Hondas andre helelektriske modell, e:Ny1, har et friskt, nytt design. Den har et strømlinjeformet SUV-karosseri, uttrekkbart frontpanel som erstatter den tradisjonelle grillen, de slanke frontlyktene er perfekt integrert i fronten, og baklyktene med LED-stripe spenner over hele bilens bredde, noe som gjør den lett å se på lang avstand når mørket faller på.
Modellen har klare likheter med HR-V, så som lignende utvendige dimensjoner og samme kupélignende silhuett og glatte overflater. Det at den ser høyteknologisk ut, betyr ikke at den er komplisert å kjøre. Tvert imot har Honda lagt mye ressurser i å gjøre bilen enkel å kjøre, lade og bruke.
Høy innvendig komfort
Interiøret er romslig og komfortabelt med innbydende myk belysning. Materialene er av høy kvalitet, setene har rikelig med polstring og støtte, og sikten er veldig god, delvis takket være den lave plasseringen av dashbordet.
Midtkonsollen har banebrytende enkelt design, med bryter for kjøremodus; ECON, NORMAL og SPORT. Her finner du til og med den elektroniske håndbremsen og den trådløse ladeplaten.
Det store panoramataket på Advance-modellen gir en deilig og luftig følelse i kupéen; når du først har prøvd en bilmodell med glasstak, er det vanskelig å velge bort den finessen ved neste bilkjøp. I tillegg har e:Ny1 solskjerm foran og en avtagbar todelt solskjerm bak som gjør det enkelt å kontrollere mengden lys som kommer inn i kupéen. I tillegg er panoramataket utstyrt med lavutslippsglass, et avansert materiale med et mikroskopisk belegg for å forbedre termisk effektivitet. Det reduserer også nivået av infrarødt og ultrafiolett lys som slippes inn i kupéen, noe som skaper et mer komfortabelt miljø i bilen.
Kontinuerlig tilkobling for alle
Førermiljøet tar et stort skritt fremover med e:Ny1. Funksjonene som brukes oftest er alltid de mest fremtredende på den store, sentralt plasserte 15,1-tommers berøringsskjermen. Den er enkel å bruke og er delt inn i tre forskjellige felt. Det øverste feltet inneholder navigasjons-, klokke- og kameraskjermer. Det midtre feltet viser bilens status og lyd- og kommunikasjonsinnstillinger. Fra det nedre feltet styres klimaet i kupéen. Systemet kan brukes med Apple Car Play (trådløs) og Android Auto.
Morsom kjøring
En Honda skal aldri være kjedelig å kjøre, og i denne modellen har Hondas ingeniører kombinert fordelene med elektrisk drift og de typiske kjøreegenskapene som kjennetegner alle Honda-modeller. Motoren på 150 kW har et dreiemoment på 310 Nm og akselererer fra 0 til 10 km/t på 7,6 sekunder og til en maksimal hastighet på 160 km/t. Batteriet er plassert under midten av gulvet, noe som bidrar til lavt tyngdepunkt og bedre veigrep.
e:Ny1 er tilpasset europeiske kjøreforhold. Styringen er lett og jevn i lave hastigheter, med en fastere følelse når du kjører raskere. Det er lagt stor vekt på å redusere støyen i kupéen til nivåer mer på linje med betydelig mer luksuriøse biler. Tre forhåndsinnstilte kjøremoduser er tilgjengelige, Sport, Normal og Econ Drive, slik at du som sjåfør kan balansere håndtering og effektivitet. Sportsmodus, for eksempel, gir en mer spennende opplevelse med svært responsiv akselerasjon.
Enkel lading
Ladingen er rask og enkel; på bare elleve minutter lades det kompakte litium-ionbatteriet opp til en kjørelengde på 10 mil.
Ladeporten er sentralt plassert bak et uttrekkbart panel foran, noe som gjør det enkelt å lade fra begge sider av bilen. En statusindikator gjør det lettere for sjåføren å se hvor langt ladningen har kommet. En horisontal strek under panserlinjen pulserer sakte som en digital puls mens ladingen pågår.
Det hurtigladende batteriet lades fra 10 til 80 prosent på 45 minutter*. Fulladet gir batteriet en rekkevidde på 412 km**.
Det er den perfekte bilen for hverdagskjøring i et urbant miljø. Via Hondas My Honda+-app på telefonen bestemmer du når du vil at bilens batterier skal lades, slik at den er klar når du kjører barna til skolen eller skal på jobb.
En trygg modell
e:Ny1 er den nyeste modellen med Honda SENSING, som inkluderer Hondas omfattende sikkerhetsfunksjoner som standard. De holder deg, dine medpassasjerer og andre trafikanter trygge. Bilen er utstyrt med en stor mengde kameraer og sensorer som overvåker den aktuelle trafikksituasjonen og hjelper sjåføren på forskjellige måter. Bilen kan blant annet gjenkjenne veiskilt, hjelpe sjåføren i kø, varsle om bilen går utenfor kjørefeltet, og varsle og bremse hvis en kollisjon er i ferd med å skje. Cruisekontrollen kan tilpasse seg bilen foran og holde bilen på passende avstand.
En funksjon som trolig vil være svært populær for de som ofte kjører i urbane miljøer hvor det kan være trangt og vanskelig å parkere, er e:Ny1s parkeringspilot som Advance-modellen har. Det er en automatisk, håndfri, ett-trykks parkeringsassistanse som hjelper deg å parkere trygt på trange steder. En kombinasjon av sonarradar og vidvinkelkameraer gjør at e:Ny1 kan oppdage parkeringsplasser selv når det ikke er linjer som markerer den ledige plassen.
e:Ny1 er tilgjengelig for prøvekjøring fra begynnelsen av september hos din nærmeste forhandler.
*Med en 100 kW lader. Ladetiden er estimert ladetid under optimale ladeforhold. Ladetid påvirkes av en rekke forhold som blant annet batteritemperatur, omgivelsestemperatur, tilstand på batteriet, valgt lademetode, valg av type lader og begrensninger i ladenettverket.
**Forbruk og rekkevidde påvirkes bl.a. av kjørestil, veiforhold og valg av utstyr, hvor især høy hastighet og lave temperaturer kan redusere rekkevidden signifikant.