Hondas verden

Hondas racingstjerner

Det som brenner sterkest, er ønsket om å vinne, men å øve og lære er det som gjør forskjellen.

Bla

Honda-merkets logo.

Fullt engasjement

«Hvis Honda ikke deltar i racing, finnes ikke Honda.» – Soichiro Honda

Lære linjene

Honda er i teten.

Soichiro Honda elsket racing. På 30-tallet konkurrerte han i billøp med broren i en egenmodifisert Ford. Snart etter at Honda ble etablert, i 1949, begynte han med motorsykkelracing, og også der tok vi med oss flere velkjente seiere hjem. Soichiro stoppet imidlertid ikke der – han hadde en ambisjon om å vinne i en bil han skulle lage selv: både motor og chassis. De første stegene mot denne drømmen tok han i 1964, og selvfølgelig gjorde han det i motorsportens øverste divisjon: F1.

Honda vinner i F1

Honda RA271 dukket først opp i Tysklands Grand Prix i 1964 og ble stadig mer konkurransedyktig for hvert løp. 1965-sesongen så ut til å gå mer nedover enn oppover, til Richie Ginther tok den første seieren vår i Mexico i en RA272. Bare et lite år etter teamets debut, hadde Soichiro gjort drømmen til virkelighet.

Fysisk erfaring

Soichiro var ikke typen til å lene seg tilbake og observere, han ville se og føle racingdrømmene gå i oppfyllelse

Soichiro Honda jobber på en racerbil.
Hondas Formel 1-bil fra 60-tallet med racerfører og ingeniører, sett forfra.

Honda-ingeniørene våre jobbet hardt for å bli de beste i F1 på 60-tallet.

Vinnerrunden

Verdensmester John Surtees kjørte for teamet i 1967 og vant et minneverdig gull i det italienske Grand Prix med den nye RA300 i sitt aller første løp. Laget trakk seg tilbake fra billøp etter 1968-sesongen, for å konsentrere seg om å utvikle nye personbiler, nå som Honda hadde satt navnet sitt på motorsportens topplister.

Finne formelen

Gullalderen vår.

McLaren Honda Formel 1-bil i fart på banen, sett på skrå forfra.

Etter 15 års pause kommer vi tilbake til F1 som leverandør av motorer i 1983. I sesongens siste løp kommer Keke Rosbergs Williams Honda på femteplass, og han vant det første løpet vårt i turbo-æraen et år senere. Vi vant den første F1 verdensmesterskapstittelen vår med Nelson Piquet i 1987. På den tiden forsynte vi Team Lotus med motorer, og med den lovende nye sjåføren Ayrton Senna bak rattet vant biler med Honda-motorer første, andre, tredje og fjerde plass i Storbritannias Grand Prix!

Honda regjerer i F1

I 1988 begynte vi samarbeidet med McLaren og vant 15 av 16 løp. Ayrton Senna tok gullet. Alain Prost vant mesterskapet med McLaren Honda i 1989, og Ayrton vant med motorene våre i 1990 og 1991. Vi var nærmest uslåelige.

Lotus Honda Formel 1-bil sett fra siden.

I 1988-sesongen av F1 kjørte regjerende verdensmester Nelson Piquet en Lotus 100T med Honda-motor.

Honda racergrønn

Min Earth Dream.

Utsnitt av Honda Earth Dreams Formel 1-bil.

Gerhard Bergers seier på vegne av McLaren-Honda i Australias Grand Prix i 1992 – årets siste løp – var slutten på vår andre F1-periode. Vi var likevel involvert i senere sesonger, men i mindre grad, med partneren vår, Mugen Motorsports.

Tilbake til toppen

Da vi gikk inn i et nytt århundre, vurderte vi å delta med en egen bil før vi skulle forsyne BAR-teamet med motorer fra 2000-tallet og fremover. Vi fikk andreplass i 2004-sesongen, og i 2006 fikk laget vårt, nå kalt Honda F1 Racing, førsteplass i Grand Prix i Ungarn. Det var her Jenson Button tok sin første seier i Formel 1.

I 2007 startet vi programmet Earth Dreams. Først var resultatene så som så, men Ross Brawn var en inspirerende leder, og snart krabbet vi oss oppover – inntil den økonomiske krisen førte til at vi trakk oss fra F1 for å konsentrere oss mer om kjernen av forretningene våre.

Button vinner F1

Ross Brawn og lagsjef Nick Fry kjøpte ut teamet fra Brackley, og med litt støtte fra Honda fikk de ferdigstilt den nye bilen i tide til 2009-sesongen. Nå gikk laget under navnet Brawn GP, men beholdt Jenson Button. Sammen vant de ikke bare seks av de første sju løpene, men også Førermesterskapet og Konstruktørmesterskapet.

Æreslisten

Et kjapt blikk på seierne vi har jobbet så hardt for, og suksessene våre i Førermesterskapet og Konstruktørmesterskapet.

Klassisk Honda racerbil med Richie Ginther, sett på skrå forfra. 1. epoke
1964–1968
2 seiere
Richie GINTHER (US) 1
John SURTEES (SB) 1
Senna i Honda Formel 1-racerbil. 2. epoke
1983–1992
69 seiere
Keke ROSBERG (Finland) 3
Nigel MANSELL (Storbritannia) 13
Nelson PIQUET (Brasil) 7
Ayrton SENNA (Brasil) 32
Alain PROST (Frankrike) 11
Gerhard BERGER (Østerrike) 3
Jenson Button rett etter å ha vunnet et løp. 3. epoke
2000–2008
1 seier
Jenson BUTTON (Storbritannia) 1
Førermesterskapsseire – 5 år på rad 1987 Nelson PIQUET (Brasil)
1988 Ayrton SENNA (Brasil)
1989 Alain PROST (Frankrike)
1990 Ayrton SENNA (Brasil)
1991 Ayrton SENNA (Brasil)
Seire i Konstruktørmesterskapet – 6 år på rad 1986 Williams Honda (FW11)
1987 Williams Honda (FW11B)
1988 McLaren Honda (MP4/4)
1989 McLaren Honda (MP4/5)
1990 McLaren Honda (MP4/5B)
1991 McLaren Honda (MP4/6)

Tilbake der vi hører til

Fordi racing raffinerer.

Honda klarer ikke holde seg unna racingbanen særlig lenge. Ivrig etter å lære av den høyteknologiske hybridepoken i F1, ble vi med på F1 igjen i 2015 – nok en gang med McLaren, som utstyrte oss med chassiset.

Vi tar i mot utfordringen

Det ble en tøff start. Soichiro Honda pleide å si at «suksess er 99 % fiasko», og vi har opplevd mer enn nok utfordringer de siste årene. Motoren vår er imidlertid i ferd med å bli raskere, og nå som vi er på lag med det ambisiøse Toro Rosso-teamet i 2018, håper vi på å klatre opp stigen igjen.

Brendon Hartley og Pierre Gasly skal kjøre STR13-raceren i år, det første av det treårige samarbeidet vårt med Toro Rosso. Tidlig testing har gitt positive resultater, og teamet er fast bestemt på kjapp fremgang i denne spesielle, iøynefallende bilen i 2018.

Honda racing F1

Nærbilde av Honda Toro Rosso med sjåfør.
Toro Rosso Honda sett på skrå forfra på racingbanen.

I år skal vi race med Toro Rosso-teamet. «Det er en stor fordel å samarbeide med et så stort selskap som Honda», sier lagleder Franz Tost.

Målstreken er aldri slutten

Fra bane til vei.

De sier at racing raffinerer. Det forbedrer i hvert fall Honda. Alt vi har lært av motorsport, har alltid gått rett til personbilene. Racingbanen er billaboratoriet vårt.

Ved å tøye grensene i billøp kommer vi nærmere morgendagens biler. Vi gir aldri opp, enten vi vinner eller taper. Målstreken er bare starten på neste løp. Den styrker oss slik at vi kan nå drømmene våre.

Honda Racing

Honda Civic brukt som racerbil, sett forfra.