Verdenspremiere på Honda CR-V e:FCEV

21. mars 2024

Honda presenterte CR-V e:FCEV, en banebrytende hydrogendrevet brenselcellebil (FCEV) med plug-in-lading, på Hydrogen & Fuel Cell Expo-messen i Tokyo i slutten av februar. Bilen lanseres i Japan til sommeren. Honda er den første japanske bilprodusenten som tilbyr en hydrogendrevet bil med denne funksjonen, og kombinerer fordelene med en FCEV, noe som innebærer lang rekkevidde og rask hydrogenfylling, med bekvemmeligheten som en plug-in-modell har i form av lading hjemme eller på farten.

CR-V e:FCEV har en rekkevidde på over 600 km med full hydrogentank, og den batteridrevne plug-in-teknologien gir ytterligere 60 km rekkevidde. SUV-en er utviklet på sjette generasjons CR-V-plattform, som allerede har suksess i viktige markeder, og er en modell der de viktigste kjennetegnene er brukervennlighet og plass.

Brenselcellesystemet er utviklet i fellesskap av Honda og General Motors (GM) og produsert av deres fellesselskap Fuel Cell System Manufacturing, LLC. Modellen skal produseres i Ohio, USA, å vil bli eksportert til Japan og har salgsstart i Nord-Amerika i slutten av 2024.

Honda sikter mot karbonnøytralitet innen 2050 og fokuserer på karbonnøytralitet, ren energi og gjenvinning av ressurser. CR-V e:FCEV passer godt inn i denne visjonen, og posisjonerer hydrogen som et medium som er i stand til å lagre og transportere energi med høyt potensial.

Blant de viktigste funksjonene i modellen er «E-Life Generator»-konseptet, som kombinerer SUV-ens robusthet med en kort hydrogenfyllingstid på tre minutter og plug-in-lading for daglig bruk. Den romslige kupeen, lasterommet i to nivåer og den rene, men tøffe designen skaper et stabilt utseende. Selskapet, som eies av Honda og GM i fellesskap og produserer brenselcellesystemet, har klart å redusere kostnadene med en tredjedel, samtidig som bærekraften er fordoblet og motstandskraften mot lave temperaturer er forbedret. Dette i henhold til Honda Clarity FCEV som kom i 2019.

Lade- og utmatingsfunksjonene øker allsidigheten til CR-V e:FCEV. Den støtter AC-ladenivå 2, med en ekstern utgangseffekt på opptil 1500W. Samlet sett setter Hondas CR-V e:FCEV en ny standard for brenselcelleteknologi, og tilbyr en god balanse mellom bekvemmelighet, effektivitet og miljøansvar.