Dette må du tenke på når du velger en elbil for bykjøring

10. mai 2021

Dette må du tenke på når du velger en elbil for bykjøring

Spar miljøet, og velg en elbil som er så effektiv som mulig. Og tenk etter på forhånd, hvor langt kjører du egentlig? Kanskje er en rekkevidde på 20 mil godt nok, og du unngår likevel rekkeviddeangsten samtidig som du ikke setter for stort fotavtrykk i miljøet vårt.

Pendler du med bil hver dag til jobben? Kanskje kjører du barna til aktiviteter og tar en lengre tur i helgen? Du kjører sannsynligvis fortsatt ikke mer enn noen få kilometer per gang, og en liten smidig bil med lav vekt, lite batteri og den nyeste teknologien gir deg en effektiv måte å reise på som er best for både deg og miljøet.

Undersøkelser som Honda har foretatt blant bybeboere, viser at gjennomsnittlig kjørelengde ligger på ca. fire mil per dag. For å klare den strekningen med en elbil trenger du verken en stor bil eller et stort batteri med lang rekkevidde. Jo mindre batteriet er, desto lettere blir bilen. Rekkevidden kan brukes mye mer effektivt enn når føreren kjører rundt med en tung bil og en rekkevidde på mange mil – ytelse som da er til stede helt unødvendig. Lang rekkevidde er ikke alltid best for miljøet. Velg i stedet en bil som er optimalisert for kortere turer.

Det er mange fordeler med en elbil som er laget for et bymiljø. Optimalisert rekkevidde med et batteri som er perfekt tilpasset for å vare i noen dager med pendling uten å skape rekkeviddeangst, fungerer utmerket for livet i en by. Et lite batteri er også raskere å lade, perfekt hvis du har muligheten til å hurtiglade bilen, men også hjemme fra din egen ladeboks. En bytilpasset bil med mindre batteri er også lettere. Og i de bilene der batteriet er plassert under gulvet, som i Honda e, får du også et lavt tyngdepunkt og dermed også skikkelig sporty kjørefølelse.

Mindre elbiler er vanligvis designet nettopp for bykjøring. De er kortere, smalere og perfekte for både å parkere og kjøre i trange bygater eller manøvrere på små flater i parkeringshus. Kort svingradius kombinert med elbilens direkte akselerasjon gjør at føreren fort kan snu på en liten overflate og raskt komme i gang igjen.

Det er enkelt å kjøre elbil, og du blir raskt vant til stillheten og akselerasjonen, men også til å koble til ladekabelen når du kommer hjem.

Honda e elbil er laget for bymiljøer der form, ytelse og funksjoner er nøye utformet for å passe til livet i tettsteder. Den lille elbilen er ikke engang fire meter lang (3895 millimeter), har en svingradius på bare 4,3 meter og en optimal rekkevidde på opptil 22 mil, godt balansert for daglig pendling til og fra jobben. Effekten er enten 136 eller 154 hestekrefter med et dreiemoment på 315 Nm, som er godt nok ikke bare for bykjøring, men også for pendling på motorveien. Selv om Honda e ser liten ut på utsiden, er den optimalisert innvendig for å være så stor som mulig for å romme fire personer.

Honda e er en teknisk tøffing full av de nyeste sikkerhetssystemene, smarte funksjoner sammen med appen My Honda+ og teknologiske innovasjoner med kameraer i stedet for sidespeil. Selvfølgelig har den også den nyeste moderne digitale teknologien med hele fem berøringsskjermer med alt fra infotainment, kjøretøystatus og konstant tilkobling.

Honda e er stor inni, men liten på utsiden med en perfekt rekkevidde for å takle noen dager med kjøring til jobben, uten å gi rekkeviddeangst eller skape store fotavtrykk i miljøet vårt.