50 år med Honda Civic

Fra den spede starten som en kompakt, stilig og økonomisk todørs sedan, har Honda Civic i løpet av de femti årene som har gått siden den ble lansert, vokst til å bli en av verdens mest populære kombibiler. Per 2022 har mer enn 27 millioner sjåfører over hele verden stolt kunnet kalle seg Civic-eiere.

La oss reise tilbake til da det hele begynte, og se hvordan den ble til en internasjonal superstjerne.

Da det hele begynte – sommeren '72

Tidlig på 70-tallet var det en kraftig økning i drivstoffprisene og etterspørselen etter mindre, rimelige biler med lavere drivstofforbruk økte også. Honda, som allerede da var kjent for å være et skritt foran og se mot fremtiden, sto klar med en drivstofføkonomisk motor, og den første generasjonen Civic kom på veien i 1972 – rett før oljekrisen i 1973. Navnet «Civic» oppsummerte Hondas ambisjon om å lage en «bil skapt for innbyggere og byer».

10 generasjoner av Honda Civic

Hver generasjon av Honda Civic har introdusert noe nytt og moderne til bilen, tro mot Hondas innovasjonsarv. Her er hvordan modellen har utviklet seg de siste 50 årene.

1. generasjon (1972–79)

Den aller første Honda Civic ble lansert som en todørs sedan 11. juli 1972. Den hadde slagordet: «Vi tar deg dit du skal.» Modellen ble lansert i Europa i 1975 i to- og tredørsmodeller. Med en 1169 cc firesylindret, vannkjølt motor – og muligheten til å kjøre på blyholdig eller blyfritt drivstoff (et da relativt nytt drivstoff) – ble Civic en umiddelbar hit.

Samme år introduserte Honda den banebrytende Compound Vortex Controlled Combustion (CCVC)-motoren i USA.

Mens andre valgte å bruke katalysatorer til å redusere forurensninger, tok Hondas CVCC dem ikke i bruk i det hele tatt. Den effektive forbrenningssyklus bidro til at Civic overgikk tøffe nye renluftsforskrifter uten en eksoskatalysator, noe som løste snarere enn bare å dempe problemet.

2. generasjon (1979–83)

Siden den ble lansert i juni 1979, ble andregenerasjon en tidlig 80-tallsversjon av Civic. Den hadde skarpere stil og økt høyde, lengde og bredde sammenlignet med forrige generasjon. Den kom med en 1335 cc motor som standard og tre girkassealternativer.

En drivstofføkonomisk modell (FE) og en sporty S-versjon ble også introdusert, og for første gang importerte Europa femdørs kombimodellen. Inntil da hadde tilbudet bare bestått av to- og tredørsvariantene.

3. generasjon (1983–87)

3. generasjon Civic fulgte i september '83, med den klassiske, kantete 1980-tallsstilen. Den sporty CRX-modellen – nå noe av en kultbil – var usedvanlig godt konstruert for sin tid, med 160 hk på enkelte versjoner. Kombinert med imponerende resultater for drivstofføkonomi, er det ingen overraskelse at det førte til høye salgs- og ventelister.

Honda introduserte også firehjulsdrift (4WD) og en sekstrinns manuell girkasse i 1984. Firehjulsdrift var på den tiden reservert for høyytelsesbiler og terrengkjøretøy, noe som gjorde 4WD Civic til en sjeldenhet i sin klasse.

4WD ble opprinnelig betjent ved å trykke på en knapp, men det utviklet seg snart til den automatiske teknologien «Real Time,» som driver de fire hjulene bare når det er nødvendig – den er fortsatt i bruk i dag.

4. generasjon (1987–91)

En ny familie med 1,5-liters motorer med 16-ventiler og en mykere form ble introdusert med 4. generasjon Civic i september 1987. Drivstoffinnsprøytning ble lagt til, og det berømte doble gaffelopphenget ble standard, noe som ga sportsligere kjøreegenskaper og en forbedret opplevelse.

5. generasjon (1991–95)

Honda brakte Civic inn på 90-tallet med en fullstendig redesign i september 1991 – det nye aerodynamiske utseendet til 5. generasjon skilte seg ut på den tiden. I 1994 ble en rekke sikkerhetsfunksjoner introdusert, inkludert standard kollisjonsputer på passasjersiden og valgfrie blokkeringsfrie bremser.

6. generasjon (1995–2000)

6. generasjon kombi, som var større enn forrige generasjon, ble lansert i september 1995. Den hadde samme akselavstand, 262 cm, som kupeer og sedaner. Den var ikke lenger en kompakt supermini, den tok et steg opp i familiebilklassen med kombibiler.

Lanseringen var også et sprang fremover innen bilunderholdning, og denne generasjonen var den første som kom med CD-spiller.

I 1997 lanserte Honda den høyytende Civic Type R – hvor R-en stod for racing.

7. generasjon (2000–05)

Det nye årtusenet brakte med seg en Civic som handlet om plass og komfort. Et nytt, høyere, monospace kombidesign var perfekt for familier. Fjæringen med dobbelt gaffeloppheng var ut og MacPherson-opphenget var inn, noe som resulterte i bedre håndtering og komfort. I 2001 ble første generasjon av Civic-hybriden lansert og den første Type R, på bildet, ble solgt i Europa.

8. generasjon (2005–11)

Honda gjenoppfant Civic radikalt i september 2005 og ga den et mer futuristisk utseende og prisvinnende ergonomisk interiør. Honda skapte separate karosseristiler for forskjellige markeder – USA og Asia fikk en sedan og coupé, mens Europa fikk tre- og femdørs kombi.

9. generasjon (2011–17)

9. generasjon introduserte Hondas nye Eco Assistent-teknologi, som forbedret drivstofføkonomien med 10 prosent. Aerodynamiske forbedringer og vektreduksjon økte effektiviteten enda mer. Et fornyet fokus på sikkerhet hjalp Civic med å oppnå en femstjerners Euro NCAP-sikkerhetsvurdering – den høyest mulig ratingen.

10. generasjon (2017 – i dag)

10. generasjon Civic ble avduket i Europa i 2016 med et radikalt endret eksteriør. Det var et slankere og sporty fastbackeksteriør, og et interiør som kom med mer høyteknologisk infotainment og sikkerhetsfunksjoner som standard, enn andre biler i klassen.

11. generasjon Honda Civic

Så, hva bringer fremtiden for Honda Civic? I 2022 er to store milepæler: Civics 50-årsdag og avdukingen av den helt nye, 11. generasjon Civic e:HEV.

Den blir kun tilbudt som hybrid i Europa, med Hondas avanserte e:HEV fullhybrid-teknologi. Den selvlader mens du er underveis og kan kjøre stille på ren elektrisitet for å levere en spennende, elektrifisert ytelse og effektivitet med lang turrekkevidde.

Den følger med i tiden og lover å være sporty, men likevel raffinert, og den har komforten, sikkerheten og plassen som Civic er kjent for, alt pakket i et nytt design.

Skråvisning av en ny 2022 Honda Civic, med finish i hvitt og fotografert i et blåopplyst studio