Den nye Honda CR-V Plug-in (e:PHEV) med SENSING 360 har fått toppkarakteren fem stjerner i de nyeste sikkerhetstestene fra Euro NCAP. Honda SENSING 360-teknologien, med ekkoloddsensorer og vidvinkelkamera foran, samt nye stag i chassis og karosseri som forbedrer kollisjonsbeskyttelsen, er noen av grunnene til at Honda CR-V har klart å oppnå høy score i testene.
Nye CR-V er sjette generasjon av modellen. Den er en del av Hondas langsiktige mål om null dødsulykker i trafikken som involverer Honda-biler og -motorsykler innen 2050. Den nye modellen inneholder flere forbedrede og oppgraderte beskyttelsesteknologier.
Ser seg rundt i bilen
Som du sikkert vet, er SENSING 360 Hondas nyeste sikkerhetsteknologi som hjelper føreren med å oppdage hva som skjer omkring bilen. Det er som om noen hele tiden følger med på hva som skjer rundt bilen. For å få en 360-graders visning, brukes et 100-graders frontkamera, millimeterbølgeradar og fire hjørneradarenheter. Med disse hjelpemidlene kan bilen identifisere veistrekninger, veikanter, motorsykler, syklister og andre kjøretøy. Systemet varsler om kryssende trafikk foran bilen og oppdager om det finnes biler til venstre, høyre eller foran bilen. Systemet avgir advarsler som både kan høres, ses og føles av føreren hvis bilen nærmer seg kjøretøyet foran i for høy hastighet. Hvis du som sjåfør ikke reagerer på dette, slår autobremsen inn (kalt et kollisjonsabsorberende bremsesystem) og bremser lett for å redusere risikoen for kollisjon. Hvis systemet oppdager at en kollisjon er nært forestående, bremser det kraftig opp.
Avstivere som fordeler trykkbelastningen
For å forbedre bilens passive sikkerhet mot kollisjoner, har karosseriet og chassiset en rekke strukturelle avstivere. Disse fordeler trykket i siderammen og chassisbjelken for å beskytte dem som befinner seg i bilen. Også A-stolpen er forsterket for å redusere deformasjon av medpassasjerområdet.
I tillegg til disse nyvinningene har CR-V plug-in elleve kollisjonsputer som standard. Dette inkluderer knekollisjonsputer for passasjerer foran og sidekollisjonsputer for å beskytte samtlige passasjerer. Det finnes også en midtmontert kollisjonspute som forhindrer at føreren og passasjeren foran kolliderer med hverandre i tilfelle en sidekollisjon.