I slutten av februar kom avgjørelsen om at den nye Honda CR-V ble tildelt de beste anmeldelsene ut i fra de nyeste sikkerhetstestene som er gjennomført hos Euro NCAP. Modellen får veldig høye karakterer for beskyttelse av voksne og barn. Honda CR-V har både aktive og passive sikkerhetsfunksjoner.
Bilens plattform er bygget av en ny type ekstremt sterkt varmpresset stål, som både forbedrer kjøreegenskaper og kollisjonssikkerhet. Plattformen er ekstremt sterk og stiv. Den bruker et nettverk av innbyrdes relaterte elementer i konstruksjonene til å distribuere kollisjonskreftene mer jevnt. Konstruksjonen hjelper til med å redusere de kreftene som passasjerene utsettes for ved en kollisjon, og gir meget god front-, bak- og sidekollisjonsbeskyttelse. Seks airbager hjelper til med å beskytte passasjerene ved en kollisjon.
Disse passive sikkerhetsfunksjonene suppleres med en rekke aktive sikkerhetsteknikker. I Honda kaller vi dem Honda Sensing, et system som er det mest omfattende av sitt slag i sin klasse. En rekke sensorer, kameraer og radarer hjelper føreren i potensielt farlige situasjoner. Det er systemer, som hjelper til med å bremse bilen, såkalt city brake, kollisjonsvarsler, systemer som advarer når du utilsiktet er i ferd med å forlate veien, intelligente hastighetsbegrensere og teknologi som justerer kjøretøyets hastighet også når biler "skjærer inn" foran deg.
Et relevant spørsmål å stille er om ikke alle moderne biler får fem stjerner i Euro NCAPs test. Svaret er at mange, men langt fra alle bilmodeller, er tildelt fem stjerner. Noen får faktisk slett ingen stjerner, se mer her.
På Hondas modeller har den nye CR-V, som Jazz, HR-V og Civic alle mottatt fem stjerner, det vil si den høyeste ratingen.