Close
Honda-e parkert ved siden av en bygning
Honda-e parkert ved siden av en bygning

BATTERIET I EN ELBIL

Enkelte ser på de nye elbilene som mobile laboratorier som er proppfulle av teknologi og gir en pekepinn på alt det fantastiske vi kan forvente i fremtiden. På sett og vis er elbilene imidlertid overraskende enkle, med en batteriteknologi som er mindre komplisert enn den man finner i biler med bensin- eller dieselmotor.

STØRRELSEN TELLER

Hvor stort er batteriet i en elbil?

Batteriene varierer i størrelse, akkurat som bilene de brukes i. De er ofte plassert under gulvet, og tar opp hele plassen under setene. Noen er rektangulære, mens andre ligner på en "T" sett ovenfra. Og jo større de er, jo mer veier de.

I nye Honda e er batteriet plassert under midten av bilgulvet og driver en elektrisk motor som befinner seg under bagasjeromsgulvet.

 

Elbil-batteri sett skrått forfra

FORSTÅ KRAFTEN

Hvordan fungerer batteriet i en elbil?

I dagens elbiler brukes litium-ion-batterier. Inni cellen blir positivt ladede litium-ioner fraktet fra anoden til katoden via en separator ved hjelp av flytende elektrolytter. Gjennom denne bevegelsen genereres strøm. Denne strømmen leveres til motoren eller motorene som driver to av eller alle fire hjulene.

Elbil-batteri sett skrått ovenfra forfra

FULLADET:

Vedlikeholde batteriet

Det mest praktiske med en elbil er at den kan lades når og hvor som helst den er parkert. Du slipper med andre ord å bruke tid og krefter på å lete rundt etter en ladestasjon. Strømmen hentes fra nettet. Bærekraften vil dermed avhenge av strømleverandøren. Den beste måten å lade batteriet på hjemme, er å bruke en egen "veggboks". De fleste veggbokser leverer en effekt på 6,6 kW. For Honda e, som har et batteri på 35,5 kWh, vil dermed oppladingen til 100 % ta ca. 4,1 time fra det punktet der varselindikatoren for lavt batterinivå aktiveres. Med en kraftigere hurtiglader på 50 kW ved en offentlig ladestasjon tar det bare 31 minutter* å lade opp Honda e-batteriet til 80 prosent ladning.

*Ladetidene måles fra varselindikatoren for lavt batterinivå

Honda e sett skrått forfra ved lading i en garasje

I BALANSE

Batteriet i Honda e

Honda e, som er designet for elektromobilitet fra grunn av, er den første Honda som er basert på en spesialdesignet plattform for elbiler. Den elegante elbilen har et vannkjølt litium-ion-batteri på 35,5 kWh som kan lades via en type 2-kabel eller CCS2-hurtiglader.

Med Honda e kan du kjøre opptil 220 km før batteriet må lades, og hurtigladefunksjonen gjør at det kan lades til 80 % på 30 minutter. For å sikre god kjørerespons er batteriet i Honda e plassert lavt og midt på. Den kompakte bilen får dermed en perfekt 50:50-vektfordeling og et optimalt tyngdepunkt.

Honda e sett skrått bakfra i studio