I begynnelsen av oktober annonserte Honda hva den kommende 0-serien kommer til å inneholde. To konseptmodeller i 0-serien har allerede blitt vist frem på CES 2024, nemlig Saloon og Space-Hub. Etter planen skal Honda lansere den første modellen i 0-serien i 2026, og det blir en produksjonsmodell av Saloon. Deretter skal Honda introdusere totalt syv små, mellomstore og store 0-modeller globalt frem mot 2030.
Tynn, lett og smart
Stikkordene for Honda 0-serien er «tynn, lett og smart». Basert på disse ordene har Honda utviklet en ny plattform for de nye elbilene, som er basert på varmpresset, ultrahøyfast stål, et tynt batteri og en kompakt e-aksel. Plattformen sørger for et lavt tyngdepunkt og stabile, sporty kjøreegenskaper.
Når det gjelder det elektriske drivsystemet, har Honda dratt nytte av sin mangeårige erfaring med å utvikle hybridteknologi. Resultatet er en kompakt og svært effektiv e-aksel. Vekselretteren er plassert ved siden av motoren, noe som tidligere har vært vanskelig å oppnå. Dette gjør det enklere å beholde en lav høyde og maksimere kupéplassen.
Flatere batterier
Batterihuset er cirka seks prosent tynnere enn før, takket være avanserte støpe- og sveiseprosesser. Teknologiene gjør det mulig å installere lettere og tynnere batterier.
Honda etterstreber også at batteriet skal beholde så mye kapasitet som mulig så lenge som mulig. Rekkevidden skal reduseres med mindre enn ti prosent etter ti års bruk.
Når det gjelder batterier, legger Honda mye innsats i å utvikle produksjonsmetodene slik at produksjonslinjen for batterier enkelt skal kunne tilpasses når nye modeller skal bygges, eller hvis produksjonsvolumet varierer.
Takket være en ny type sammenføyningsteknologi blir karosseriet lettere, noe som igjen bidrar til lengre rekkevidde.
Videre har Honda utviklet et system som automatisk justerer en frontspoiler montert under gulvet for å redusere luftmotstanden, uansett biltype. Dette reduserer kjøreenergien og bidrar også til å stabilisere bilen på veien.
Eget operativsystem
Bilene i 0-serien blir enda smartere. Honda skal utvikle sitt eget kjøretøy-operativsystem, med påfølgende trådløse oppdateringer av bilens funksjoner.
Gjennom intelligent digital teknologi skal bilkjøringen bli mindre stressende. Blant annet skal bilene ha en stemmeassistent tilpasset hver enkelt sjåfør, som proaktivt kommer med forslag til passende handlinger.
Honda fortsetter å utvikle teknologiene for førerassistanse og automatisk kjøring. Ved hjelp av KI skal bilen kunne forutse risikoer og smidig unngå dem, også på veier som er nye for sjåføren og bilen.
Du finner mer informasjon om all den nye teknologien i Honda O-serien her.