Nye Honda Jazz og Honda Jazz Crosstar har nyutviklet hybridteknologi, som kalles e: HEV. Den er basert på to kompakte, kraftige elektromotorer og en 1,5-liters DOHC i-VTEC-bensinmotor. Hybridteknologien e:HEV har tre kjøremodus: Du kjører bare på strøm i lave hastigheter eller når bilen bremser ned, i hybridmodus når du kjører i byen og bare med bensinmotoren på motorveien. Du trenger ikke å tenke på når bilen skal bytte modus, for systemet håndterer dette sømløst og alene.
Bilen utvikler i alt 109 hestekrefter (80 kW) og et dreiemoment på 253 Nm. CO2-utslippet er 102 g/km med et drivstofforbruk på 4,5 l/100 km, begge verdiene beregnet i henhold til WLTP-standarden.
I tillegg til at e:HEV har myk akselerasjon, er kjørekomforten til helt nye Jazz blitt forbedret ved at bilen har lavfriksjonsfjæring og økt stivhet i karosseriet. I tillegg økes komforten ytterligere takket være nye, mer komfortable seter med bedre korsryggstøtte og tykkere polstring i baksetet.
Til tross for all den nye teknologien med tre motorer og et litiumionebatteri samt en innovativ overføring med fast girforhold er Jazz fortsatt svært romslig innvendig. Hondas ingeniører har klart å få de ulike delene i hybriddrivlinjen inn i karosseriet og motorrommet uten at det går på bekostning av bilens interiør. Nye Jazz har fortsatt Magic Seats som sørger for fleksibel plass, fra 298 liter i bagasjerommet til hele 1203 liter med nedfelte bakseter.
Honda Jazz har fantastiske tilkoblingsmuligheter og smart teknologi, og det kan du lese om i en annen artikkel i dette nyhetsbrevet. Standarden i Jazz-modellen er nå Honda SENSING, som inkluderer avanserte sikkerhetsfunksjoner og førerhjelpemidler. Kollisjonsreduserende bremsesystem, adaptiv hastighetskontroll og kjørefeltassistanse er bare noen av de smarte, sikre funksjonene. De aktive sikkerhetsfunksjonene kombineres med en rekke passive funksjoner, som beskytter passasjerene ved en ulykke. Nye Jazz har ti kollisjonsputer. Helt nytt er en frontkollisjonspute i midten, integrert i midten av førersetet. Puten ekspanderer til siden hvis det skje en kollisjon – for å beskytte passasjerenes hoder fra å kollidere med hverandre.