Honda tenker lenger enn til bilen

Bilindustrien går inn i skiftet fra fremstilling av biler med forbrenningsmotorer til elektrifisering av alle bilmodeller. Men for at alle disse elbilene skal kunne lades opp, er det nødvendig med en helt ny infrastruktur, noe Honda's ingeniører har tenkt på.

24. juni 2019

Bilindustrien går inn i skiftet fra fremstilling av biler med forbrenningsmotorer til elektrifisering av alle bilmodeller. Men for at alle disse elbilene skal kunne lades opp, er det nødvendig med en helt ny infrastruktur, noe Honda's ingeniører har tenkt på.

I 2025 skal alle biler Honda selger i Europa ha elektrifisert drivkraft. Det vil si inneholde hybridteknologi eller være utelukkende eldrevet. På Genèves Motor Show viste Honda prototypen, pre-release versjonen av ​den første batteridrevne og masseproduserte elbilen til det europeiske marked.

For at du skal kunne lade opp din elbil på en smart og enkel måte, har Honda skapt et to-veis ladingskonsept, Power Manager, som første gang ble vist på motorshowet i Frankfurt 2017. Med Power Manager lader du din bil hjemme, men du kan også føre strøm tilbake til huset og elnettet når bilen ikke behøver å bli ladet opp. Et kommersielt produkt som er under utvikling og vil kunne lanseres i de kommende årene. Hondas ambisjon er å skape ”en familie” med energihåndteringsprodukter og -tjenester til det europeiske markedet.

Et ytterligere skritt i retning av en ny infrastruktur er at Honda på Genève-messen informerte om samarbeide med to nye partnere. Et med Moixa, et firma som utvikler en skybaseret service, som forbinder strømforsyningsenheter, herunder elbiler, med det offentlige elnettet. Tjenesten bruker kunstig intelligens og maskinopplæring for å  optimere elforsyningen. Et annet samarbeid starter med Ubitricity, et firma som utvikler bærbare elmålere som kan forbindes mellom en elbil og en lyktestolpe. På den måten skaper du teknisk forenklede og billigere ladepunkter i samfunnet.


Mer om Moixa

Mer om Ubitricity