Honda er inne i sitt fjerde tiår med å produsere hybridbiler, helt siden Honda Insight ble lansert i Europa med en motorteknologi som kombinerte bensin og elektrisitet. Siden da har Honda-ingeniører i løpet av 25 års tid finpusset hybridteknologien, som i sin nyeste form er tilgjengelig i modeller som Jazz og CR-V, og Civic, HR-V og ZR-V som ikke er tilgjengelig for salg i Norge.
Rekordlavt forbruk
Målet med Honda Insight var å skape verdens mest effektive biler. Med en toppmoderne drivlinje, utrolig lav egenvekt og en enestående aerodynamisk design, var toseters-kupéen en av de mest drivstoffeffektive modellene i verden. Utstyrt med et parallelt hybridsystem, Integrated Motor Assist (IMA), hadde Insight et drivstofforbruk på 3,4 l/100 km og svært lave utslipp. Insight er utstyrt med en tresylindret 1,0-liters motor, og ble bygget med lettvektsmaterialer som ga den en vekt på bare 835 kilo.
I løpet av de siste 25 årene har Honda videreutviklet teknologien ytterligere og utviklet ulike hybridarkitekturer. I tillegg til IMA er dobbeltmotorsystemet iMMD (Intelligent MultiMode Drive) installert i Hondas nåværende europeiske hybridserie (e:HEV) og tremotorsystemet SHAWD (Super Handling All-Wheel Drive) i Hondas supersportbil NSX.
Sporty Honda CR-Z
Honda CR-Z kombinerte fordelene med en ren, effektiv drivlinje for bensin- og elhybrider med et elegant kupékarosseri, og videreførte Hondas tradisjon for å levere kjøreglede og effektivitet da den ble lansert i 2010. Med sine kompakte dimensjoner, lette konstruksjon og aerodynamiske design fulgte CR-Z i sporene til Insight. Basert på erfaringer fra Insight og to generasjoner Civic Hybrid fikk CR-Z en ekspertutviklet versjon av Hondas avanserte IMA-drivlinje som leverte enda bedre ytelse. Den var også utstyrt med en seks-trinns manuell girkasse, som var unikt på verdensbasis for en hybrid på den tiden.
Med sin elegante design ga CR-Z et nikk til den legendariske CR-X-modellen, med delt bakrute og skrånende tak. CR-Z hadde en toppfart på 200 km/t og en drivstofføkonomi på beskjedne 5,0 l/100 km.
Hondas supersportsbil
I 2016 var Honda NSX det ypperste på markedet innen hybridteknologi med sitt Super Handling All Wheel Drive-system. Dette avanserte systemet integrerte begge elmotorene med en tradisjonell forbrenningsmotor for å gi overlegen dynamisk ytelse.
Hjertet i NSX-hybriddrivlinjen var en midtmontert 3,5-liters V6-motor med to turboaggregater, supplert med en helt ny ni-trinns dobbelclutch-girkasse og en elmotor bak, samt to elmotorer foran som drev venstre og høyre forhjul uavhengig av hverandre. Totalt har bilen 581 hestekrefter, akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 3,3 sekunder og en toppfart på 308 km/t.
Tredje generasjon Civic Hybrid
11. generasjon Honda Civic kom i 2022 (ikke for salg i Norge). Hjertet er e:HEV-drivlinjen, som består av en 2,0 liters bensinmotor, to kompakte elmotorer og et litiumionbatteri. Modellen har lave CO2-utslipp på 109 g/km og gode drivstofføkonomiske egenskaper på 4,7 l/100 km.
Civic Hybrid har tre kjøremoduser: eldrift, hybriddrift og motordrift. Systemet styrer selv hvilken kjøremodus som er best, og bruker kontinuerlig energi fra bremsing. Dette forbedrer totaleffektiviteten, særlig ved stopp og stillestående trafikk.
Siste modell: ZR-V
Honda ZR-V så dagens lys i 2023 (ikke for salg i Norge) og er en elegant og kraftig SUV. Modellen passer inn mellom HR-V og CR-V og kombinerer sofistikert styling, interiør av høy kvalitet og en spennende, men komfortabel kjøreopplevelse.
Det som gjør ZR-V særlig attraktiv, er hybriddrivlinjen, som leverer både eksepsjonell ytelse og effektivitet. Dette gjør den egnet for alle typer veier, fra rette motorveier til svingete landeveier.
ZR-V har en 2,0-liters firesylindret motor som fungerer sammen med to elmotorer, med en ytelse som kan sammenlignes med rene sportsmodeller.
En spennende finesse er at drivlinjen har en lineær girkontroll som forbedrer kjøreopplevelsen ved å tilpasse motorlyden til akselerasjonen.