på å skulle bytte ut bensin- eller dieselbilen med en elbil virker skremmende, så slapp av – det er flere som føler det samme. Den gode nyheten er at for de fleste av oss vil ikke overgangen til elbil by på noen større utfordringer, og kanskje blir du positivt overrasket over fordelene.

Typer elbiler

Elbilene kan deles inn i primært tre kategorier: helelektriske batteridrevne kjøretøy (BEV), oppladbare hybridelektriske kjøretøy (PHEV) og rene hybridkjøretøy (e:HEV).

Batteridrevne kjøretøy (BEV):

Hos helelektriske kjøretøy som Honda e og e:Ny1, drives hjulene av en elektrisk motor (i enkelte biler sågar flere motorer).

Hvordan elbiler fungerer, er ganske enkelt å forklare. Strømmen som motoren drives med, kommer fra et litium-ion-batteri, og man snakker derfor om batteridrevne kjøretøy. Batteriet lades gjennom en tilkobling til strømnettet mens bilen står parkert.

Du kan med andre ord fylle på energi på bilen samtidig som du selv slapper av med litt mat eller holder på med ditt. Sånn sett er elbiler svært praktiske.

Oppladbare hybridelektriske kjøretøy (PHEV)

Hvis du er på utkikk etter et fleksibelt alternativ, vil biler som CR-V – som kombinerer drivlinjer for drivstoff og elektriske batterier – være et godt valg. Det elektriske batteriet gir smart drivstoffeffektivitet, samtidig som forbrenningsmotoren stiller med ekstra kraft og ladning underveis.

Er du nysgjerrig på hvordan disse systemene virker sammen for å drive PHEV-ene? Bli kjent med teknologien bak bilene.

Fullhybrid-kjøretøy (eHEV)

I disse kjøretøyene, som også kalles selvladende hybrider, brukes forbrenningsmotor, elektrisk motor og batteri. Ettersom de går på strøm på korte kjøreturer, holdes både utslippene og drivstofforbruket nede.

Batteriet og motoren kan begge forsyne den elektriske motoren med strøm for å drive kjøretøyet. Det smarte med eHEV-ene er at de kan lade seg selv gjennom energi som genereres under bremsing eller kjøring, og dermed ikke trenger å lades med kabel.

Kjøre elbil

Hvis du ikke er kjent med elektriske kjøretøy, lurer du kanskje på hvordan det er å kjøre elbil. Når sant skal sies, er det ikke så veldig annerledes enn å kjøre en hvilken som helst annen bil. Du trenger verken spesialsertifikat eller spesialkunnskap. Kjøreopplevelsen vil stort sett være slik du er vant med. Hvis du har kjørt en bil med forbrenningsmotor og automatgirkasse, vil ikke overgangen til elbil eller hybridkjøretøy være noe større.

• Den største forskjellen er når du starter bilen: I motsetning til hos et bensin- eller dieselkjøretøy, hører du ikke startmotoren og at motoren slår seg på. Når sant skal sies, kommer du neppe til å høre noe som helst, bare se at instrumentene på instrumentbordet tennes.

• Du velger Drive (Kjør) ved hjelp en enkel girspak – på samme måte som i en bil med automatgir – og trår på gasspedalen for å la bilen kjøre tilnærmet lydløst av gårde på strøm. Elbiler er ofte hviskende stille ved lav fart. Faktisk er det enkelte elbiler som lager kunstig lyd opptil 20 km/t, bare for at fotgjengerne skal bli oppmerksomme på dem.

• Et annet stort pluss er at du slipper å være redd for å kvele bilen! Elbiler gir smidig akselerasjon uten at du må ta deg av å gire manuelt. I en hybrid vil bensinmotoren koble seg inn av seg selv ved behov, og girkassen er automatisk.

Animasjon av regenerativ bremsing

Regenerativ bremsing og betjening med én pedal

Hos batterielektriske kjøretøy og hybridbiler får du se disse funksjonene i aksjon. Når du kjører elbil, kan du slippe ut gasspedalen for å regulere kraftoverføringen til motoren. Idet bevegelsesenergien tar over, begynner hjulene å dra rundt motoren, som nå forvandles til en generator og sender elektrisitet tilbake til batteriet for senere bruk. Dette gir motstand ved hjulene, og bremser farten.

Gjennom smart bruk av gasspedalen kan du regulere kjørehastigheten uten å benytte bremsene i det hele. Når du for eksempel kjører i byen, kan du altså regulere farten ved å variere trykket på gasspedalen, og dermed slippe å veksle kontinuerlig mellom gass og brems under skiftende kjøre- og trafikkforhold.

Regenerativ bremsing tar effektivitet til neste nivå. Når bilen bremses, vil batteriet absorbere den kinetiske energien for å forlenge rekkevidden.

Hvis du ønsker å gi kjøreopplevelsen din med el- eller hybridbil et ytterligere løft gjennom disse avanserte teknologiene, kan du lese mer om regenerativ bremsing.

Lade en elbil

Er du usikker på hvordan du håndterer og lader batteriet i elbilen din? Her er noen nyttige tips:

• Hvis du har et batterielektrisk kjøretøy, kan du lade det hjemme ved å koble det til boligens strømnett. Med en ladestasjon hjemme, vil det ta ca seks timer, men vær oppmerksom på at den faktiske ladetiden vil avhenge av bilen.

• Stadige flere bedrifter installerer dessuten ladestasjoner for de ansatte, slik at de kan lade bilene sine i arbeidstiden. Det beste er om du lader elbilen omtrent som du lader telefonen din. Vanligvis setter du elbilen på lading når du ikke trenger å bruke den – for eksempel over natten – slik at den er fullt oppladet til du skal ha den neste dag.

• Det finnes ladepunkter ved alt fra kjøpesentere og rasteplasser til turistattraksjoner, og du kan enkelt finne disse ved hjelp av et kart over ladepukter.

• Ladepunkter ved supermarkeder og parkeringsplasser er ofte gratis.

• Hurtigladerne du gjerne finner langs motorveien, er kostnadsbelagt. Som regel kan du betale via en app på telefonen, spesialkort eller et vanlig kontaktløst kreditt- eller debetkort.

*De faktiske ladetidene kan variere avhengig av ulike faktorer: Disse innbefatter alder, type, ladekapasitet, tilstand og temperatur på ladeenheten og batteriet, kjøretøyets og ladepunktets maksimale ladehastighet, startlading og miljøforhold som f.eks. temperatur ved bruksstedet, samt tilgjengelig strøm og spenning ved ladepunktet. Ladetiden kan være lengre i kaldere vær og hvis batteritemperaturen aktiverer beskyttelsesteknologi. Bilbatteriet kan kun lades med den maksimale ladehastigheten kjøretøyet støtter. Dette betyr at hvis kjøretøyet ditt har en maksimal ladehastighet på 7 kW, vil ikke ladingen gå raskere om du bruker et ladepunkt på 22 kW. Ladetiden vil dessuten avhenge av den maksimale ladehastigheten til ladepunktet som benyttes. Selv om kjøretøyet støtter 11 kW-lading, vil det med andre ord kun lades ved 7 kW hvis det brukes et ladepunkt på 7 kW.

Lade hybridbiler

Noe av det praktiske med hybridbiler, er at de lader seg selv ved hjelp av en generator som drives av forbrenningsmotoren. Så lenge det er drivstoff på tanken, kan bilen selv lade batteriet. Assistansen fra den elektriske motoren og batteriet gir hybridbilen økt effektivitet og dermed lavere driftskostnader. For eksempel kan det nevnes at Honda Jazz hybrid gir 62,8 mpg i offisielle tester. Dermed tilbringer du mindre tid på bensinstasjonen, og får mer tid til overs til å gjøre akkurat det du vil.

Få maksimalt ut av elbilen

Hvis batteriet i et batterielektrisk kjøretøyet lades ut, stopper bilen. Dette er akkurat som når en bensin- eller dieselbil går tom for drivstoff. Her er noen tips til hvordan du kan maksimere rekkevidden når du kjører elbil:

• Lad før du starter kjøreturen.

• Unngå brå akselerasjon, da dette øker energiforbruket. Forsiktig akselerasjon er mer energieffektiv.

• Der det er mulig, bør du slippe ut gasspedalen i stedet for å bruke bremsene når du ønsker å sette ned farten.

Når du slipper opp gasspedalen, kan bilen fange opp og gjøre om deler av den tapte energien til elektrisitet, som deretter sendes til batteriet for senere bruk.

• Forutse endringer i vei- og trafikkforholdene og kjør deretter.

Hvis du for eksempel ser at trafikklyset litt lenger fremme skifter til rødt, så ikke fortsett i samme fart og bråbrems. Slipp i stedet sakte ut gasspedalen for å sakke på farten. Med god timing slipper du kanskje å stoppe opp for å vente på grønt lys.

• Planlegg lengre kjøreturer slik at du vet omtrent hvor du trenger å stoppe og lade.

En annen stor fordel med elbiler er at de kan lades i forkant. Dermed har du alltid maksimal nullutslippsrekkevidde tilgjengelig hver gang du kjører i vei. Når du kjører en bil med forbrenningsmotor, starter du til sammenligning som regel alltid med bare delvis fylt tank.

Overgangen fra bensin- eller dieselbil til elbil er med andre ord ikke så stor og avskrekkende som enkelte tror. Elbiler er stillegående, praktiske og har lave både utslipp og driftskostnader – ikke rart de er populære!

Hondas visjon for fremtidens kjøretøy er å bidra til en utslippsfri verden uten at det går på bekostning av kjøregleden.

Se hele sortimentet vårt av elbiler.

Vanlige spørsmål

Er det mulig å kvele en elbil?

Det korte svaret på det er nei. Takket være deres automatiske girkasse er det sømløst og enkelt å kjøre elbiler. Batteriet tar seg av drivlinjen, og du trenge ikke å være redd for at bilen skal kveles, ettersom du slipper å tenke på clutch og giring.

Kan du dytte en elbil?

En utladet elbil kan kun dyttes hvis den, som f.eks. Honda e, har nøytralgir. Dette kan være praktisk hvis du skulle være så uheldig å gå tom for strøm på et ubeleilig tidspunkt.

Hvordan fungerer reversgiret i en elbil?

Når du kjører elbil, har du kanskje knapper eller brytere du velger reversgir med. Dette er noe som krever litt tilvenning, da elbiler ikke har girbasert girkasse. Den batteribaserte drivlinjen reverseres internt, slik at bilen kan rygges.

Hvordan er det å kjøre elbil på motorvei?

Det er ingen større forskjeller på å kjøre elbil kontra en bil med forbrenningsmotor på motorvei. Opplevelsen er generelt den samme som med en vanlig bensinbil med automatgirkasse, med noen få forskjeller, for eksempel en mer responsiv akselerasjon i en elbil.

Kan det å kjøre elbil sammenlignes med å kjøre med automatgirkasse?

Med bare gass- og bremsepedal er kjøreopplevelsen med en elbil omtrent som med et kjøretøy som har forbrenningsmotor og automatgirkasse. Fra et teknisk perspektiv er det en forskjell, i og med at elbilene mangler girkasse, men kjøringen er svært lik.

Hvorfor har elbiler kun ett gir?

En vanlig misforståelse på grunn av likheten med biler med automatgirkasse, er at elbiler mangler gir. I stedet har de én eller flere elektriske motorer som responderer på gasspedalen ved å sende et proporsjonalt nivå av elektrisitet til drivlinjen.

Har elbiler nøytralgir?

I praktisk bruk har de fleste moderne elbiler en "nøytralmodus" som gjør dem mulige å dytte og styre manuelt. Det er ikke helt det samme som nøytralgir, da elbiler ikke har girbasert girkasse. Enkelte elbiler, deriblant Honda e, har imidlertid nøytralgir.

Velg elbil eller hybridbil