Honda Legend er en litt større, mer luksuriøs modell som i dag bare utvikles og produseres for det japanske markedet. Den fantes på det europeiske markedet fra 1995 til 2006. Den nyeste modellen, Honda Legend Hybrid EX, er utstyrt med Honda Sensing Elite, neste skritt når det gjelder avansert sikkerhetsteknologi. Elite bygger videre på funksjoner som finnes i Honda Sensing, som er standard i alle Hondas bilmodeller som selges i Europa. De viktigste innovasjonene i Elite er selvstyring, veiledning ved stor trafikk og assistanse ved nødstopp.
Bilen kan bruke en funksjon som heter ”Veiledning ved tett trafikk” (traffic jam pilot). Under visse forhold, for eksempel ved tett trafikk og lave hastigheter, tar systemet kontroll over akselerasjon, bremsing og styring mens kjøretøyets omgivelser overvåkes for føreren. Systemet kjører, stopper og fortsetter å kjøre i samme kjørefelt samtidig som den beholder riktig avstand til bilen foran basert på den bilens hastighet. Mens systemet har kontroll over bilen, kan sjåføren se film på navigasjonsskjermen eller bruke systemet til å søke etter en adresse.
Hvis du trenger å skifte fil eller kjøre forbi en bil foran, kan funksjonen "Adaptiv kjøring i kjørefelt" kobles inn. Da bidrar systemet til å akselerere, bremse og styre når du skifter fil.
Hvis føreren ikke reagerer på at systemet ønsker å gi kontrollen tilbake til føreren, vil systemet bidra til å bremse og stoppe bilen. Dette kalles "Assistanse ved nødstopp".
Disse funksjonene kan bilen håndtere takket være en mengde høyteknologiske hjelpemidler. En rekke eksterne sensorer, høyoppløselige tredimensjonale kart og det globale satellittnavigasjonssystemet hjelper bilens system med å styre bilen og registrere bilens posisjon og veiforholdene. Samtidig leser systemet av førerforholdene i kupéen med et overvåkingskamera. Ved hjelp av alle disse innspillene kan styreenheten analysere og forutsi hvilke beslutninger den må ta når det gjelder å akselerere, bremse og styre bilen slik at kjøringen blir så jevn og myk som mulig.
Da systemet ble utviklet, var fokuset på sikkerhet og pålitelighet. Ti millioner mønstre av potensielle, virkelige situasjoner ble simulert, og 1,3 millioner kilometer ble testkjørt på motorveier. I tillegg har systemet parallelle systemer som tar over hvis det oppstår problemer med noen av enhetene for å sørge for størst mulig sikkerhet og pålitelighet.
Bilens automatiserte teknologi er den første som er godkjent for nivå tre av japanske myndigheter. På nivå tre, som er en internasjonal standard, har kjøretøyet begrenset autonom kjøring, noe som betyr at føreren kan overlate all kontroll over alle sikkerhetskritiske funksjoner under visse trafikk- og miljøforhold. Føreren må fortsatt være på vakt og kunne ta over rattet hvis systemet oppfordrer til det.
I Japan kan bilen leases fra og med 5. mars, og i dette nyhetsbrevet er det en lenke til en film om hvordan den nye teknologien fungerer.
Se filmen