Honda tar neste skritt mot fremtidens batteriteknologi

23. januar 2025

Honda har innviet en demonstrasjonslinje for produksjon av faststoffbatterier ved forskningsanlegget i Sakura City i Japan. Det er meningen at disse batteriene, som Honda har utviklet selv, skal brukes i selskapets elektrifiserte modeller fra andre halvdel av 2020-tallet.

Planlagt start i januar 2025
Demonstrasjonslinjen, med et areal på 27 400 m2, er bygget for å simulere prosessene som kreves for masseproduksjon. Her testes alt fra klargjøring av materialer til montering av celler og sammensetting av moduler. Det er planlagt at produksjonen på linjen skal starte allerede i januar 2025, og Honda vil da fokusere på å optimalisere produksjonsprosessen og redusere produksjonskostnadene.

Ved å bruke effektive produksjonsmetoder og oppskalere produksjonen, håper Honda å kunne redusere kostnadene for batteriene. Faststoffbatterier, som er ment å brukes i både biler, motorsykler og til og med fly, kan bli en avgjørende del i fremtidens elektrifisering.

Flere fordeler
Hvorfor investerer Honda i faststoffbatterier? Fordi de tilbyr flere fordeler sammenlignet med dagens litiumionbatterier. En av de største fordelene er at de bruker en fast elektrolytt i stedet for en flytende, slik at batteriene blir sikrere og gjør det mindre sannsynlig at de vil forårsake kortslutning eller brann. Dette betyr at faststoffbatterier utgjør en betydelig lavere sikkerhetsrisiko enn tradisjonelle batterier. De er også mer energieffektive. Ettersom de kan lagre mer energi i forhold til vekten, kan elbiler utstyrt med disse batteriene kjøre lenger på en lading, uten at batteriet trenger å bli større eller tyngre. Det gjør det også mulig å bygge mer kompakte og effektive kjøretøy.

En annen fordel er at faststoffbatterier har en høyere energitetthet, noe som betyr at de kan gi lengre rekkevidde for elbiler. Det er også mulig at de har lengre levetid enn tradisjonelle batterier, slik at biler med disse batteriene kan vare lenger før de må byttes ut. Faststoffbatterier er også mer miljøvennlige, fordi de kan produseres med mindre bruk av sjeldne og miljøskadelige materialer, for eksempel kobolt.