Close

VÅR NYE ELEKTRISKE BIL

En ny måte å kjøre på bringer med seg både ny terminologi og teknologi. For å hjelpe deg med å bli mer kjent med elektrifisering, har vi samlet denne ordlisten som gjelder spesielt for elektriske biler og enkelte hybridbiler.

Honda Sports EV-konsept sett forfra.

Kjøretøytyper

Elektrisk batteridrevet kjøretøy (BEV) og elektrisk kjøretøy (EV)

På samme måte som våre Urban- og Sports EV-konsepter vist på Tokyo Motor Show, refererer uttrykkene EV og BEV kun til rene elektriske kjøretøy som drives av en elektrisk motor og mottar elektrisitet fra litiumionbatterier.

Oppladbar Hybridelektrisk kjøretøy (PHEV)

En bil som kombinerer en tradisjonell forbrenningsmotor og et oppladbart batteri. Dette gjør det mulig enten å kjøre på ren elektrisitet, over lengre avstand med bensinmotor, eller med en kombinasjon av bensin- og elmotorer.

Plug-in kjøretøy (PiV)

Dette er et overordnet uttrykk for enhver bil med en stikkontakt for lading av litiumionbatterier – inkludert batteridrevne kjøretøy og oppladbare hybridelektriske kjøretøy.

Kjøretøy med ultralavt utslipp (ULEV)

Dette refererer til en bil som har et karbondioksidutslipp på mindre enn 75g/km.

EV med utvidet rekkevidde

En elektrisk bil med en liten bensingenerator installert, som bare brukes til å lade batteriene når batterinivået blir lavt. Disse små bensinmotorene er ikke konstruert for å drive kjøretøyet.

Ny kjørtøyenergi (NEV)

Dette begrepet brukes til å referere til biler som er delvis eller fullstendig drevet av elektrisitet, for eksempel batteridrevne kjøretøyer og oppladbare elektriske kjøretøyer.

Elektrisk kjøretøy med brenselcelle (FCEV)

Et elektrisk kjøretøy med brenselcelle (FCEV), som f.eks. Honda Fuel Cell Clarity, trenger ikke lading. Det genererer strøm for å drive motoren ved å bruke oksygen og komprimert hydrogen istedenfor et batteri. Honda Clarity er en utslippsfri bil. Den elektriske kraften genereres av hydrogen.

Kjøretøy med alternativt drivstoff

Dette begrepet brukes om et kjøretøy som kjører på et annet drivstoff enn tradisjonell bensin eller diesel. Dette inkluderer motorer som ikke bare er avhengige av bensin, for eksempel batteridrevne kjøretøyer og oppladbare hybridelektriske kjøretøy eller soldrevne kjøretøy.

Teknisk Honda-tegning av ladetyper.

Batterier og kontakter

Ladekabelkontakter

Type 1: Et fem-pins støpsel som også inneholder en klemme. Type 2: Dette syv-pins støpselet med en flat kant blir vanligvis benyttet på elektriske og elektroniske komponenter produsert av europeiske merker. CHAdeMO-typen er en rund fire-pins stikkontakt, denne kontakten brukes kun til hurtigladingspunkter og er vanligvis kompatibel med EV-er produsert av asiatiske merker.

Kombinert ladesystem (CCS)

Denne kontakten, standardisert av EU, blir kun brukt til hurtigladepunkter og er kompatibel med EV-er produsert av europeiske merker. Dette er samme kontakt som en vanlig norsk stikkontakt, og kan brukes til å lade enkelte elektriske kjøretøy, men mangler sikkerheten, hastigheten og sikkerhetsfunksjonene til dedikerte systemer.

Li-ion-batteri

En forkortelse for det oppladbare litiumionbatteriet som brukes i BEV og PHEV. I likhet med laptop- og mobiltelefonbatterier kan de resirkuleres.

Tre-fjerdedels front mot Honda Urban EV-konsept med ladepunkt.

Lade en elektrisk bil

Top-Up-lading

Dette lader din elektriske kjøretøy uavhengig av hvor du parkerer den, så du kan lade den litt om gangen mens du er ute og farter. Offentlige ladepunkter kan lokaliseres ved hjelp av internett eller ved å laste ned nyttige apper.

Hjemmelading

Å plugge din elektriske bil inn i et ladepunkt mens den er parkert hjemme, vanligvis over natten, er mest effektivt. Å installere et ladepunkt hjemme er den beste og sikreste måten å lade elbilen din på.

Lading under turen

Mange bensinstasjoner langs veien har nå hurtigladepunkter installert, noe som gjør at du kan lade elbilen din opp til 80 % på så lite som 30 minutter.

RFID-kort

Ved hjelp av samme teknologi som brukes i et kontaktfritt debetkort, brukes disse kortene – RFID (Radio Frequency Identification Devices) – av mange eldre ladepunkter for å gi tilgang til EV-lading.

Åpen lading

Denne teknologien lar deg lade opp ditt elektriske kjøretøy uten et RFID-kort eller medlemskort. Det er kjent som "POD Point"-nettverket. Bruk bare "POD Point"-appen for å finne ditt nærmeste ladepunkt for å bekrefte ladingen.

Kjørelengde pr. time (RPH) og kilowattime (kWh)

RPH er km med rekkevidde pr. time med lading. kWh er en energienhet som tilsvarer energien som overføres på én time med én kilowatt kraft. Alle elektriske bilbatterier måles i kilowattimer.

Enfaset strøm og trefaset strøm

Dette er å finne i de fleste norske boliger og bedrifter, og er det som alle standard 3-polede stikkontakter gir. Enfaset elektrisitet kan levere strøm til opptil 7kW 'POD Point -ladere og en rekkevidde på opptil 48 kilometer pr. time med lading (RPH). Trefaset elektrisitet finnes ofte på kommersielle og industrielle steder. Dette gir vekselstrøm med samme spenning og er nødvendig for sikrere lading med raske og hurtige ladere.

Nærbilde av Honda Urban EV Concept-batteristrøm.

Type lading

Drypplading

Dette er den tregeste ladetyper, best egnet til lange lading over natten hjemme, og leveres med en standard 3-pins kontakt. Denne typen lading mangler imidlertid sikkerhetsfunksjonene til et dedikert ladepunkt som er spesialdesignet for å lade batteridrevne kjøretøy.

Sakte lading

Et bedre – og sikrere – alternativ for hjemladning, som muliggjør både top-up-lading og lading over natten gjennom et dedikert ladepunkt. Den 3,7 kW POD Point Solo er et godt eksempel på denne typen ladepunkt og gir en raskere lading enn en 3-pins stikkontakt.

Rask lading

Denne løsningen er ideell for top-up lading, og kan gi opptil 48 kilometers rekkevidde pr. time med lading, eller full lading etter noen timer. Raske ladere er ideelle for å holde deg i farten mens du er ute og kjører. Du finner dem på offentlige parkeringsplasser via Open Charge-appen.

Hurtiglading

Du finner disse ladepunktene blandt annet på de fleste bensinstasjoner, men også ved andre ladepunkt langs veien. Hurtigladere tillater omtrent 80 % ladning på så lite som 30 minutter. Godt å vite for lange reise og reiser utenfor ditt lokale område.

Rekkeviddeangst

Begrep gitt om en frykt for å gå tom for strøm når du kjører en innpluggbar EV. Det er vanlig og helt naturlig, men det kan unngås ved å fylle opp batteriene når du kan, uansett hvor du parkerer i løpet av dagen.