Hybridteknologi er ikke noe nytt hos Honda

Honda har laget hybridbiler siden lenge før Greta Thunberg ble født. Den første generasjonen Honda Insight så dagens lys i 1999.

10. mars 2020

Den første generasjonen av hybridmodellen Honda Insight hadde to seter og var lenge den mest drivstoffgjerrige bensinbilen i USA. Den dråpeliknende, strømlinjeformede og ganske spektakulære designen ga minimal luftmotstand. Bilen, som var laget i aluminium, var utstyrt med en 1,0-liters tresylindret 68-hesters bensinmotor kombinert med en 10 kW elmotor med 13 hestekrefter. Bilen brukte Hondas første generasjon av hybridteknologien Integrated Motor Assist. Elmotoren ga ekstra kraft ved akselerasjon, og den ble ladet når man bremset. Originalmodellen hadde en femtrinns girkasse, og to år senere var modellen også tilgjengelig med en CVT-girkasse. Den første generasjonen av Honda Insight ble produsert fra 1999 til 2006 ved Hondas fabrikk i Suzuka i Japan, men den ble ikke solgt i Norge.

Den andre generasjonen Honda Insight ble lansert i 2009, og denne gangen kom den også til Norge. Nå hadde Insight vokst til en femdørs hybrid med plass til fem personer. Den var utviklet for å gjøre hybridteknologien mer folkelig. Den hadde femte generasjon av Hondas hybride drivlinje Integrated Motor Assist. Dette systemet kombinerer en forbrenningsmotor med en elektrisk motor, som var montert direkte på motorens veivaksel, mellom motoren og girkassen. Dette var mindre komplisert og rimeligere enn konkurrerende hybridsystemer. Bilen hadde en firesylindret 1,3-liters i-VTEC-motor med 98 hestekrefter, som ble forsterket av en elmotor på 10 kW, som tilsvarer 13 hestekrefter. Insight hadde et drivstofforbruk på 0,57 l/mil ved blandet kjøring. Modellen ble produsert fra 2009 til 2014.

Den tredje generasjonen Honda Insight hadde sin debut i 2018 under North American International Auto Show. Den er basert på tiende generasjon Honda Civic, og er en firedørs sedan med 1,5-liters motor kombinert med en elmotor på 96 kW. Bilen ble blant annet solgt i USA og Japan.

Det er, og har vært hybridversjoner av flere Honda-modeller rundt om i verden: Jazz, CR-Z, Civic, Accord, NSX og Clarity har alle hatt hybridteknologi. Allerede for åtte år siden hadde Honda solgt mer enn en million hybridbiler. I Europa finnes nå CR-V og Jazz med hybridteknologi i Hondas modellprogram, men det forventes at det blir lansert flere hybridmodeller de neste to årene.


Mer om Hondas elektriske visjon