Nye Honda CR-V – større og bedre
Den sjette generasjonen Honda CR-V er den ultimate SUV-en: en allsidig og herlig behagelig familiebil med masser av plass.
Nye Honda CR-V imponerer med sitt nye, tøffe utseende, høye komfortnivå og brukervennlige funksjoner. Det er en allround-SUV som burde passe mange. Utseendet på nye CR-V skiller seg markant fra den forrige generasjonen av Hondas mest solgte bilmodell. De smale frontlysene og den massive grillen gjør at den ser veldig sportslig og luksuriøs ut. Bak kombineres vertikale bremselys og blinklys, og dette gjør CR-Ven enkel å gjenkjenne på avstand. Samtidig skaper den praktiske LED-belysningen en ny og forbedret baklyssignatur på bilen.
Modellen har vokst både i bredden og lengden. Den er 10 mm bredere og hele 80 mm lenger enn sin forgjenger, og hjulbasen er 40 mm lenger. Det betyr enda mer plass, både til vesker, barnevogner og alt annet du kan laste inn helt bakerst, og dessuten for passasjerer. De utvidede målene øker også stabiliteten i høyere hastigheter.
Klasseledende plass
Benplassen var godt tilpasset allerede i forrige generasjon CR-V og er i den nye modellen enda mer generøs i baksetet, nesten i limousinklassen. En annen god og behagelig funksjon er at det er mulig å felle ned baksetene i åtte forskjellige posisjoner, helt perfekt ved langturer når man kanskje vil hvile en stund.
Bagasjerommet er utrolige 587 liter stort, åpningen er bred med lavt bagasjeromsgulv uten høye kanter å løfte ting over – svært praktisk. Dessuten er bakluken elektronisk, noe som er en veldig praktisk funksjon.
Flere andre luksuriøse detaljer er for eksempel soltak, navigasjonssystem og elektrisk styrte forseter.
Den helt nye ladbare hybridmodellen (e:PHEV) har et stort batteri som gir en helt elektrisk kjørelengde på opptil 81 km (WLTP-data).
Luksuriøs og enkel å kjøre
Nye Honda CR-V er veldig praktisk designet. Man trenger ikke å lete etter funksjoner, de er plassert der man forventer at de skal være. Det er for eksempel lett å finne knapper og brytere for klimakontroll, ladeplass til mobilene osv. Knappene er forresten fysiske, ikke digitale, og veldig elegant utformet. Interiøret går i svarte toner, inklusive setene som er trukket i svart skinn* som standard.
Infotainmentsystemet er kraftig forbedret: mye enklere layout og større skjerm enn forrige generasjon CR-V, nå ni tommer sammenlignet med sju tommer. Også instrumentene bak rattet er digitale og opplyst på en 10,2-tommers skjerm. For første gang på CR-V projiseres et head-up-display direkte på frontruten. Dette gjør at føreren kan se mer informasjon om hastighet, førerassistanse og navigering i en tydeligere oppløsning.
Hvor lader man mobilen og nettbrettet da? Jo, det finnes delvis trådløs lading foran girspaken, men det finnes også en USB-A- og en USB-C-port foran og to USB-C-porter bak.
Plug-in modellen har tohjulsdrift og kan trekke opptil 1500 kg. En ny Snow-modus supplerer kjøremodusene Normal, Sport og Econ. Snow-modusen reduserer hjulspinn og maksimerer grepet ved glatt føre.
Den sikreste CR-V-en hittil
Nye Honda CR-V er først i Europa med Hondas mest avanserte sikkerhetssystem Honda SENSING 360 som blant annet fjerner blindsoner rundt kjøretøyet. Honda prioriterer sikkerheten høyt, og nye CR-V har elleve kollisjonsputer, inklusive en ny kollisjonspute i midten foran og en ny knekollisjonspute for begge forsetene. En helt ny funksjon varsler om kryssende trafikk foran, og dette er til god hjelp i kryss med dårlig sikt. En annen varsler ved filskifte hvis en bil nærmer seg bakfra i neste fil. En tredje nyhet er Parking Pilot-systemet som først hjelper deg å lete etter ledige parkeringsplasser og deretter automatisk parkerer for deg. Kan være fint når man håndterer en stor SUV.
Honda CR-V e:PHEV ladbar hybrid koster fra 613 500 kr.
*Kombinasjon av ekte og syntetisk skinn.