Honda e, lett å bli glad i

Dette er den perfekte bybilen for deg som liker moderne og stilren design og de nyeste tekniske finessene og som samtidig synes det er viktig med ekte kjøreglede.

10. mars 2020

Hvis du liker at folk ser beundrende etter deg i trafikken, blir du ikke skuffet av Honda e. Den likner ikke på noen annen bilmodell på markedet. Kombinasjonen av kul retrodesign og futuristisk teknologi er svært vellykket. Mange synes den utvendige designen gjør bilen søt og sjarmerende, og med de runde lyktene minner modellen ikke så rent lite om den aller første generasjonen av Honda Civic fra 1972. Innfelte dørhåndtak og diskrete sidekameraer istedenfor ryggespeil bidrar til den rene profilen. De rammeløse vinduene forsterker det nedtonede uttrykket ytterligere. Ikke engang antennen stikker ut, for den er nemlig bygd inn i den øverste delen av bakruten.

I motsetning til mange andre bilprodusenter, har ikke Honda tatt en eksisterende modell og elektrifisert den med alt det medfører av kompromisser og nødløsninger. Isteden er Honda e bygd helt fra bunnen av for å fungere perfekt i et moderne bymiljø. Det er lagt stor vekt på at bilen skal være enkel og morsom å kjøre takket være det lave tyngdepunktet, den jevne vektfordelingen og den svært gode fjæringen. Bilen har bakhjulsdrift, ekstremt gode kjøreegenskaper og godt veigrep både på svingete veier og på motorveien.

Batteriets størrelse er tilpasset det bilen er optimalisert for – bykjøring og kortere pendling. De fleste kjører faktisk bare maks. 40 km. Det svært effektive batteriet med en kapasitet på 35,5 kWh gir en rekkevidde på 222 km, og det kan hurtiglades til opptil 80 prosent av kapasiteten på bare en halvtime. Mer enn nok til å kjøre til og fra jobb, butikken og fritidsaktivitetene. Et unikt varmereguleringssystem optimaliserer batteriets rekkevidde i høye og lave temperaturer.

Dette er en kompakt bil som er bare 3895 mm lang. Det gjør den ekstremt lettkjørt i byen, der det kan være trangt og vanskelig å ta seg fram. Ikke minst kommer du til å få bruk for den imponerende svingradiusen på bare 4,3 meter. Og den automatiske parkeringshjelpen – slipp rattet, så finner Honda Parkeringspilot en egnet parkeringsplass, og bilen parkerer helt på egen hånd! Dette er mulig takket være fire kameraer og tolv sensorer. Parkeringspiloten er standardutstyr i Honda e Advance.

Vi forlater den elegante og unike utvendige designen og de gode egenskapene for å ta en titt på interiøret – som også er imponerende. Diskrete og moderne materialer skaper en følelse av at du sitter i en stue eller lounge. Her er det plass til fire personer. Trekket minner om sofamateriale, og treliknende paneler gir et varmt og innbydende inntrykk som forsterker premiumfølelsen. Til tross for bilens kompakte ytre mål, oppleves interiøret som luftig. Den brede panoramafrontruten gir god sikt. Vindusviskerne hemmer ikke sikten, for de ligger skjult.

Her er det smarte oppbevaringsløsninger til mobiltelefoner, krus og store vannflasker, og gode tilkoblingsmuligheter, inkludert HDMI, 12 V strøm, AC-uttak og to USB-uttak foran og to bak. Spotlights i taket over passasjerene bidrar ytterligere til den sofistikerte følelsen.

De fem digitale skjermene, som strekker seg fra dør til dør, gir et høyteknologisk inntrykk og tilgang til masse finesser. Dashbordet viser viktig informasjon, for eksempel kjøremodus, sikkerhetsfunksjoner og ladestatus. Istedenfor utstikkende sidespeil har bilen to skjermer, en i hver ende av dashbordet, der sidekameraene gir bedre sikt enn tradisjonelle ryggespeil. Den største flaten av det digitale dashbordet består av to LCD-skjermer med berøringsfunksjon. Her får sjåføren og passasjeren blant annet tilgang til navigasjon, infotainmentfunksjoner og sømløs integrasjon med Apple CarPlay eller Android Auto. Du kan til og med bytte plass på de forskjellige funksjonene ved å trykke på en knapp eller sveipe med fingeren. Når bilen er parkert og du for eksempel hurtiglader den, kan du koble til din Nintendo og bruke skjermene til å spille litt – eller se på en film.

Kunstig intelligens brukes i Hondas personlige assistent, som styres med talekommandoer. Du kan si «OK Honda» etterfulgt av et spørsmål eller en instruksjon for å aktivere Hondas personlige assistent. Den bruker sammenhengen til å forstå hva du vil gjøre, og maskinlæring sørger for at teknologien forstår stemmen din stadig bedre, slik at det blir enklere å gi mer korrekte svar. En annen smart funksjon er appen My Honda+, som du laster ned på smarttelefonen din. Ved hjelp av appen kan du starte ladingen, og du kan også bli varslet når den er fullført. Du kan til og med planlegge ladingen. Videre kan du stille inn ønsket temperatur i kupeen, og avrime front- og bakruten. I My Honda+ finner du også sikkerhetsfunksjoner. For eksempel vil bilens eier varsles hvis bilen kjøres utenfor et område man selv definerer. Honda e er tilgjengelig via en digital nøkkel som kan brukes til å låse og låse opp bilen ved hjelp av smarttelefonen.  

Honda e er i teknologisk forkant av hva man kan kjøpe i denne prisklassen i dag. Den oppleves som luksuriøs, og den er en ekte livsstilsbil. Og den er like morsom å kjøre som å se på. Honda e kan leases fra 3695 kr. Den koster fra 370 200 kr, og du kan bestille den i dag hos nærmeste forhandler. Vi regner med å levere de første Honda e Advance i juni-juli.


Mer om Honda e

Les mer om Honda e VIP prøvekjøring