Hondas hybridteknologi

Hos Honda er vi nå inne i vårt fjerde tiår med hybrid, etter å ha vært den første bilprodusenten som tilbød slike kjøretøy i Europa i 1999. 

Vi hopper frem til i dag, og våre nyeste Jazz e:HEV-fullhybrid fortsetter å levere imponerende ytelse, effektivitet og respons, uten at dette i det hele tatt går på bekostning av den jevne effekten. 

Forklaring av Honda e:HEV-drivverket

Hondas e:HEV-drivverk er et avansert fullhybridsystem som kombinerer litium-ion-batteriet og elektriske motorer, med en bensinmotor som fungerer som en generator. Ved å gjøre dette oppnås lavere utslipp og overlegen drivstoffeffektivitet sammenlignet med tradisjonelle forbrenningsmotorer eller milde hybrider. De tre forskjellige kjøremodusene – elektrisk, hybrid og motordrift – som gjør at bilen kan tilpasse seg sømløst til diverse kjøreforhold, er selve kjernen i den høyeffektive ytelsen.

Lydløs effekt

Dette unike drivverket betyr at Hondaen din kjører med lydløs, men likevel svært mottakelig ytelse ved å hente effekt fra litium-ion-batteriet – noe en mild hybrid ikke kan gjøre. Mens den kjører på batteriet, er det i tillegg null utslipp via eksosrøret. Du kan være i EV-modus når du cruiser på landeveien, men bilen kjører vanligvis i elektrisk modus over korte avstander, ved lav hastighet eller når du akselererer fra stillestående, for eksempel under bykjøring. 

Selvladende effektivitet

Etter hvert som hastigheten og avstanden øker, og når batteriet begynner å tømmes, vil bilen generelt gå over til hybridmodus. I denne modusen leverer bensinmotoren energien til generatormotoren, som igjen genererer elektrisitet for å drive drivmotoren og få hjulene til å gå rundt. Når det er nødvendig, vil denne energien også lade opp litium-ion-batteriet sammen med det regenerative bremsesystemet, noe som betyr at det ikke er nødvendig å koble våre fullhybrider til strømnettet, da de er fullstendig selvladende.

Konvensjonell overgang

Ved konstant høyere hastigheter kobles drivmotoren fra og clutchen kobles inn når bensinmotoren driver bilen direkte, akkurat som en vanlig bil. Denne overgangen i effektleveringen gjør at hybriden kan opprettholde effektiviteten selv under kjøring i høy hastighet.

Den intelligente i-MMD-teknologien

Det som virkelig får en Honda hybrid til å skille seg ut, er den intelligente Multi-Mode Drive-teknologien (i-MMD) som ligger i bunn. Dette innovative systemet overvåker kontinuerlig de aktuelle kjøreforholdene og velger automatisk den mest effektive effektkilden – enten det er elektrisk, hybrid- eller motordrift.

Det som virkelig er bra med dette, er at sjåføren ikke trenger å gjøre noe som helst.  Hondas i-MMD-teknologi er fullstendig automatisk og sømløs, noe som gir en hyggelig kjøreopplevelse sammen med gleden ved elektrifisert ytelse.