Honda CR-V – fra firehjulsfavoritt til moderne livsstilshybrid

Honda CR-V er den bestselgende SUV-modellen gjennom tidene. Her er et tilbakeblikk.

24. juni 2019

Første generasjon Honda CR-V ble produsert fra 1995 til 2001 og var basert på plattformen til Honda Civic. Den hadde firehjulsdrift, nyutviklet 2,0-liters 16-ventils DOHC-motor og var den første i sin kategori med flatt gulv. "Komfortabel som en sedan og romslig som en stasjonsvogn" ble den beskrevet som i markedsføringen. Modellen ble levert med 4-trinns automatgirkasse eller 5-trinns manuell girkasse. Reservehjulet var plassert utenpå bakluken som seg hør og bør på en jeep fra 1990-tallet. De to første årene ble den kun solgt i Japan, før den i 1997 ble lansert i Norge (og USA). For alle som likte mer firkantede biler, var den en drøm.

Andre generasjon CR-V ble produsert i perioden 2001–2006, og ble utviklet for en mer aktiv livsstil.  Utvendig hadde bilen fått rundere former, mens den innvendig hadde enda bedre plass. Den 2,0-liters bensinmotoren ble supplert med en 2,2-liters i-CTDI dieselmotor. Bilen hadde et bagasjeromsvolum på 527 liter, noe som var best i sin klasse. Modellen ble lansert i Norge i 2002.

Tredje generasjon ble produsert fra 2006 til 2011. Det hadde enda bedre plass innvendig enn forgjengeren, samtidig som den var lavere, kortere og bredere. Motorutvalget besto av 2,4-liters i-VTEC bensinmotor og 2,2-liters i-DTEC dieselmotor med partikkelfilter. Et nyutviklet firehjulssystem ble lansert med denne modellen. Den litt særegne bakluken med sideveis åpning og reservehjul på utsiden var erstattet av en vanlig bakluke som ble åpnet oppover. Bilen ble lansert i Norge i 2007.

Fjerde generasjon ble produsert fra 2011 til 2016. Modellen hadde en mer aerodynamisk utseende, bedre drivstofføkonomi og forbedret kjørekomfort. Den ble lansert på det norske markedet i 2013.

Femte generasjon så dagens lys i 2017. CR-V kunne for første gang fås med turboladet bensinmotor. Enda mer plass, bedre komfort og forbedrede tilkoblingsmuligheter kjennetegnet denne modellen. Bilen ble lansert i Norge i 2018. Høsten 2019 kom en oppgradert versjon. Den største forskjellen er at bilen er en hybrid, det vil si at en elektrisk motor supplerer bensinmotoren på 2,0 liter.