Den globale bilbransjen, sammen med internasjonale lovgivere, har utarbeidet en ny måte å teste nye kjøretøyer på som vil gi mer realistiske tall for CO2-utslipp og drivstofforbruk i fremtiden.
Først og fremst står det for World Harmonised Light Vehicle Test Procedure, en ny måte å teste eksosutslipp og drivstofforbruk på i laboratoriet. Den ble satt i verk i september 2017 og vil bli brukt til biler som ble lansert fra og med denne datoen. Fra september 2018 må alle nylig solgte biler, inkludert de som allerede er i salg i 2017, bli testet i henhold til den nye prosedyren og vise WLTP-forsynte data. Innen senest januar 2019 vil kun WLTP-produksjonstall være gitt ved utstilling hos forhandlerne. Selve drivstofforbruks- og utslippstallene vil derfor endre seg, ikke bare måten de måles på.
WLTP-kjøringssyklus er delt inn i fire faser med ulike gjennomsnittshastigheter: lav, middels, høy og ekstra høy. Hver fase inneholder en rekke kjøresituasjoner (rask akselerasjon, bremsing, stopper) basert på statistiske datasett av kjøretøyer som kjøres på veien. Selv lufttemperatur, som er nærmere det europeiske gjennomsnittet, og, for første gang, biler med tilbehør som takstativ, lettmetallhjul og spoilere, er vurdert. Denne nye måten å teste på representerer et større utvalg av motorkjøringssituasjoner og ligger mye nærmere virkelige kjøreforhold.
For å vurdere den faktiske drivstofføkonomiytelsen til alle våre kommende modeller anbefaler vi våre kunder å bruke WLTP-baserte tall for drivstofforbruk.
Alle de detaljerte egenskapene til bilen er tatt med i betraktningen.
Den utgående testmetoden, NEDC – New European Driving Cycle, dateres til 1970. Denne labbaserte testen tar ikke hensyn til dagens teknologi og hvordan vi kjører. WLTP gir mer realistiske vurderinger ved hjelp av data hentet fra virkelige kjørescenarier.
Testkriterier |
NEDC |
WLTP |
---|---|---|
Testsyklus |
Enkel testsyklus |
Dynamisk syklus som er mer representativ for ekte kjøring |
Syklustid |
20 minutter |
30 minutter |
Syklusavstand |
11 kilometer |
23,25 kilometer |
Kjørefaser |
2 faser, 66 % urban og 34 % ekstra urban kjøring |
4 ytterligere dynamiske faser, Lav / middels / høy / ekstra høy, hver med økt hastighet og strøm |
Gjennomsnittlig hastighet |
34 kilometer per time |
46,5 kilometer per time |
Maksimal hastighet |
120 kilometer per time |
131 kilometer per time |
Innflytelse av tilleggsutstyr |
Virkningen på CO2 og drivstoffytelse er ikke vurdert under NEDC |
Ytterligere funksjoner (som kan variere per bil) er tatt hensyn til |
Girskift |
Kjøretøy har faste girskiftpunkter |
Ulike girskift for hvert kjøretøy |
Testtemperaturer |
Målinger på 20–30 °C |
Målinger på 23 ˚C, CO2-verdier korrigert til 14 ˚C |
Spesifikke datoer er angitt for alle bilprodusenter i samsvar med de nye forskriftene. WLTP-tallene vil gjelde på alle nye bilregistreringer fra september 2018.
Senest den 1. januar 2019 vil alle nye biler hos forhandlerne ha kun WLTP-CO2-verdier. Dette er for å unngå forvirring blant kundene våre når de besøker forhandlere eller ser på spesifikasjoner, brosjyrer og Honda-nettsteder.
Kort fortalt vil bilens drivstofforbrukytelse ikke bli endret, men den kan vise en høyere g/km CO2-verdi sammenlignet med tidligere NEDC-tall. Dette er ganske enkelt fordi WLTP er en mer omfattende test. Den vil gi et bedre inntrykk av bilens ytelse på dagens veier.