.png/_jcr_content/renditions/m_r.png)
Honda styrker modellutvalget av hybridbiler
Honda vil satse enda mer på å styrke og utvide utvalget av hybridmodeller.
Honda har en tydelig målsetting – elbiler er den optimale løsningen for å oppnå karbonnøytralitet for personbiler. Markedet utvikler seg imidlertid annerledes enn forventet. Det selges færre elbiler totalt sett enn folk flest forventet. Dette skyldes blant annet endringer i miljølovgivningen og det faktum at handelen mellom land påvirkes av nye tollsatser. Etterspørselen etter hybridmodeller er imidlertid fortsatt høy.
Tilpasser strategien
Honda tilpasser derfor forretningsstrategien sin rundt hvilke modeller som skal utvikles i årene som kommer. Hondas kjernemodeller vil være hybrider. Neste generasjon hybridmodeller vil bli lansert på markedet i 2027. Modeller med bare forbrenningsmotorer blir fortsatt faset ut. Hondas mål er nå at 2,2 millioner hybridbiler skal selges av et forventet totalt volum på 3,6 millioner biler globalt innen 2030.
13 nye hybridmodeller
Honda planlegger å lansere 13 nye modeller med hybridteknologi globalt innen fire år, med start i 2027. Selskapets utviklingsingeniører streber etter å forbedre drivstofføkonomien med mer enn ti prosent for neste generasjon hybridmodeller. Det er også et mål å redusere kostnadene for neste generasjons hybridsystemer med mer enn 50 prosent sammenlignet med 2018-modeller og med mer enn 30 prosent sammenlignet med 2023-modeller.
ADAS til flere
En annen viktig del av forretningsstrategien er å styrke konkurranseevnen til el- og hybridmodellene ved å fokusere på intelligent teknologi, for eksempel ADAS, som står for Advanced Driver Assistance Systems. Det kan oversettes til avanserte førerassistansesystemer. Dette er en samlebetegnelse for teknologier som har som mål å forbedre sikkerheten og komforten under kjøring.
Neste generasjon ADAS-teknologi skal etter planen lanseres for en rekke modeller – både el- og hybridbiler – rundt 2027, og vil først bli lansert i Nord-Amerika og Japan. For tiden utvikles ADAS-teknologi primært for premiummodeller, hovedsakelig på grunn av utfordringer med strømforsyning og kjøling av datakretser. Ved hjelp av et nytt konsept vil Honda imidlertid gjøre det mulig å installere neste generasjons ADAS-teknologi selv i mindre kjøretøy, uten at det påvirker plassen i kupeen og kjøretøyets design for mye.