Hva er regenerativ bremsing, og hvordan fungerer det?

Regenerativ bremsing er en enkel og effektiv prosess som brukes av hybridbiler for å lade batteriet. Finn ut hva det er, hvordan det fungerer og hva det betyr for hybridkjøretøyer. 

Definisjonen av regenerativ bremsing

Regenerativ bremsing er en prosess der tapsenergi som frigjøres under bremsing, resirkuleres og brukes til å lade opp batteriet på en selvladende hybrid.

Den kinetiske energien som vanligvis kastes bort i bremseprosessen, omdannes til elektrisk kraft, som deretter returneres til batteriet for fremtidig bruk.

Hvorfor sløser normal bremsing energi?

Bremsing fungerer ved hjelp av friksjon. Når du trykker på bremsepedalen for å bremse, trykker bremsekalipperne i sin tur på bremseskivene, noe som skaper friksjon for å bremse hjulene. Denne prosessen skaper også kinetisk energi. Denne energien går tapt når den sprer seg i form av varme. Derfor kan du i motorsport noen ganger se racerbilenes bremser bli rødglødende varme.

Varmen som skapes av vanlig bremsing er bortkastet energi. Det er her regenerativ bremsing kommer inn.

Regenerativ bremseprosess: trinn for trinn

Regenerativ bremsing aktiviseres av føreren via bremsepedalen:

• Den elektriske motoren i en hybrid eller elbil kan kjøre i to retninger – forover og bakover.
• Forover driver hjulene og bakover lader batteriet.
• Når du bruker gasspedalen, går motoren forover.
• Når du tråkker på bremsepedalen, settes den elektriske motoren i reversmodus.
• Når motoren går bakover, genererer den også strøm som mates tilbake i batteriet.

illustrasjon av regenerativ bremsing

Regenerativ bremsing fungerer best i stopp-og-kjør kjøresituasjoner, der bremsepedalen aktiveres lett.

Selvladende hybrider trenger ingen ekstern lading. Dette kan være en lettelse for sjåfører som kan bekymre seg for å finne et ladepunkt før de går tom for strøm.

Et regenerativt bremsesystem lader hybridbatteriet gratis, og når du kjører med elektrisk strøm fra batteriet, forbedrer du hybridens drivstofforbruk.

Hva slags biler bruker regenerativ bremsing?

Regenerativ bremsing er en funksjon for elbiler og selvladende hybridkjøretøy. Den brukes til å fylle på, snarere enn å fullade, det elektriske batteriet i det elektriske drivverket til disse kjøretøyene. Vi bruker denne teknologien i flere av modellene våre:

Honda e

Denne prisbelønte Honda e er den første batterielektriske Honda som er designet for, og solgt i, Europa.

Dette nostalgiske designet er toppmoderne med den nyeste førerassisteringsteknologien, et sofistikert og elegant interiør og fantastisk elektrisk ytelse. Kvikk og smidig i byen og, best av alt, null eksosutslipp.

Honda CR-V

En fullhybrid i et moderne SUV-karosseri som er tilgjengelig med firehjulstrekk. Det avanserte e:HEV-drivverket gir lave utslipp, god drivstofføkonomi og uovertruffen kraft.

Honda CR-V er en av verdens mest solgte biler, og den nyeste generasjonen er romslig, responsiv, smidig og effektiv.

Honda HR-V

Den nye Honda HR-V er en kompakt og sporty, premium crossover-SUV som drar nytte av et avansert e:HEV hybriddrivverk.

Det betyr lave utslipp, god økonomi og, i motsetning til en mild hybrid, ekte elektrisk autonomi. Den gir en kjøreopplevelse som bare Honda kan levere, og Magic Seats gjør den til den mest imøtekommende og allsidige SUV-en i sin klasse.

Honda Jazz

Den nye Honda Jazz er en fullhybrid i to forskjellige stiler: den elegante og raffinerte Jazz og den sporty Jazz Crosstar som passer for en aktiv livsstil.

Takket være Honda e:HEV-teknologi hadde alle imponerende drivstofføkonomi, lave utslipp og en sensasjonell elektrifisert drift.