NSX – en drømmebil for mange

Allerede i 1984 begynte Honda å planlegge utviklingen av sin første supersportsbil. Den første generasjonen av Honda NSX ble legendarisk.

25. mai 2020

Honda presenterte den første generasjonen NSX på Chicago Auto Show i 1989, og den kom på markedet i 1990. Supersportsbilen ble konstruert av et team ledet av sjefdesigneren Masahito Nakano og sjefingeniør Shigeru Uehara. Den avanserte aerodynamiske designen var inspirert av et F-16 jagerfly, og den legendariske Formel 1-føreren Ayrton Senna bidro også med synspunkter. NSX var verdens første masseproduserte bil med et karosseri laget helt i aluminium.

Bilen var en toseter, hadde en midtstilt 3,0-liters V6-motor og femtrinns girkasse, som i 1994 ble supplert med en firetrinns automatisk girkasse. Bilen fikk mye publisitet da den ble lansert, ikke minst fordi det var en så velbygd og funksjonell supersportsbil som kunne kjøres hver dag, ikke bare stå i en garasje og vente på neste banerace. NSX sto for New, Sportscar og Unknown world – X er hentet fra det matematiske symbolet X, som står for noe ukjent. Bilen ble bygget på Tochigi-fabrikken i Japan fra 1990 til 2005. I USA ble den solgt under navnet Acura NSX.

Konseptet for andre generasjon NSX ble vist frem i 2012. Deretter fulgte intensive år for å utvikle produksjonsmodellen. I 2016 lanserte så Honda hybridsupersportsbilen NSX, tegnet av den danskættede Michelle Christensen, som sammen med teamet sitt ved Hondas forsknings- og utviklingssenter i Torrance, California, utviklet en eksotisk modell. Bilen fikk en langsgående, midtstilt twin-turbo V6 på 3,5 liter, supplert med tre elektromotorer. To av dem er en del av firehjulssystemet, Sport Hybrid-AWD, som bilen er utstyrt med. Sammen leverer de fire motorene opp mot 600 hestekrefter. En nitrinns dobbeltkoblet halvautomatisk girkasse håndterer kraftoverføringen. Bilen produseres på Hondas fabrikk i Ohio, USA. NSX har endret betydning med den nye modellen. Nå står bokstavene for New Sports Experience.