Nærbilde av Honda-motor på F1-bil.

Møt RA619H

Den forener kraften i en bensindrevet forbrenningsmotor (ICE) med energigjenvinningssystemer (ERS) til en hybridmotor (PU). Enorme krefter og høy effektivitet er hjertet og sjelen i en moderne formel 1-racerbil.

Bla

De avanserte elektriske hybridsystemene gjenvinner energien som produseres av bremser og eksogasser. Optimert kraft gjennom disse avanserte effektiviseringene skaper løsninger som viderefører innovasjonen fra racerbanen direkte til Hondas personbilserie.

Ta en titt på de enkelte elementene og den viktige rollen de spiller i en moderne motor nedenfor.

3D CAD-motor

V6 ICE

Hvert løp starter her. Gjeldende regelverk spesifiserer en 1600 cc motor med seks sylindre i V-form. Drivstoffet som brukes, er strengt regulert og temmelig likt det som kjøpes på pumpene for personbiler.

3D CAD av turbolader

TURBOLADER

De nåværende forbrenningsmotorene bruker også turbolader, så bortsett fra den elektriske kraften som forsterker motoren fra hybridsystemet, hentes mer kraft fra turboen, som utnytter de varme gassene fra motorens eksosanlegg til å drive en kompressor som øker blandingen av luft og brennstoff som føres inn i motoren. Forbrenning av drivstoff krever oksygen – og effektiv forbrenning av drivstoff krever enda mer, spesielt når forbruket er begrenset til 110 kg drivstoff per løp. Turboladeren hjelper motoren å "puste" raskere – praktisk når den gjør omtrent 100 000 omdreininger i minuttet.

Turboen har også fordel av arbeidet som gjøres av MGU-H og MGU-K.

3D CAD av motorgeneratorenhet, kinetisk

MGU-K

MGU-K – motorgeneratorenhet, kinetisk – er en av de mest komplekse delene av F1-motoren og håndterer flere roller.

Formel 1-bremser genererer enormt med varme – så intenst at bremseklossene blir rødglødende av all energien de må absorbere. MGU-K fungerer ved rundt 500 grader og kan ta denne energien og omdanne den til elektrisitet som kan overføres til ES (energilageret).

3D CAD av en MGU-K-generator

MGU-K

MGU-K er ikke bare en generator – den sender også energi fra ES til drivlinjen, noe som gir bilen opptil 160 hk ekstra effekt ved behov. Denne energien kan også sendes til MGU-H for å støtte turboen.

 

3D CAD av en MGU-K-generator

MGU-H

MGU-H – motorgeneratorenhet, varme – bruker varme fra bilens eksosgasser til å drive en generator på samme måte som MGU-K bruker energi. Denne konverterte energien kan sendes direkte til ES eller MGU-K.

MGU-H kan fungere på begge måter. Det kan suge energi ut, eller føre energi tilbake. Den arbeider primært for å støtte turboen og hjelpe kompressoren til komme opp i hastighet når du trykker på gasspedalen – samtidig med at turboens forsinkelse minimeres og ytelsen maksimeres.

 

3D CAD av en motorgeneratorenhet

ENERGILAGER

Energilageret er et spesialbatteri som er spesifikt for hver enkelt formel 1-motor. Det lagrer elektrisiteten som hentes fra MGU-K og MGU-H.

Siden elektrisk strøm genereres både av de ekstreme kreftene fra bremsingen og varmen fra eksosen, er det en viktig strømkilde. Lagring av gjenvunnet energi i bilen er nødvendig, slik at den kan utnyttes ved behov. Den maksimale mengden energi som kan sendes fra ES til bakhjulene i løpet av en runde, er 4 MJ. Det gir ca. 30 sekunders effekt per runde.

Uten ES ville vi ikke hatt de hybridbilene som vi kjører i dag.

3D CAD av et energilager

ELEKTRONISK STYRING

Motorens elektroniske styreenhet (ECU) styrer og justerer de elektriske komponentene i motoren millioner av ganger hvert sekund. Det er avgjørende for å sikre at føreren har riktig mengde effekt til rett tid gjennom et løp. Ved å styre inngang, utgang og generering av energi gir ECU hele enheten mulighet for å skape sin egen drivkraft.

3D CAD av en ECU